Traindrivers tar över till Älmhult

DSC00281Bemanningsföretaget Traindrivers, som hyr ut lokförare, växer ytterligare. I december tar man över körningen av Cargonets tåg Jönköping-Älmhult, som går sex dagar i veckan. Tåget utgår egentligen från Oslo, men bemannas av norsk personal på sträckan till och från Jönköping. Förbindelsen kallas ibland för JORE, som står för Jönköping-Oslo Rail Express. Dessa tåg har under många år körts av lokförare anställda av Liselotte Lööf Tågtjänst. Förutom detta nya uppdrag så bemannar även Traindrivers de flesta andra Cargonettåg som rullar i Sverige. De kör två tågpar om dagen mellan Narvik och Oslo, genom Sverige, samt Real Rail-tågen på sträckorna Luleå-Göteborg och Umeå/Luleå-Nässjö. När det gäller Real Rails Nässjötåg så fortsätter detta till Helsingborg, men här är det Protrain som sköter bemanningen. Uppgifter har gjort gällande att Green Cargo ska ta över Real Rail-tågen, men enligt en av bloggens källor så stämmer inte detta. Cargonet kommer att fortsätta som ansvarig operatör, och därmed lär tågen också bemannas med lokförare anställda av Traindrivers.

Annonser

10 thoughts on “Traindrivers tar över till Älmhult

  1. Tror att Gc tecknat avtal med Real Rail om att dra tågen Gamlarp-Nässjö-Gamlarp och Vännäs-Umeå-Vännäs, på båda ställena på och avkoppling på tåget draget av Cargonet. Om inte min information är felaktig

      • Är det ett förlängt avtal det som GC gör idag uppe i Vns, med tillkopplingen där, samt kör ner combivagnarna och hämtar i Umeå?

        Hur går det till i Nässjö nu mera? På slutet när GC körde combitågen, så backade man in vagnarna i Gamlarp, respektive drog ut dom på postspåret, sedan gjorde vi rundgång med lok(en). Vi hade hjälp av dom som körde truckarna, vid backningen, och med bromsprpvet.

        Tidigare, drogs vagnarna ner till N, först av N-växlingen, men senare av någon annan aktör..

        Det jag skrev tidigare, att combitågen skulle köras av GC enligt TÅG, det stod även något om det på GC (Cargonet) Vad handlade det om då? Har jag missuppfattat det?

  2. Jag som skrev artikeln i Tåg hade nog missuppfattat Jan Kilström i Green Cargo.
    Cargonet fortsätter tågdragningen av Real Rail-tågen under T15.
    Avtalet är treårigt och ny upphandling görs under 2015.
    Däremot sköter Green Cargo viss terminalstjänst och växling och viss tågdragning i norr.
    Jag fick uppfattningen att det var tågdragning Luleå-Umeå men det är möjligt att det endast är på sträckan Vännäs-Umeå.

  3. I N hängs Gmp-gruppen av och körs till just Gmp o åter av GC. Resten av tåget fortsätter till Helsingborg efter förarbyte

    • Tack, då var det som för flera år sen. GC-växlingen gjorde det som nu, sen övertogs det av Liselotte Lööf tror jag, som oxå gjorde likadant..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s