Green Cargo stoppar lokavställning

etGreen Cargos ledningsgrupp har beslutat att avställningen av lok tillfälligt ska upphöra. Företaget vill först reda ut hur många lok som behövs för att klara trafiken under 2015. Tanken från början var att 120 lok skulle bort, däribland 40-60 Rc4 och de flesta T44 och V5. I dagsläget har ett 20-tal Rc4 tagits ur trafik, ett tiotal T44 och lika många V5or. Samtliga Ma-lok och Z70 är sedan en tid också borta ur Green Cargos lokflotta, liksom de tidigare TGOJ-loken V4, T43 och V11. Rc1 är undantagna det nya beslutet. Dessa lok kommer att avställas i samma takt som Rc4 byggs om till bangårdslok. Avvecklingen av de 120 loken är en del i Green Cargos besparingsplan som presenterades i mars. En annan del är kraftiga neddragningar på personalsidan. 250 personer på företagets olika kontor ska bort, 350 på produktionssidan. Idag visar det sej att den administrativa personalen får ta den värsta smällen. Övertaligheten bland lokförarna och växlarna har i stort uteblivit.

Annonser

15 thoughts on “Green Cargo stoppar lokavställning

  1. Nu är det väl mycket nytt folk på driftcentret i Hallsberg men sen Hallsberg tog över från Malmö (som bland annat vi i Kalmar rapporterade till) så har det fallerat fullständigt. Det står en sak på vxl beskedet, man ringer å frågar så det stämmer. Då får man kontra order. Sen när man kommer ut i verkligheten och ser vagnarna så är det varken som vxl beskedet säger eller som kontra orderna säger. Men det blir förhoppningsvis bättre när personalen blir mer varma i kläderna.

    • Lite bra nyheter ändå. Sen att man ställer av fordon och vagnar man inte behöver är ju logiskt. Som att ställa av raggarbilen eller husvagnen över höst o vinter halvåret. Att skrota bort fungerande material tycker ja bara är dumt Rc1 undantaget.

  2. Läser i tidningen Tåg, att GC tar över tågdragningen i vinter på Kombitågen, som fn. körs av Cargonet, Luleå-Göteborg samt Luleå-Umeå-Nässjö (Gamlarp) Då behövs det mer lok..

    • Tack för info. Såg idag när jag traskade iväg till station i Hallsberg, att det stannade ett combitåg på spår 5, för förarbyte. Det kom norrifrån, och det stod inte Cargonet på loket. Det var iaf ett Traxxlok, men nu blev jag osäker på vad det stod på loket? Det var silverfärgat och blått, kan det vara Real Rail, Railpool har väl silver och nån gul färg? Det var vid 09.30-tiden..

      Uffe

  3. Okej, det var så längesedan vi körde combitågen från och till Gamlarp, så det har säkert ändrat sig.. Det som skrevs i Tåg, och som körs av Cargonet, verkade bara sträcka sig till Nässjö. Kan ju förstås köras av annan aktör N-Hbgb..

  4. Vet inte om man sparar några pengar på att ställa av fordon i den storlek som man gör. De lok som blir kvar får rulla desto mer och om omlopp bryts pga förseningar av diverse orsaker så kan det ju i sin tur leda till nya förseningar pga fordonsbrist vilket kostar pengar i förseningar och framförallt förlorad trovärdighet mot aktuellt bolag och järnvägen som fortskaffningsmedel. Bättre då att ha lite fler fordon och låta dom rulla lite mindre km/år och förmodligen färre förseningar. Gonom att göra sig av med fordon så minskar man ju även möjligheten att åta sig nya transportuppdrag. Dessutom så står en vinter runt hörnet med diverse relaterade problem som typ ökade lokskador tex. Att då ha ställt av ett antal fordon som dessutom är avställda pga revisionsbehov, större reparationer osv så skjuter man ju sig själv i foten. Det kan även kosta mycket pengar att ställa på avställda fordon pga att de blivit vandaliserade tex och av egen erfarenhet så ska ett järnvägsfordon ALDRIG någonsin ställas av en längre tid för att återiogen sättas i trafik. Järnvägsfordon har nämligen en förmåga att gå sönder även när de inte används pga tex kondens i vitala fordonskomponenter. Nä GC, håll era Rc4, V5 och T44 rullande tv. och hoppas på nya uppdrag alternativt konjunkturuppgång. Håller tummarna för Er!

  5. Och vad händer om/när cabotagereglerna för lastbilstransport följs & tillämpas på annat sätt.
    Och dessutom konjunkturen vänder?
    GC: ”Vi skulle inte ha skrotat så mycket så snabbt…”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s