Bemanningsföretag säger upp alla

llabIgår kunde den här bloggen berätta, först av alla för övrigt, att Inlandsbanan planerar kraftiga neddragningar. Idag kommer nästa tråkiga besked. Min förra arbetsgivare, Liselotte Lööf Tågtjänst, har beslutat att säga upp samtlig personal, bland annat ett tiotal lokförare. Om inte uthyrningsföretaget finner nya kunder inom några månaderna så kommer verksamheten att läggas ned. Liselotte Lööf har några tuffa år bakom sej. För ett par veckor sedan blev det klart att Cargonet väljer Traindrivers för sin trafik Jönköping-Älmhult. Förutom Cargonet har Liselotte Lööf Tågtjänst under senare tid haft bland andra Baneservice och CFL som kunder. Konkurrensen bland bemanningsföretagen har dessutom ökat sedan Trainpool bildades.

Jag minns det som igår när jag för första gången klev innanför dörren till Liselotte Lööfs kontor i Nässjö. Jag var anställd av DSB First i Karlskrona, men företaget gick extremt dåligt och det ryktades om uppsägningar. Trots ett specialschema så hade jag svårt att få till en bra lösning för mina barn. Så jag bestämde mej för att söka jobb hos Liselotte Lööf, för att åter kunna arbeta ena veckan och vara ledig den andra. Företaget hade inget bra rykte efter diverse tidigare trassligheter, men jag fick ett gott intryck av personalen på det lilla kontoret. Den stora kunden var Cargonet, som vid denna tidpunkt hade en omfattande trafik i Sverige. Tjänstgöringen var väldigt bra. Personalfördelaren var dessutom mycket duktig, vilket sammantaget gjorde att jag trivdes ypperligt hos Liselotte Lööf. Men i december 2011 förändrades allt. Cargonet lade ned all inrikestrafik i Sverige och Liselotte Lööf tappade en stor del av sina uppdrag åt norrmännen.

Istället fick vi en ny kund, DSB Väst, som behövde folk i Göteborg. Efter några månader tog SJ över, men vi inhyrda lokförare behövdes fortfarande. Pendeltågskörningen till Alingsås och Kungsbacka var inte rolig, men så länge uppdragsgivarna även använde inlånade Öresundståg så gick det an. Det var inte så många av kollegorna i Göteborg som hade utbildning på X31, så jag fick relativt ofta köra till Vänersborg, Skövde och Uddevalla. Men sedan drogs X31 in. Det stod Alingsås och Kungsbacka på schemat, dag in och dag ut, vecka efter vecka. Hade jag fått köra Reginamotorvagn så hade läget varit ett annat, men den behörigheten saknade jag. Jag bad vår chef om utbildning på Reginan, men en sådan ville han inte bekosta. Jag försökte argumentera för min sak. Se det som en investering, sa jag. Som anställd i ett bemanningsföretag är det väl bra om jag kan köra ett av de vanligaste fordonen som finns? Men nej, någon fordonsutbildning kom inte på tal.

I samma veva stod det också klart att Green Cargo faktiskt fått igång sin bemanningspool, som varit på tal ända sedan införlivandet av TGOJ. Om jag ville fick jag börja i den. I det läget var det inget svårt val. Jag sa upp mej från Liselotte Lööf en dag i slutet av oktober och började på Green Cargo den första december. Sedan dess har jag hållit kontakten med mina gamla kollegor. Jag har förstått att de har haft det lite tufft emellanåt. Idag lider jag med dem. Att bli uppsagd kommer alltid som ett slag i ansiktet. Men det är duktiga, lojala och erfarna lokförare allihop, så jag kan inte tänka mej annat än att de snart har hittat nya jobb.

3 thoughts on “Bemanningsföretag säger upp alla

Kommentera

