SD föreslår förbud mot ensamarbete

DSC00001Frågan om ett förbud mot ensamarbetande lokförare lyfts nu till högsta politiska nivå. Sverigedemokraterna föreslår i en motion till Sveriges Riksdag att samtliga resandetåg i fortsättning ska bemannas med minst en tågvärd. ”Istället för att skyddsombuden varje gång ska vända sej till Arbetsmiljöverket för att driva fram ett förbud för varje enskilt företag bör samma regler gälla hela järnvägsbranschen”, skriver SD i sin motion. Förutom de rent fysiska och psykiska riskerna som kan uppstå för lokförare i samband med ensamarbete, så för Sverigedemokraterna fram ytterligare ett argument i sin motion. ”I dagens upphandlade tågtrafik skall inte en aktör kunna vinna ett anbud genom att skriva egna regler med lättnader som innebär lägre säkerhet för lokförarna och resenärerna”.

Annonser

10 thoughts on “SD föreslår förbud mot ensamarbete

  1. Jag tror inte att man ska ställa sitt hopp till ett reaktionärt högerparti som SD för att få igenom ett förbud mot ensamarbete på tågen. Det krävs en gemensam kamp organiserad av dem som det berör. SD:s politik syftar till att försvaga sådan kamp genom att splittra löntagare i ”svenskar” och ”invandrare”. Tro inte att SD:s företrädare ser alla lokförare som ”riktiga svenskar”.

      • Per Klarberg är mycket riktigt lokförare. För drygt tio år sedan var han aktiv i SLFF, då de försökte bli ett alternativt fackförbund för lokförare. Klarberg var redan då aktiv inom SD. Enligt personer som var aktiva i SLFF i Skåne på den tiden försökte han redan då att påverka SLFF i en sverigedemokratisk riktning, något som skapade konflikter inom SLFF dels i deras Malmö-avdelning, dels mellan SLFF i Skåne och SLFF i övriga landet.

        Efter en hel del upprivande interna konflikter slutade det hela med att PK i vredesmod avsade sig sitt medlemsskap i SLFF 2005. Anledningen var att SLFF hade skickat ett stöduttalande till SAC som då strejkade mot omänskliga arbetsförhållanden i tunnelbanan, något som Per Klarberg jämställde med stöd till terrorism och våldsbejakande vänsterextremism i bland annat interna SLFF-mail och inlägg på deras dåvarande diskussionsforum.

        Klarberg har alltså en historia av att försöka driva partipolitik genom fackliga organisationer och koppla facklig verksamhet till partipolitiska agendor, men inte alltid göra det öppet och uttalat. Påminner om en klassisk gammal trotskist, om man får vara litet elak. Betongbyråkraterna i SEKO har en tydlig partipolitisk koppling på gott och ont, men den är i alla fall öppen och uppenbar.

        Även om det vore bra med ett uttryckligt förbud mot ensamarbete på resandetåg, inte tu tal om det, så undrar jag hur pass besk eftersmaken blir. Förbud mot ensamarbete är agnet, men vad är det de försöker få oss att svälja?

  2. Ett utmärkt förslag. Nu är det upp till övriga partier att visa vart dom står i frågan om säkerheten på järnvägen och upphandlingscirkusen. Förhoppningsvis innan en olycka sker.

  3. Med sådana vänner behöver järnvägarna inga fiender.

    Det handlar enbart om att SD försöker positionera sig och stjäla andras goda rykte. Jämför med hur SD innan valet plötsligt ville synas tillsammans med räddningstjänst, sjukhuspersonal o s v.

    Det är bara att titta på SD:s försök att dra igång ett eget fackförbund för att se var de vill hamna: I ”Löntagarna”s stadgar (§14:9) ingick bland annat ett krav på eventuella medlemmar att aldrig vara neutrala i en konflikt, utan de skulle alltid arbeta under och i praktiken agera som strejkbrytare under ett annat förbunds pågående konflikt. Det skulle också i princip vara omöjligt för en enskild medlem att få rättshjälp utom i några väldigt, väldigt snävt angivna och mycket sällsynta fall, i princip omöjligt för medlemmar att bli nominerade till styrelseposter utan styrelsens aktiva medgivande och en hel del annat intressant.

    SD:s eget idealfack vill alltså ha arbetare utan konflikträtt, utan rättsligt skydd och utan möjlighet att påverka sitt eget fackförbund internt, utan att kunna utöva någon form av medlemsinflytande och -demokrati.

    Verkar det här vara ett parti som bryr sig om arbetare? Eller är det ett parti som desperat försöker framstå som respektabla och normala och därför försöker kapa frågor från dom som faktiskt berörs av dem? Tänk på att om vi järnvägare hade varit med i ”Löntagarna” hade det aldrig blivit någon konflikt på Veolia i somras, än mindre några utökade varsel o s v.

  4. Lokföraren, i vilken motion skall den av dig citerade skrivningen återfinnas?
    Jag har inte hittat något som liknar den vid en snabb skummning av de senaste dagarnas inkomna motioner till riksdagen. Har du ett namn eller ännu hellre beteckningen på motionen vore det välkommet, så att man kan få en bild av kontexten och hela motionstexten. Det är ju inte ovanligt med motioner som innehåller en hel del försåtliga formuleringar och märkliga små bisatser som kan ändra sammanhanget fullständigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s