Jag sparade 326 spänn

10702226_10204710215944626_8466598717422333869_nEn gång i tiden när jag körde ett Öresundståg från Malmö till Karlskrona, så började jag fundera över strömmen. Hur fort går den egentligen? Det är sådana saker som vi lokförare grunnar på, i brist på annat. När jag några timmar senare satt i bilen på väg hem, så började ett intressant radioprogram, Alltinget. Numera är det tyvärr nedlagt. Men då kunde man ringa in och fråga om vad som helst. Studion var full av diverse experter. Så jag ringde. Och fick svar, även om det dröjde flera månader. Det var ett oväntat svar. Elektronerna förflyttar sej inte alls så snabbt som man kan tro. Kanske en millimeter i sekunden, om jag nu minns rätt. Det är ju ganska långsamt. Men eftersom alla elektroner rör sej samtidigt så blir strömmen nästan lika snabb som ljuset, det vill säga 300 000 kilometer i sekunden. Det är däremot ganska snabbt. ”Trycker du på knappen i Kiruna så tänds det i Malmö”, berättade en fysiker i programmet.

Häromnatten satt jag där igen, under en kontaktledning och funderade över den där svårbegripliga strömmen. Jag körde tåg 9457 från Göteborg till Alvesta. Det var ett Re-lok som drog det 530 meter långa och 818 ton lätta tåget. Dessa lok har en fiffig funktion, en så kallad återmatande elbroms. När man använder den så skickar man tillbaka ström till kontaktledningen. Jag bestämde mej för att verkligen gå till botten med hur mycket ström man kan spara. Jag elbromsade så mycket jag kunde. Tyvärr var vädrets makter inte på min sida. Det var halt på spåret, så loket slirade. Jag kunde inte få ut maximal bromsverkan. När jag rullade in i Alvesta läste jag av elmätaren, som jag hade nollställt på Kville. Elförbrukning: 3967 kilowattimmar, återmatad el 606 kWh. Det motsvarar 15,2 procent. Eftersom jag i detta skede inte hade en aning om hur elen debiteras, så visste jag inte om det var åt Green Cargo eller Trafikverket som jag sparat pengar.

Jag mejlade några frågor till kollegor och höga chefer på Green Cargo. Det dröjde inte särskilt länge innan det plingade till i mejlboxen. Jag fick svar från två håll. Det känns bra att kunna ha denna direktkontakt med makthavarna i företaget. Tänk att de tar sej tid att svara en simpel bloggare, när jag vet att de har fullt upp med större och betydligt viktigare frågor. Nåväl. Jag fick veta en hel del intressanta saker. Som till exempel att Re-loken är utrustade med elmätare, som är direkt kopplade till Trafikverket. Det innebär att Green Cargo bara betalar för den faktiska förbrukningen i Re-loken. Även Rd- och Rc-loken håller på att förses med elmätare. Det arbetat väntas vara klart om cirka ett år. Anledningen till att Green Cargo bygger in sådana mätare i samtliga ellok är att det finns stora pengar att spara. Tyristorloken (Rd och Rc) debiteras nämligen schablonmässigt. Schablonen anses inte fördelaktig för Green Cargo, som räknar med att kunna spara mångmiljonbelopp varje år när elmätarna är driftsatta.

Exakt hur mycket ström som Green Cargo köper in varje år, har jag ännu inte fått veta. Det är kanske företagshemligheter? Men det handlar förstås om ström för gigantiska belopp. Enligt Trafikverkets senaste elprisrapport som jag hittade på nätet så kostade strömmen i juli 53,93 öre per förbrukad kilowattimme för Re-lok och 58,11 öre för Rc-och Rd-lok. Jag vill betona att jag kanske har läst tabellen fel. Den är inte helt enkel att tolka. Jag vet inte om poster som till exempel förlustpåslag och elcertifikat är inräknade eller tillkommer. Hursomhelst anses Re-loket effektivare än Rc-loken, som smaskar i sej ström i en rasande fart. Det är därför som taxan är lägre för Re. Trafikverkets förluster i själva elnätet blir också större vid körning med Rc och Rd jämfört med Re. Om vi översätter dessa siffror till tåget jag framförde i måndags natt, så hade notan slutat på 2139 kronor, om jag inte hade använt elbromsen. Nu sparade jag 326 spänn genom mitt sätt att bromsa. Det låter kanske inte så mycket. Men översätt det till samtliga Green Cargotåg så blir bilden en helt annan. Bara mellan Göteborg och Alvesta körs varje år uppemot tusen tåg enbart åt Volvo.

Edit: Har idag (16 september) fått kompletterande information. Green Cargo köper varje år in ström för 270 miljoner kronor. Priset per kWh för Rc- och Rd-lok beräknas under 2014 bli 66 öre, och för Re-lok 61 öre.

10 thoughts on “Jag sparade 326 spänn

  1. Jonas, du är mästerlig i dina funderingar, och jag får svar på många saker här i din suveräna blogg. Det här med Re-lokens återmatande ström, jag hade ingen aning om att GC får ett bättre elpris, som är ett stort plus. Men det jag själv trodde om s.k. elbromsens betydelse, det var att återmatningen till 15 kv-spänningen var själva grejen, så den hjälper till att hålla upp den…

    Så länge loken fanns kvar här i norr, där vi körde med dubbla, där kunde man verkligen få tillbaka energin, så många utförslöpor som det är här, speciellt mellan Vns-Lsl.. Saknar dom loken, det var ett orosmoment i början, men jag hade heller aldrig dragit så höga vagnsvikter, men man lärde sig knepen efter hand, och det gick bättre och bättre..

    När jag var hemma i Hallsberg, så fick jag köra några turer i somras. Vilken skillnad med 1 lok, och normalare vikt på tågen, rena smörkörningen.. Kul att du får tillfällen att köra dom..
    Jag fick veta poolplaneringen för oktober idag, och jag fortsätter här uppe i Lsl. Det börjar komma fina färger nu, så jag gillar området enormt..

    Bara 1 1/2 tur kvar, jag har 2 svängar till Ånge, men stannar kvar där på söndag kväll, och tar morgonsnabben via Cst, till H. Sticker sedan på tisdag till Italien, med särbon när jag har ledig vecka.

    Ha de bra, vi hörs kompis!

    • Låter trevligt med Italien! Själv ska jag vara i Göteborg även nästa period, med början på måndag redan. Blir lite övertid… I oktober ska jag nog till Halmstad, enligt Huss.

      • Tycker det är bra vi inte behöver korsa varandra, utan ist få vara på närmare hemorten. Hamstad sommartid, det är en riktig pärla. Vi hade mkt Hd förr dit, även för några år sedan.. Göteborg, bor du på (äpplet) Hotel apple i närhet till Sär?
        I särklass bästa hotell boendet, med kvällsbuffe också, och på nära promenadavstånd till stallet.. Billigt är det med..

  2. Intressant vore ju också att veta jämförelsen med dieselloken. Hur mycket kostar en Td resp T44 i diesel per 10 km? Vilket oljepris betalar man?

      • Det pris ett järnvägsföretag betalar för de drivmedel de köper in varierar och är beroende av ett avtal mellan järnvägsföretaget och leverantören av bränsle. Trafikverket levererar bara drivmotorström, bränsle får järnvägsföretaget köpa in självt. Ett företag som green cargo eller Infranord köper naturligtvis in stora mängder diesel per år, och kan förmodligen få bra rabatter från oljebolagen.

        Att akuttanka ett lok oplanerat ute i skogen från tankbil kan däremot bli väldigt dyrt -då kan du räkna med priser motsvarande bensinmack eller mer, och ha i åtanke att ett modernt tungt diesellok (T66, T68) kan ha brännoljetankar på fem-sex kubikmeter eller mer.

        Varje järnvägsföretag som kör med fordon som drivs med förbränningsmotorer skall deklarera all sin körning till Trafikverket och betala en emissionsavgift, en miljöavgift för detta. Den varierar mellan 0,66 kr/l upp till 1,50 kr/l beroende på om du kör med lok eller motorvagn, och om fordonet uppfyller miljökraven enligt EU steg IIIA, IIIB eller inte alls. Förbrukar jag 2000l diesel med min ”gammeldansk” eller något annat äldre diesellok tillkommer alltså 3000:- i emissionsavgifter till Trafikverket.

        Tar vi Sveriges vanligaste diesellok, T44, som exempel, så förbrukar den motorn (EMD 12-645D, en 12-cylindring motor utan turbo) omkring 10l/timme i tomgångsläge och omkring 330l/timme med fullt pådrag. Nu är det inte så ofta man ligger med fullt pådrag hela tiden, men med diesellok kan man lätt märka vilken skillnad i bränsleförbrukningen olika körstilar kan ge.

Kommentera

