Byfånegrinden?

Växeltelefonist (VT): Hej, välkommen till My Cab. Hur kan jag hjälpa till?
Lokförare (LF): Ja, god morgon, jag skulle vilja beställa en taxi från lokstallet i Sävenäs till centralstationen i Göteborg.
VT: Till centralen… då är det fixat.
LF: Tack.

20 minuter går. Lokföraren tittar lite på klockan. Om en halvtimme går pasståget till Halmstad. Lugna puckar, tänker lokföraren.

Taxichaufför (TC): Hej kompis! Det är din Sverigetaxi. Var finns du?
LF: Beställde jag inte taxin från lokstallet, Sävenäs?
TC: Det finns ingen sådan adress.
LF: Nej, det gör det förstås inte. Men vi brukar inte behöva uppge någon annan adress än lokstallet, Sävenäs.
TC: Jag har aldrig hört talas om något stall i Sävenäs.
LF: Jag är inte från stan, så jag vet inte den exakta adressen hit.
TC: Kan du beskriva vägen, kompis?
LF: För det första så vet jag ju inte var du befinner dej, och för det andra så är jag som sagt inte så bevandrad i geografin i den här stan.
TC: Kan du gå ut och kolla om du ser något annat företag i närheten?
LF: Nu ser jag att det står Byfogdegrinden på en skylt.
TC: Byfåne…?
LF: Nej, Byfogdegrinden.
TC: Alltså kompis, jag har kört taxi i många år nu, jag har aldrig hört talas om någon Byfånegrind. Skojar du med mej eller?
LF: Men vad f… Det här går inte. Jag får ringa efter en annan taxi.
TC: Nej, nej, kompis. Jag kan ringa en kompis och fråga efter vägen!
LF: Ja, gör det, men du får nog lägga på en rem, för jag ska med ett tåg om en liten stund.
TC: En rem?
LF: Glöm det bara. Nu säger en kollega här att vägen heter Von Utfallsgatan.
TC: Ah, SKF!
LF: Ja, just det, SKF ligger på den gatan.
TC: Då så. Kommer strax.

Tiden går. Den nu uppgivne och något ilskne lokföraren inser att han kommer att missa sitt tåg till Halmstad. Mobilen ringer igen.

TC: Nu är jag vid SKF.
LF: Perfekt. Men jag finns hos Green Cargo.
TC: Green Cargo? Sa du inte SKF?
LF: Green Cargo. Tåg.
TC: Ah, just det! Jag ser järnvägen!
LF: Ja, den ser man från många platser i Göteborg.
TC: Jag väntar här, kompis.
LF: Gör du det… Kompis.
VT: Hej, välkommen till My Cab. Hur kan jag hjälpa till?
LF: Jag skulle vilja beställa en taxi från lokstallet, Sävenäs till centralstationen i Göteborg…

16 thoughts on “Byfånegrinden?

    • Tack för omtanken! Räddaren i nöden blev (som vanligt) gamla hederliga SJ. Istället för avgång 6.10 med Öresundståg, så fick det bli SJ2000 klockan 6.35 från Göteborg.

  1. Alltså, detta låter ju som när man ska beställa färdtjänst. I synnerhet sedan de flyttade beställningscentralen till Afrika, inte en siffra blir rätt…

  2. My Cab funkar inte i Gbg, och deras SverigeTaxi.. Vi på GC ringer Taxi Göteborg, och uppger vems lokstn som betalar.. Jonas om det var du som var drabbad, ring Taxi Gbg, uppge kontot för den stn du jobbar på. Dom hittar till stallet, och alla andra adresser i Gbg som vi använder!

    Uffe

      • Tjenare kompis, som din taxidrivers sa… Bedrövligt, och även andra inlägg om MyCab.

        Nej tyvärr Jonas, det går inte, dom är galna på varann., Göteborg är enda stället som jag iaf vet i nuläget, där GC har fått nog av MyCab, och vi själva ringer till Taxi Gbg. 031-651515. Säg vem du är, varifrån du vill hämtas, vart du vill åka, växeln frågar dig vilket konto som betalar, och du uppger det 4-siffriga åkstationsnumret du tf. jobbar på, samt tiden du vill bli hämtad.. Vill du, så be växeln lämna med ditt mob.nr.. Väntetiden är minimal, oftast står bilen där några minuter före tiden..
        Hoppas det går bättre denna gång!
        Hör av dig om du har funderingar, om vad som helst..

        Mvh Uffe

    • Så gjorde vi fram till den siste september, sedan sa Green Cargo uttryckligen att vi enbart skulle vända oss till MyCab.
      Detta p g a att direktavtalet med Taxi Göteborg skulle sägas upp.
      (Dock fungerar det fortfarande att ringa direkt till Taxi Göteborg, men frågan är hur länge)

  3. Kan inte låta bli att berätta vad en kompis skrev i Facebook angående det här inlägget. En gång beställde han taxi till Sävenäs lokstation. 20 minuter senare ringde chauffören och berättade att han väntade vid Sävenäs – sopstation…

    • Det är sak samma, tycker jag, var man än ska ha taxi. I Synnerhet om man ringer via Sverigetaxi. Det var tider när man kunde ringa Taxi och säga ”Hej, kan jag få en bil till gamla affären i Tredenborg?” när man skulle från sommarstugan in till Sölvesborg. :/

  4. Vad jag förstår det som är du från Karlshamn området? som pendlare av persontrafiken har jag alltid undrat hur de får igång allting på morgonen. När de drog in el på blekingebanan stod ju tågen placerade på Karlshamns station innan avkörning på morgonen. Men utgår alla tåg från Malmö, Köpenhamn och Karlskrona nu istället när vi inte har äran att vara slutstation? Vad tycker du om de öresundståg som kör sträckan nu jämfört med den gamla kustpilen? Som i mina ögon vart ett mycket vackrare tåg jämfört med de nya, som redan har börjat kännas slitna. Finns det några planer på att byta tågmodell inom de närmsta tio åren?
    Uppskattar läsningen och inblicken i tågens värld du ger! hoppas du fortsätter länge till!

    • Tågen står uppställda på sina respektive utgångsstationer. Malmö och Karlskrona som du skriver, men även i Kristianstad, Hässleholm, Alvesta, Helsingborg, Halmstad, Kalmar och eventuellt Växjö. Ur ett resenärsperspektiv gillar jag inte Öresundstågen. Jämfört med Kustpilen är komforten och servicen för dålig, även om just servicen kommer att åka markant på Blekinge Kustbana om en dryg månad när en serveringsvagn införs. Som lokförare däremot måste jag erkänna att Öresundstågen är ganska bra. Nästan för bra faktiskt, det kan bli lite tråkigt i längden att köra dem eftersom de är så lättarbetade och det mesta alltid fungerar precis som det ska. Dessutom är de elektriska, vilket är en fördel ur miljösynpunkt. Vi lär inte få se några andra fordon de närmaste tio åren. Förutom Pågatåg då förstås, som börjar rulla till Karlshamn i december.

  5. Ja, den är bra.
    Men du borde prata med en annan kolega som skulle åka taxi från Södertälje hamn till Södertälje syd. Det vart en dyr resa!

Kommentera

