1007 till Gävle i november

Rc1 har nu helt försvunnit från bangårdarna i Göteborg och Ånge. Bara sex lok ur den ursprungliga serien av Rc-lok återstår. Green Cargo räknar med att även dessa kommer att tas ur trafik under hösten och vintern. Det allra första loket, Rc1 1007, kommer troligtvis att hamna hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. ”Vi har inte skrivit på några avtal om 1007 än, men är nu inne i mer detaljerade diskussioner med Green Cargo om övertagandet av loket. Preliminärt gäller november månad”, säger Henrik Reuterdahl på Järnvägsmuseum.

Han berättar att loket kommer att lackeras om till den klassiska orangea färgsättningen, men i övrigt vet man inte riktigt hur man ska göra. ”Frågan är vilken period det ska representera. Ett alternativ vi funderar på är det skick det hade när det gick ut från ombyggnad i Falun 1977, men det innebär en del funderingar på hur vi kan bygga om luftintagen på taket samt frontrutorna så att allt blir rätt utan avkall på säkerhet eller driftsäkerhet”.

lslrc11014Bara under de senaste två veckorna har tre lok körts till Eskilstuna för avställning och skrotning. 1014, som slitit hårt på bangården i Ånge under många år, rullade den 1 september sina sista metrar som transportlok i tåg 5443. Den 3 september ankom 1018 och den 9 september 1021. Loken töms på de reservdelar som går att använda i andra Rc-lok. Även Sveriges Järnvägsmuseum för diskussioner med Green Cargo om att kunna plocka några skrotlok på de reservdelar som man bedömer kommer att behövas i Gävle. Som linjelok har Rc1 nästan helt försvunnit, även om 1026 sågs i några enstaka godståg kring Borlänge för någon månad sedan.

Så här ser användningen av de sex kvarvarande ”ettorn” ut. Samtliga används i dagsläget enbart som växellok.

Rc1 1007 Borlänge
Rc1 1008 Hallsberg
Rc1 1009 Hallsberg
Rc1 1011 Malmö
Rc1 1023 Hallsberg
Rc1 1026 Borlänge

Annonser

3 thoughts on “1007 till Gävle i november

  1. Kul, då far man chans att äntligen få se ett RC från insidan. Hoppas att det även blir lackat i originalfärgen men det är nog inte så troligt med tanke på kostnaden. Den gröna färgen som GC har är rätt ok, men har svårt med svart som SJ använder

  2. Om du läser artikeln ovan, så står et att SvJM avser att låta lackera loket i den ursrungliga orange färgsättnigen! !007 är idag har idag samma färg som et hade vid delningen SJAB/Green Cargo, alltså SJ-blått, även om det är synnerligen matt och allmänt deppigt i lacken. Inget Rc1 lok har lackerats om i Green Cargos gröna färgsättning. Undrar hur man gör man avser göra med radiostyrnings utrustningen. Den stör ju inte lokets exteriör, men de tillhörande åkplattformarna gör ju definitivt det.

    • Tack Peter
      Missade helt klart den detaljen när jag läste artikeln. Fick just följande tanke vad de gäller färgen, hur länge var de orange (undantaget 1290 som väl fortfarande är orange) och hur länge har de varit blå?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s