Inställt på grund av strömavbrott

10626620_10204763768523407_5558883392581696750_nKrösatågstrafiken mellan Karlskrona och Emmaboda har inte blivit någon succé. Ibland har tågen ställts in på grund av personalbrist, ibland på grund av fordonsfel. Vissa dagar har problemen berott på signalfel. De utlovade direkttågen till Kalmar har uteblivit. I Emmaboda är bytestiden till Öresundstågen så knapp att övergångsresenärer ofta fått vänta till nästa avgång. Situationen har gått så långt att de hårt prövade pendlarna öppet önskar att busstrafiken återuppstår och tågen försvinner från banan, som kostat nästan en miljard att rusta upp. Idag var det dags igen. En del av tågen har varit inställda under större delen av dagen. Lokaltidningarna meddelade att problemen berodde på fordonsfel. Men det var inte riktigt sant. Sanningen var istället en annan. Trafikverket hade glömt att meddela Veolia att strömmen skulle stängas av, på grund av ett banarbete i Bergåsa. Detta skriver Radio Blekinge på sin hemsida. ”Det får vi på ta på oss, vi skulle ha informerat tidigare”, säger Anna Smedsby på Trafikverket. Den stora frågan, som förstås varken tidningarna eller radion kan besvara, är varför Öresundstågen förefaller ha rullat utan problem? Öresundstågen passerar som bekant också förbi Bergåsa. Den lilla frågan är varför vissa Krösatåg varit inställda hela dagen, när strömavbrottet skedde i morse? Jag gissar på en urladdad X11, på grund av den spänningslösa kontaktledningen. Det kan man ju kalla för fordonsfel, med lite god vilja. Men det är förstås bara en gissning.

Advertisements

4 thoughts on “Inställt på grund av strömavbrott

  1. En X11:a som har packat ihop och strömavtagaren trillat ner på är ingen lek.Har själv varit med om det, höll på i över 2 timmar för att få liv i maskinen igen men fick tillslut se mig besegrad och fick överge skeppet.

      • Problemet är att batterierna gärna är så pass dåliga att man inte har allt för många minuter på sig i strömlöshet (dvs. utan batteriladdning) innan de är så pass urladdade att man har en rejäl uppförsbacke framför sig för att få liv i maskinen.

        Batteriström behöver du för att manövrera elektroniken för att få upp strömavtagaren samt få i huvudbrytaren, samt lite saker runtikring. Dessutom förser batteriet hjälpkompressorn med ström (för att få tryckluft för manövrering av strömavtagaren och huvudbrytaren), förutsatt att den fungerar. (Normalfallet är att den ordinarie kompressorn förser strömavtagaren och huvudbrytaren med tryckluft, men då kontaktledningen är strömlös finns inte det alternativet.) Man kan ställa fordonet på värmepost också, då laddas i alla fall batterierna, men kompressorn får ingen ström (det går dock att ”tvångsköra” kompressorn via värmeposten vid behov.)

        Om fordonet inte är anslutet till värmepost och kontaktledningen har blivit strömlös under så pass lång tid att antingen batterispänningen har sjunkit för mycket, eller att för mycket luft har läckt ut, har man dock en uppförsbacke framför sig, helst om man inte är på plats när det händer och kan börja vidta lämpliga åtgärder på en gång.

  2. Vilken miss av Trafikverket!

    Att lägga ner tågtrafiken på en bana som kostat så mycket känns väl som väl bortkastade pengar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s