Slutfikat på Västkustbanan

Hallandstrafikens katastrofresultat får nu konsekvenser på Västkustbanan. Den här bloggen kan avslöja att serveringen från och med december kommer att dras in på Öresundstågen och samtlig personal anställda hos Trafikcaféer i Göteborg varslas om uppsägning. ”Detta är djupt beklagligt för varje enskild individ och Trafikcaféer som nu måste anpassa hela sin verksamhet. Basen i Emmaboda är inte berörd och den nya linjen i Blekinge kommer att starta som planerat i december”, skriver Trafikcaféer i ett mejl till sina anställda. Bakgrunden till Hallandstrafikens miljonförluster är framförallt den ökade konkurrensen från SJ på Västkustbanan. Bara i år väntas länstrafikbolaget förlora 50 miljoner kronor.

Annonser

19 thoughts on “Slutfikat på Västkustbanan

    • Jag tycker också att detta låter bakvänt. Men kanske har Hallandstrafiken nu gett upp hoppet om de långväga resenärerna till och från Halmstad och börjat betrakta Öresundstågen som en typ av pendeltåg? Precis som Skånetrafiken alltid gjort, för övrigt.

  1. Är det verkligen vettigt att lägga ännu mer skattepengar på att försöka konkurrera ut självbärande trafik? Skattepengarna borde man spara på istället för att satsa på ett överutbud av tågtrafik. Det här är väl bara en naturlig utveckling i en uppdelad bransch där helheten står i skymundan.

      • Det vi med säkerhet vet är att SJs trafik på VKB inte bekostas av skattepengar och att allt som har med Öresundstågen att göra kostar skattepengar. Varför ska man försöka konkurrera ut SJ då tycker du? Låter som ett tokigt och dyrt förslag.

      • Det har aldrig varit ens i närheten den subventionsnivån på Öresundståg. Framförallt de längre resorna är dessutom prissatta på ett sätt så att de bär sig själva och i många fall lämnat ett välbehövligt överskott till trafiken. Det som hänt nu är att fjärresorna på Västkustbanan till större del sker med SJ och landstingen som driver Öresundståg får inte längre intäkter från resenärer som tidigare reste långa sträckor med Öresundståg.

    • Nej, det är ju så klart inte vettigt. Man kan ta bort Öresundstågen så fort SJ stannar i alla kommuner och kör med samma turtäthet.

  2. Stackars kaffelösa kolleger… Skämt åsido, tråkigt beslut men det följer lite ”mallen”. Kan man fortfarande köpa biljett ombord i Halland?

  3. Jag har alltid sett ombordserveringen på Øresundstågen som en nödlösning. De är ju faktiskt pendel/regionaltåg, men ändå var de av någon outgrundlig anledning länge det enda sättet att åka tåg mellan rikets två av rikets tre största städer. Då fick man göra en halvdan lösning och sätta in en serveringsvagn ombord. Man har ju numera valet att ta ett fjärrtåg med bekvämligheter som bland annat servering, och då behövs den inte längre på samma sätt.

  4. Om serveringen kostar för Hallandstrafiken finns det ingen anledning att ha den kvar ! Varför ska tågföretaget subventionera servering för de som handlar där på de icke ”fikandes” bekostnad? Höj kaffepriserna eller ta bort serveringen och låt de kiosker som finns på stationerna sälja färdkosten !

  5. Fanns det ens servering ombord på X31? Räcker det inte med en läsk- och cateringautomat? Den gamla hederliga serveringsvagnen man går runt med är ju väl ett minne blott sen länge?

    • Serveringsvagn har alltid funnits ombord på Öresundstågen på Västkustbanan genom Halland. Tidigare fanns även automater ombord på dessa tåg, men de har slopats, så vitt jag vet.

  6. Tycker det är spännande att Hallandstrafiken spenderar 50 miljoner på kaffe. Kanske kunde man prova att höja priset lite?

    • Njae, det är inte kaffeserveringen som kostar 50 miljoner. Trafiken som helhet har kostat 50 miljoner mer än budgeterat vilket har fått Hallandstrafiken att börja titta på besparingar. Serveringsvagnen är då ganska naturlig att börja med, även om den kanske egentligen inte kostar några större summor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s