Bra fixat!

1795783_10205013582928611_3735233392677552093_nIgår växlade jag timmervagnar i Värö. Tidigt imorgon bitti ska jag köra ett tåg med samma sorts vagnar från Göteborg till Kil. Det verkar inte spela någon roll hur jag bär mej åt, eller vilken ort jag tjänstgör på: massaveden, sågtimret och den underbara doften av nysågade träd förföljer mej. Och egentligen är det inte så konstigt. Det var en stor affär som Green Cargo fick ta över efter TX Logistik. Tågen går kors och tvärs mellan de olika bruken och timmerterminalerna. Häromnatten hade jag dock fått ett annat uppdrag. Jag skulle köra ett helt vanligt godståg till Hallsberg och sedan ta över posttåget och köra det tillbaka till Göteborg. För en gång skull fick jag uppleva Västra stambanan under dagtid. Jag ankom till Hallsberg i lagom tid för att hinna in på thairestaurangen och beställa en lunchbuffé. Den satt som en fläskläpp på en djurgårdare. På jobbet såg jag några bekanta ansikten i korridorerna, så det fick bli en fika med min gamla arbetsledare i bemanningspoolen och några av de nya långtidsplanerarna. Jag skakade hand med han som gjort mitt novemberschema. Han frågade om jag var nöjd. Plötsligt fick jag en kram av en kär gammal vän. Det var TGOJs personalfördelerska som nu fått ny tjänst och ibland arbetar i Hallsberg.

Efter maten och fikat så var det skönt att krypa ned mellan lakanen, trots att klockan bara var tre på eftermiddagen. Jag skulle inte ta över posttåget förrän vid midnatt, så det fanns gott om tid att sova. Och sov gjorde jag. Som vanligt. När klockan ringde vid elva, så hade jag nog kunnat sova i ytterligare några timmar. Tåget med posten från Tomteboda rullade in i Hallsberg. Den här gången var det ingen stockholmare som körde, utan två kollegor från Nässjö. Det var lite oväntat. Efter ett kort stopp på postterminalen satte jag högsta fart ned mot Göteborg. I höjd med Skövde ringde telefonen. Det var personalstyraren i Hallsberg. Det var kris. För vilken gång i ordningen vet jag inte. En kollega hade skadat sej illa i knäet och var hastigt och mindre lustigt tvungen att lämna sitt tåg i Lerum. Frågan var nu om jag kunde tänka mej att slänga mej i en taxi när jag ankommit till Göteborg och sedan köra det uppställda tåget till Falköping?

Egentligen skulle jag sluta vid halv tre-tiden på natten. Vid sex hade jag planerat att åka ett SJ-tåg ned till Alvesta för att hinna hem en sväng mellan turerna. Men vad gör man inte för ett företag i nöd? Jag sa att jag kan köra tåget till Falköping, om jag får en tågbiljett Falköping-Alvesta som tack. Förutom övertidsersättningen förstås. Det var en deal som gjorde arbetsledningen glada. Problemet var bara att tåget som jag skulle köra bestod av lok och – just det – nästan 500 meter timmervagnar som skulle växlas in på en terminal i Falköping. Återigen dessa timmervagnar. Visserligen har Green Cargo en skriftlig beskrivning av hur terminalen ser ut och hur växlingen ska gå till. Men det kändes ändå inte helt hundra att komma dit för första gången en regnig och mörk natt i oktober. Bemanningen i Hallsberg lovade att försöka skrämma liv i någon kollega som kunde vara behjälplig med växlingen.

Jag tänkte för mej själv att detta var ett projekt dömt att misslyckas. Var finner man en kollega i Falköping klockan fyra på morgonen? Med en timmes varsel dessutom? Jag ställde in mej på att jag nog skulle få sköta växlingen själv trots allt. I höjd med Floby ringde det på tjänstetelefonen. ”Hej, det är Anna på Tågfrakt.” Halleluja! Det var minsann inte dåligt jobbat av kamraterna i Hallsberg. Hur de lyckats få tag på denna trevliga tjej mitt i natten har jag ingen aning om. Men bra fixat var det under alla omständigheter. Jag har alltid haft ett gott öga till Tågfrakt i Falköping. Det har jag berättat om i bloggen tidigare. Och inte blev erfarenheterna sämre den här natten. Växlingen gick som en dans. Jag fick till och med skjuts från terminalen till stationen. Det blev en konstig natt. Trots alla vedemödor så slutade den med att alla var nöjda och belåtna. Jag hann med pasståget med avgångstid 5.11. Därmed var jag framme i Alvesta en timme tidigare än om jag inte jobbat över! Så jag var nöjd, precis som arbetsledningen på Green Cargo och kunderna hos Södra Cell.

11 thoughts on “Bra fixat!

  1. Hej !!!
    Som vanligt en klockren berättelse
    Kul att du har besökt denna vackra stad mellan bergen !
    Hade du ringt vid passage Floby kunde jag kommit ner med en smörgås… Må så gött och vem vet så kanske vi ses vid nästa besök här…
    Med vänlig hälsning, Fredrik i Falköping

  2. Känns väl som om den där fläskläppen borde sitta på en ”hockey-gnagare” istället för en djurgårdare- Borde kanske vakna till innan deras tåg har lämnat den allsvenska perrongen!!!

  3. Jag gillar verkligen när företag kan samarbeta och hjälpa varandra.
    Som jämförelse, om intresse finns, så läs lite om det så kallade Hour Power man använder mellan tågbolagen i Usa.
    Behöver man ett extra lok, och inte har ett eget, låna konkurrentens, sedan kvittar man bara mot att konkurrenten lånar av dig. Antar att man betalar mellanskillnaden vid behov någon gång då och då.

    • Låter ju bra, men tror knappast vi får se detta i Sverige. Det finns många hinder som jag bedömer saken. Bland annat måste nog lokflottan standardiseras något, om lokförarna bara ska kunna hoppa upp och sätta sej på konkurrenternas lok och köra iväg. Finns inte det problemet i USA eller är det bara jag som är pesimistisk i överkant?

      • Dom flesta kör med samma loktyp, annars, sätt loket på plats 2, och kör det via mult från främre loker, alla lok ska vara multipelkörningsbar med varandra mer eller mindre.

        Annars var det mest ett exempel på detta med konkurrenter som ställer upp för varandra, vilket jag gillar.
        Tänkte på anna från tågkraft som hjälpte dig, trotts ni är från olika firmor.

        Tur det finns hjälp och få från en konkurrent, det gillar jag.

      • Inte minst måste ju allt handlas på vitt. Går ju inte att ta det muntligt i Sverige utan att man kräver allt på papper.

Kommentera

