1026 kan ha dragit sista tåget

Rc1_1026_Skövde_rst138_1983-07-06_JanneHedlöf

Green Cargo Rc1 blir allt ovanligare. Häromdagen drogs 1008 till Eskilstuna för avställning. Därmed återstår bara fyra lok i drift: 1007, 1009, 1011 och 1026. Samtliga maskiner används som rangerlok, i Hallsberg, Borlänge och Malmö. Rc1 1026 är det senaste loket som fick förtroendet att dra riktiga tåg på linjen. Det skedde i augusti på sträckan Borlänge-Krylbo-Fliskär. Kanske blev det sista gången vi fick se en Rc1 framför ett godståg? En av bloggens trognaste läsare har bidragit med en bild av just 1026. Vi ser loket i sin glans dagar. Det är den 6 juli 1983, platsen är Skövde. 1026 drar resandetåg 138. Loket ser lite smutsigt ut i fronten. Det har nog fått jobba hårt de senaste veckorna, som dragare i både i godståg och persontåg. Detta var ju långt före de stora splittringarnas tid. SJ skötte den mesta tågtrafiken i det här landet, på ont och på gott. Och apropå den 6 juli 1983. Dagen innan Janne Hedlöf ställde sej på perrongen i Skövde och knäppte den här bilden, så hade stora säckar med hasch (!) börjat flyta i land utanför Göteborg. En vecka senare hade polisen samlat in totalt 900 kilo av denna värdefulla typ av gräs. Om lokförarkollegan på tåg 138 råkat få i sej några halsbloss vet jag inte, men ett litet mysterium är varför 1026 har växlingsbelysningen tänd?

När det gäller de andra ”ettorna” så är 1007 tingad till Sveriges Järnvägsmuseum, där den troligtvis hamnar redan nästa månad. Hallsbergs 1009 kommer om några dagar att rulla till Malmö, samtidigt som 1011 lämnar Malmö Godsbangård för att dras till Hallsberg. Vad denna rockad syftar till vet jag inte, men en inte alltför vild gissning är att 1011 bara kommer att mellanlanda i Hallsberg för att sedan skickas vidare till kyrkogården i Eskilstuna. I så fall återstår bara två lok i Borlänge, 1026 och 1007, och ett i Malmö, 1009.

Frågan är om några andra lok än 1007 kommer att säljas? Jag har ännu inte hört något om ytterligare affärer. Kanske beror det på bristande intresse från museiföreningarnas sida, kanske på Stambanans Vänners agerande i samband med utförsäljningen av Ma-loken. Sveriges Järnvägsmuseum kommer dock att få med sej en betydande mängd reservdelar till 1007.

Advertisements

7 thoughts on “1026 kan ha dragit sista tåget

  1. Rc-loket från begynnelsen, som blev resultatet av Rb-loken som utprovades i olika prototyper, har för mig att det var 3 st, annars 6 st. som hade numren före 1007. Rc’n har verkligen varit med om en riktig resa, och förbättrats efter som. Här kan man snacka om kvalitet, som klarar iskalla vintrar, tillika smällheta somrar.. Rätt fantastiskt, att Rc1 från 1967 rullar än 47 år senare..

  2. Apropå Rc-lok. Det andra stora bolaget (Sj Ab) håller på att avyttra sina äldre RC3 lok för fullt. Den äldsta maskinen, Rc3 1027 ska tillsammans med övriga RC3 säljas inom kort. Rc3 1027 har de senaste 15-20 åren tjänstgjort som växlingslok, främst i Hagalund. Nu är det snart slut med det. Nytt växlingslok kommer bli äldsta Rc6-loket inom Sj. Rc6 1337 som ska byggas om lite med växlarfotsteg, handtag mm. Förmodligen blir det då ett nytt inofficiellt underlittera på loket, RC6R. Ombyggnad är förväntad att ske under vintern.

  3. Det byggdes 6 lok littra RB. Ursprunglig nummerserie: 1001-1002 (Rb1), 1003-1004 (Rb2), 1005-1006 (Rb3). Några stod på kyrkogården ( spårnamn) CV Örebro mitten på 80-talet.

    • Hej Janne, kul att se ett livstecken, och tack för min tankefundering om Rb-loken. Jag har läst om loken i något sammanhang, där man såg utvecklingen. Väldigt intressant för den intresserade…

      Ulf Wedell Poolen

  4. Växlingsljus? Är det bara så enkelt att det röda ljuset tänds vid sådana tillfällen eller finns det flera olika kombinationer av de olika lampor som klargör vad som är i görningen?

    • Växlingljus, det använder man just då man växlar på bangårdar. För svenska regelverket JTF, lägger man ljusvredet i det väljarläge som visar svagt vitt ljus i dom nedre lamporna framåt. Övre vita lampor är släckta. Bakre änden lyser lika dant + röd lampa i toppen.

      Vid Spärrfärd eller tåg, visas endast röd lampa i bakre änden, och främre endast vitt sken både i övre och nedre. Ljusvredet kan ställas i heljus (både övre och nedre) eller halvljus (övre nedbländat, undre helljus) Ett ljusläge till finns (både övre och nedre är nedbländat)

      På ett fåtal Rc som GC använder, har ett väljarläge till (varningssignalering) då man behöver varna mötande tåg. Samtliga 4 vita lampor fram blinkar med starkt sken.

      Rd2-loket har det väljarläget med i ljusvredet. Övriga Rc har en knapp i maskinrummet, för varningssignalering.

      Traxx-loken har fler väljarlägen på ljusvredet, beroende på vilket land loket körs i, där t.ex. växling kan ha ett helt annat ljusläge än Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s