Miljonpublik

Imorgon kväll kommer det att bli lite extra fredagsmysigt i den här bloggarens hem. Familjen har kanske inte så mycket att fira, men de får hänga med i mitt lilla personliga fyrverkeri. Lite glada och aningen stolta tror jag ändå att Kära hustrun och killarna är. Men vad är det då som ska firas? Jo, det faktum att den här bloggen om några timmar registrerar en miljon visningar sedan starten för drygt tre år sedan. Ja, just det: en miljon. 1000000. Det är en svindlande siffra för en lokförare som startade bloggen mest för att ha ett tidsfördriv under alla raster och ensamma stunder. Exakt hur mycket en miljon egentligen är hade jag inga större funderingar kring förrän jag häromveckan samspråkade med en gammal kollega från min tid i kvällstidningsträsket. Han talar som han skriver. I rubriker alltså. ”Fan, du har ju miljonpublik”. Miljonpublik? Jag smakade på ordet. Ja, det lät bra. Framförallt lät det väldigt mycket.

Utvecklingen har gått spikrakt uppåt. Förra året i juli, när bloggen fyllde två år, hade jag registrerat 459000 klick. Idag, ett drygt år senare, har alltså ytterligare över en halv miljon besökt ”I huvudet på en lokförare”. Det innebär ett snitt på ungefär 40000 visningar i månaden, 1300 om dagen eller en i minuten. Själv har jag lite svårt att förstå att så många vill ta del av mitt enkla lokförarliv. Men kul är det. Det sporrar mej att fortsätta skriva, trots att lusten och humöret ibland tryter. Jag börjar helt enkelt känna ett ansvar inför alla er där ute. Det trodde jag aldrig skulle hända.

Juni blev något av en rekordmånad. Totalt registrerades nästan 80000 besök. En dag hade jag över 13000, vilket var mångdubbelt fler än den tidigare rekordnoteringen. Anledningen till dessa höga siffror stavas strejk. Jag hade turen att vara först med flera nyheter i detta ämne, tack vare goda kontakter på båda sidor förhandlingsbordet. Detta gjorde att många personer sökte upp min blogg för att få information. Det är ett mönster som jag känner igen sedan tidigare. Vid större händelser i branschen går statistikstaplarna i taket.

Nu lovar jag att sluta skryta. Imorgon eller på lördag så tar vi nya tag i bloggen. Förhoppningsvis vill ni hänga med ett tag till.

DSC00163

13 thoughts on “Miljonpublik

  1. Fantastiskt kul att höra. Det lönar sig att skriva underhållande och sakligt, vilket du verkligen gör. Fortsätt så!
    Mig har du sporrat att ta steget, då jag studerar till lokförare nu.
    Tack igen!

  2. Tack Jonas för en trevlig blogg som jag med god behållning följt länge!
    För min del är det väl blandningen av nyheter, insynen i lokförarjobbet och ett eller annat skämt som får mig att återkomma några gånger i veckan för att se om det dykt upp något nytt trevligt.
    Fira på du bara, det är du värd!

  3. Jag vill också gratulera klockan var 16:32 när Du började idag. Så nu är det kanske klart. Vad jag tänker om dig är att ränderna går nog aldrig ur hos en ”SKRIVKARL” som Du.

    • Instämmer med flera av er som kommenterat. Själv är jag ingen dator nötare men denna blogg har väckt mitt intresse för information o läsning på nätet.

  4. Stort Grattis bäste Jonas. Känns väldigt kul att få ha dig som poolkollega, och bloggen är det första jag läser, när jag väcker upp min surfplatta. Vårat yrke, jag är lika road som du med det vi gör, och speciellt när du berättar om det som händer inom områdena där vi jobbar i södra Norrland.

    Synd vi inte jobbar samma veckor, det hade varit skitskoj att få träffas på orterna vi åker till.
    Jag håller med dom övriga, som tycker du skriver sakligt och detaljrikt, och många komiska historier, även rafflande spännande saker, med överraskande häpnande avslut!

    Du får inte känna press, så det blir ett MÅSTE för oss, du har ett vanligt familjeliv också!

    Ha de gott, och ett trevligt firande!

Kommentera

