Lok och personal bort på Inlandsbanan

ibabDet är mycket tråkiga nyheter som når den här bloggen. Inlandsbanan måste spara pengar och tvingas till kraftiga neddragningar. Därför har bolaget beslutat att ställa av ytterligare tre Y1-motorvagnar, sälja flera diesellok och som ett resultat av minskat underhållsbehov säga upp fyra personer på verkstadssidan. Kvar blir nu bara fyra tunga diesellok och fem Y1. Behov att kunna dra tunga tåg, arbetsmiljö och tillgång på reservdelar är några faktorer som ligger till grund för beslutet att behålla just dessa fordon. Några djupare konsekvensanalyser saknas i den konsultrapport som bloggen fått ta del av. Vad händer till exempel med turisttrafiken under sommarmånaderna? Med bara fem Y1 i drift är den stora frågan om det ens går att bedriva daglig trafik på hela sträckan mellan Mora och Gällivare? Fackförbundet Seko har reserverat sej mot uppsägningarna och kräver att man från centralt håll tittar närmare på om underlaget till neddragningarna är korrekt.

Annonser

3 thoughts on “Lok och personal bort på Inlandsbanan

  1. Det var inga roliga nyheter. Hoppas att man kan fortsätta med turisttrafiken som vanligt. Har inte Inlandsbanan AB bidrag från staten? I så fall kanske man ska söka mer stöd.

  2. Tog man sig vatten över huvudet med förhoppningarna om tex kalktågen? Är tmz för dyra i drift? Upprustningen av norra delen för egna pengar kanske inte fått den effekten man trodde? Sen alla snötåg osv osv…känns som man varit offensiva men inte fått utdelning? Frågorna hopar sig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s