Rc1 1011 tackar för sej

rc11011141004Rc1 1011 gör just i detta nu sina sista växlingsdrag någonsin. Tidigt imorgon bitti planerar Green Cargo att köra loket från Hallsberg till Eskilstuna för avställning och skrotning. Så sent som för några dagar sedan drog faktiskt Rc1 1011 ett riktigt godståg, vilket sannerligen inte hört till vanligheterna den senaste tiden. Det skedde den 4 oktober i tåg 5164 från Malmö, som en av bloggens läsare mycket påpassligt lyckades fånga på bild utanför Nässjö. Detta kan ha varit sista gången en ”etta” drog ett tåg i kommersiell drift. Om nu inte Green Cargo och Sveriges Järnvägsmuseum planerar något trevligt arrangemang med Rc1 1007 alltså. Ryktet säger att så kan bli fallet när detta lok ska levereras till Gävle nästa månad.

Visserligen har Green Cargo tillfälligt stoppat avställningen av lok, men beslutet gäller inte Rc1. När nu 1011, med 47 år på nacken, verkar hamna på kyrkogården i Eskilstuna, så återstår bara tre lok i drift. Förutom 1007, som används i växlingen i Borlänge, så finns också 1009 i Malmö och 1026 i Borlänge. Just 1009 uppges vara det lok som är i bäst skick och kommer kanske att vara den Rc1 som överlever längst.

Annonser

5 thoughts on “Rc1 1011 tackar för sej

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s