Jag bytte raketen mot en snigel

1907433_10204703460775751_8948507037464917126_nSveriges snabbaste godståg. Det fick jag äran att köra häromnatten. Ett posttåg, alltså. Egentligen skulle jag ha haft en helt annan tur, men när jag satt på tåget på väg till Göteborg för att påbörja en veckas tjänstgöring, så ringde personalstyraren från Hallsberg. Det var kris. Han undrade om jag möjligen kunde tänka mej att byta tur. Det var inga problem för min del. Arbetstiderna var ungefär de samma. Kollegan i Hallsberg pustade ut. Posttåget var räddat. De har alltid högsta prioritet. De är inte bara Sveriges snabbaste godståg, de är även Sveriges viktigaste godståg. Därför känns det lite extra ärofyllt att få köra dessa små, men ack så betydelsefulla raketer. Jag hivade upp väskan i loket och begärde tågväg från Sävenäs lokstation till postterminalen vid Göteborg C. Tidigare körde man loken mellan de olika bangårdarna som växling, men nu går de flesta rörelser som tåg. Vid postterminalen hjälpte en växlare till att begära växlingsväg, fälla bommar, lägga ned en spårspärr och bromsprova tåget. Jag rullade iväg i rätt tid: 21.55. Det gick snabbt att få upp tåg 9834 i 160 kilometer i timmen. Ekipaget bestod bara av lok och fyra vagnar. Exakt två timmar senare landade jag i Hallsberg. Inte ens SJ 2000 avverkar den sträckan så värst mycket snabbare. Som vanligt behövde jag nästan inte bromsa en enda gång under hela resan. Det var fri lejd. Till och med persontågen stod fint parkerade på sidospåren för att släppa fram mej. Det kändes som om jag flög fram.

Jag stannade på postterminalen i Hallsberg. Det är alltid lika fascinerande att se hur effektivt postpersonalen jobbar. Det är verkligen ett väloljat maskineri. I samma sekund som tåget stannar, så påbörjas av- och pålastningen av diverse vagnar och backar med brev och paket. I taket hänger en stor klocka. Varje sekund är viktig. Jag tog en liten promenad på lastkajen inne i terminalen och upptäckte att posten redan börjat planera inför julen. Det kändes lite deprimerande. Postens ansvarsman, som visade sej vara en kvinna, gav klartecken att omlastningen var klar. En stockholmare löste av mej vid Hallsbergs personbangård. Själv tog jag en kopp kaffe i Green Cargos nya lokaler, som kallas ”svartbygget”, med tanke på byggnadens kulör. Jag träffade Den Vimsige och bytte några ord. Sedan var jag tvungen att vila en stund. Jag fick två timmar i sängen innan kollegan på tåg 9055 ringde och sa att han var på ingång till Hallsberg.

10616432_10204703473096059_5545743192542176060_nOm jag hade flugit fram på vägen till Hallsberg, så blev resan tillbaka till Göteborg raka motsatsen. Tåget var så tungt och bromsade så dåligt att jag bara kunde hålla 80 kilometer i timmen. Ja, på vissa platser var hastigheten så låg som 70. Rena snigelfarten. 9055 är ett så kallat baseport-tåg. Varje vagn kan väga så mycket som 100 ton. Det innebär att tåget går under benämningen specialtransport. I tågordern finns en massa nedsättningar, som inte övervakas i ATCn. Det gäller att vara extra observant. Vilket kan vara nog så krävande mitt i natten. Resan med posttåget tog två timmar, hemresan från Hallsberg tog det dubbla, och lite till. Det stack i ögonen när jag äntligen kunde rulla in i Skandiahamnen, vid halvåtta-tiden på morgonen. Jag spanade efter mina gamla kollegor på Liselotte Lööf Tågtjänst. Numera sköter de växlingen i hamnen, men jag kunde inte se någon av dem. Jag parkerade de två Rd-loken, som verkligen fått jobba hårt på vägen ned från Hallsberg. De förtjänade lite vila. Jag beställde en taxi och åt en fin hotellfrukost. Sedan orkade jag knappt borsta tänderna. Det var inte bara de två loken som behövde ta igen sej.

10 thoughts on “Jag bytte raketen mot en snigel

  1. Att köra godståg verkar helt klart mycket mer varierande än att köra tågresenärer. I en pooltjänst verkar det inte finnas andra gränser än lok och linjekännedom.

    • Nu ingår jag inte i Green Cargo:s bemaningspool men så värst varierad körning har inte vi i lilla Kalmar. Vi har tre turer och är tre förare så det blir mycket körning på samma sträcka. Man vet vad man gör i alla fall.

      • Nu gällde variationen just poolarbetet, i övrigt kan jag hålla med om att tjänsten lätt kan bli enformlig på småstationerna. I Alvesta har vi till exempel nästan bara körning till och från Olofström.

  2. Trevligt Jonas, att du får variation i arbetet, men vilken kontrast, som skilda världar mellan 2 godståg hej o hå! Här uppe i norr är det som vanligt tågförseningar, pga 2 stora spårbyten..

    Ha de’ gött..

Kommentera

