Nya löften om Verkötrafik

ckverkoI november kommer godstågen att börja rulla till Karlskrona. Det lovar Tony Michaelsen på Stena Line i en intervju i tidningen Sydöstran. Det låter ju bra. Om det nu stämmer. Vi har hört samma tongångar tidigare. Terminalen invigdes i slutet av mars. I början av april hette det att tågtrafiken skulle komma igång i slutet av månaden. Företrädare för hamnen räknade med tre, fyra tåg – om dagen. I slutet av april skulle godstågen börja rulla till sommaren. ”Då kommer hela hamnen att vara full av gods” fick vi veta. I början av sommaren skulle det nog dröja till slutet av sommaren. Nu är sommaren slut sedan länge, men nu är det plötsligt november som gäller.

Anledningen till den uteblivna godstrafiken till Verkö är enligt Tony Michaelsen en alltför dålig tidtabell. Tåget har avgått från Karlskrona på kvällen. Det har tagit för lång tid för godset att nå ut i landet. Det är först nu som Stena Line, Logent och andra inblandade parter fått en tidtabell som de är nöjda med. I våras när terminalen invigdes var det ingen som protesterade mot avgångstiderna. Då var det idel positiva tongångar. Alla räknade med succé. Ja, alla utom undertecknad bloggare förstås. Som blekingebo och Green Cargoanställd hoppas jag naturligtvis av hela mitt hjärta att denna satsning ska lyckas, men jag är som sagt skeptisk. Anledningarna till denna pessimistiska inställning har jag redovisat tidigare. Förutsättningarna för trailer- och containertrafik på järnväg är för dåliga i Sverige. Och inte blir de bättre heller, trots diverse politiska löften om motsatsen. Dessutom vilar något av en förbannelse över Karlskrona och godstrafiken dit.

Med den nya förbättrade tidtabellen ska godstransporterna gå snabbare till och från Verkö. Det blir även en lördagsavgång, som den här bloggen kunde avslöja redan i somras. När jag tittar i de dagliga graferna för november så kan jag inte se några större förändringar. Efter tidtabellsskiftet i december däremot kommer tågen att avgå från Karlskrona tre timmar tidigare än idag. Stena Line räknar med tolv vagnar i tågen redan i november. Det är ett halvt tågsätt. Green Cargo kommer att köra tågen. Logent, som sköter logistiken i Verköhamnen, kommer att rangera vagnarna. Två personer har utbildats och fått växlarbehörighet.

Samtidigt som detta sker, så flaggar Stena Line för kraftiga höjningar av fraktpriserna. Från årsskiftet måste svavelhalten i oljan sänkas, från 1,0 till 0,1 procent. Det nya bränslet är betydligt dyrare än det gamla. Detta innebär en kostnadsökning på 450 miljoner kronor om året för Stena Line. För att kompensera de utökade kostnaderna höjer rederiet fraktpriserna med 15 procent och meddelar att 800 personer måste bort från företaget.

Den utlovade godstrafiken var en av anledningarna till att den så kallade Emmabodabanan rustades upp för nästan en miljard kronor. Enbart renoveringen av industrispåret till Verkö har kostat EU och skattebetalarna över 50 miljoner kronor.

Annonser

6 thoughts on “Nya löften om Verkötrafik

  1. På tal om Stena och deras nerdragningar, så kan ju den minskade båttrafiken till Trelleborg innebära att transporter styrs över österut mot Ystad och kanske rent av till Karlskrona, eller blir det för bökigt jämfört med att dra det över Danmark?

    Skall bli intressant att se vad priset på sjötransport gör för godstrafiken på järnväg, om det blir några vagnar till eller inte.

  2. Hej

    Jag funderar på att läsa till lokförare, så jag undrar hur arbetsläget ser ut idag? Enligt TCC så låter det som att det kommer att finnas hur mycket jobb som helst de närmsta åren.

    Dock så är ju TCC ett privat vinstdrivande företag… Så jag undrar hur du och dina kollegor upplever att det ser ut i verkligheten?

    Ha det gott och tack för bra läsning:)

    • Jag tror att framtiden för lokförare ser ljus ut. Anledningen till det är de massiva pensionsavgångarna som väntas de närmaste åren. Vissa tror även att trafiken ska öka, men på den punkten är jag personligen mer tveksam.

    • I och med att lokförarutbildningen är en yrkeshögskoleutbildning, så skall den bara utbilda för ett verkligt behov inom branschen. Myndigheten för yrkeshögskolan skall hela tiden kontrollera arbetsmarknaden för de områden/yrken som det utbildas för. Säger järnvägsföretagen att de inte har behov av fler förare, eller om järnvägsföretagen säger att de har behov, men eleverna sedan inte får jobb inom branschen, så skall MYH inte bevilja fler kursstarter tills läget har ändrats. TCC eller Järnvägsskolan har alltså inte fria händer att starta hur många utbildningar som helst och få statligt stöd för dom.

  3. På min hemstation är vi, eller snarare ska vi, egentligen vara 66 förare. Exakt hur många vi är just nu vet jag inte, men betydligt färre än 66 hur som helst. Under åren 2014-2016 har eller kommer 21 personer gå i pension. Alltså ca. 1/3 av styrkan. Det ger en liten bild av hur enorma pensionsavgångarna är i branschen framöver.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s