Är jag den ende läskunnige?

I tisdags kom Arbetsmiljöverket, AMV, med sitt efterlängtade beslut i frågan om ensamarbetande lokförare inom Öresundstågstrafiken. För mej som hoppats på ett förbud, blev utslaget en besvikelse. Visserligen beslutar verket om ett förbud, men bara under förutsättning att Veolia inte uppfyller tre villkor. Det handlar bland annat om extra utbildning av lokförarna och förbättrade möjligheter att från hytten göra den så kallade efterkontrollen av dörrarna. Slutsatsen är given, vilket jag konstaterade redan i tisdags: Veolia gick segrande ur den infekterade striden. Ändå hör jag radioinslag och läser i samtlig nyhetsmedia, i Facebook och i diverse andra forum hur Veolia nu förbjudits att bemanna Öresundstågen med enbart lokförare. Kollegor jublar, resenärer andas ut. Experter och journalister är eniga i sin rapportering. Det blev en stor seger för skyddsombudet på Veolia.

Ursäkta, men är jag verkligen den ende läskunnige? Det står ju svart på vitt i Arbetsmiljöverkets beslut att förbudet bara gäller om Veolia inte uppfyller de tre villkoren. Precis som jag misstänkte så är dessa tre krav ingenting som får det franska företaget att darra. Tvärtom, Veolias säkerhetschef räknar kallt med att denna utbildningsinsats och eventuella ombyggnader av Öresundstågen ska gå att genomföra utan problem. Det står också uttryckligen i Arbetsmiljöverkets beslut, om man bemödar sej med att läsa till sidan nio, att ”Arbetsmiljöverket i nuläget inte finner skäl att förbjuda ensamarbete för förare så som skyddsombudet begärt”.

Det blev alltså ingen seger för skyddsombudet, vilket jag verkligen beklagar. Jag har följt ärendet ingående och kan bara konstatera att han har gjort ett strålande jobb. Han har vänt på alla tänkbara stenar och fört fram alla relevanta argument. I sakfrågan står jag helt på skyddsombudets sida. Jag anser inte att ett enda Öresundståg skulle tillåtas avgå med enbart lokföraren i tjänst. Jag vet av egen erfarenhet hur hårt klimatet ombord på tågen kan vara i framförallt Skåne. Det finns även andra risker, inte bara för lokföraren utan även för resenärerna. Veolia har i ett yttrande till Arbetsmiljöverket uppgivit att lokföraren i en krissituation i första hand ska tänka på sej själv. Det är ett häpnadsväckande uttalande som nästan inte fått någon uppmärksamhet. Passagerarna får alltså klara sej bäst de kan om det exempelvis börjar brinna i tåget. Arbetsmiljöverket reagerar inte över detta. Men andra myndigheter borde öppna ögonen. Vad säger till exempel Transportstyrelsen?

En norsk kollega hörde av sej häromdagen och berättade om deras syn i frågan om bemanning av tåg. Statens Jernbanetilsyn, som är den norska motsvarigheten till Transportstyrelsen, kräver att det förutom lokföraren måste finnas minst en tågvärd ombord på alla tåg, med några få undantag. Transportstyrelsen vägrar ha en åsikt i ärendet, utan lastar över ansvaret på operatörerna. ”Det är intressant att både norska myndigheter, Öresundskonsortiet och flera andra järnvägsföretag menar att det är nödvändigt med ombordpersonal, medan Veolia menar att det inte finns behov. Varför dessa olika värderingar?” skriver lokförarkamraten från Norge. Han fortsätter, aningen uppgivet. ”Vi vet svaret… pengar”. Ja, vad säger man? Jag kan bara hålla med. Det är bättre ordning och reda på järnvägen i Norge.

Advertisements

7 thoughts on “Är jag den ende läskunnige?

  1. Tack för de orden, men det handlar kanske inte om läskunnighet utan om att man är alltför skeptisk och luttrad?

    Gotthold tror att han man kopiera Tunnelbanans gamla utbildningsplaner och köra på datasimulering. Att insatstiderna för Räddningstjänsten för Tunnelbanan räknas i minuter medan den på järnvägen räknas i timmar lämnar han därhän.

    Förbättrad efterkontroll för ensam förare kräver någon form av övervakning vilket danskarna har försökt införa sedan förta året utan att lyckas. De tekniska lösningarna med kameror och monitorer är helt enkelt inte på plats.

    Fristående konsulter har pekat på ett ”worst case”-scenario där eftersom klämskydden stängs av sista biten kan ett barn fastna med armen genom dörren och dras med utanför tåget utan att föraren upptäcker något.

    Att bygga om Öresundstågen är inte inte snutet ur näsan pga den komplicerade ägarstrukturen. Danskarna har t ex motsatt sig ombyggnad till kraftigare frontljus i 15 års tid.

    Sen kommer frågan varför lokaltrafikerna skall bekosta en teknisk lösning som medger att man kör utan personal när de redan beställt att en personal skall vara med?

    I slutändan tror jag problemet med ensamarbetande Lokförare kommer minska drastiskt i framtiden av ett väldigt tvingande skäl: Ekonomi.

    Det förhållandet att Veolia kan strunta i att bemanna utan konsekvens upphör nu i december. I dagsläget är en utebliven ombordpersonal endast en kvalitetsfråga. I det nya avtalet som gäller från december är det plötsligt böter när man kör utan Tågvärd. Precis som det skall vara.

    • Ja, pengar är det enda som biter. Att villkoren förändras i december visste jag faktiskt inte, men det är ju positivt. Vi får hoppas att dessa ombyggnader och utbildningsinsatser blir så kostsamma, att det blir billigare att bemanna samtliga tåg. Men jag är nog en av dem som varit med ett tag och är både skeptisk och luttrad, och befarar att Veolia kommer att glida ur det här, med Arbetsmiljöverkets goda minne.

    • Jag tror snarare Veolia blir utan tågtrafik i Sverige bortsett från tågen Malmö-Stockholm. Så mycket de har stökat runt med är ett hot mot arbetstryggheten i Sverige. Veolia kommer genom sina obemannade tåg att inbringa mindre inkomster till Skånetrafiken då ungdomar samt övriga ”resenärer” ser möjligheten att åka utan giltig biljett. Att G4S kontrollerar då och då är inte tillräckligt. Dom kontrollerar väl av andra skäl ombord också?

      Där brister ju också den trygghet en lokförare har under en färd, att någon behörig finns i tågsättet som inte manövrerar fordonet.

  2. Man ska inte heller glömma att veolia har precis genomfört ett varsel som har medfört att det har gått så långt att det skickar ut Lkf för att ta rollen sim Ags. Just nu verkar det som det råde personalbrist. Detta gör att det inte finns utrutrymme för att skick Lkf’s till utbildningar. Veolia kan inte heller be om hjälp från DSB eftersom de har också personalbrist.
    Sen har veolia inte räknat med dessa utgifter som till kommer med utbildningar i deras budget som deras anbud är baserat på. Ombyggnaden av tågen kan jag gissa hamnar på Ö-tågs bord.

  3. Problemet är att det inte är ett uttryckligt förbud som AMV har kommit med, utan en lista på tekniska krav som skall uppfyllas. Det öppnar alltid för en möjlighet att förhandla bort krav, förhala, begära dispenser och förlängda dispenser genom att skylla på ändrade tekniska förutsättningar eller underleverantörers oförmåga, oklara ägarförhållanden och hårklyverier om tolkningar.

    Skyddsombuden på Stockholmståg kan säkert berätta ett och annat om införandet av X60 och hyttmiljöarbetet.

    Att som Veolia gör nu i kollektivavtalsbiten på Öresundståg, förhala och obstruera och dra allting till tvisteförhandlingar är ju en medveten taktik för att nöta ner det fackliga motståndet. Beata Hammarskiöld var för övrigt väldigt flitig med att använda den tekniken under sin tid på Veolia tunnelbanan. Risken finns att man från Veolias håll kör samma taktik igen, även vad gäller ensamarbetet.

  4. Dessvärre är den där lokföraren även den läskunnige. Dock inte den ende ;-), men det kunde gott ha varit fler; obefogad optimism är inte funktionellt i dessa tider. Detta var bara ett steg, men ett viktigt sådant, emot Almega-målet som är att få köra obemannat ombord när tusan man vill. Böterna ser man bara som ett tillfälligt irritationsmoment, dessa räknar man med att få bort ur kravspecen när tiden är mogen. Tågvärdar tror jag över huvud taget inte man vill ha i viss lokaltrafik, men de finns såklart kvar så länge Trafikhuvudmannen känner sig tvungen/bunden att betala för dem. För branschen är detta bara en tidsfråga.

    Kan skriva under på att förhala, tvista och ignorera sedan många år är en väl beprövad taktik. Inte minst det stora statliga bolaget finner utfallet vara gott.

    I ämnet naiv optimism vill jag avslutningsvis tillägga följande. Jag har hört att det finns personal vid Stockholmståg som hoppas att SJ skall vinna anbudet för då tror de att verksamheten får rulla på ungefär som förut. Det är naturligtvis HELT fel. Jag är t ex helt övertygad om ett ledningsfunktionerna på de flesta nivåer i stor utsträckning kommer att integreras och lokaliseras med övrig SJ-ledning. Helt naturligt och om man gillar det eller inte är upp till var och en, men som förut blir det sannerligen inte.

    Vem som än vinner Stockholmspendeln kommer operatören med kraftfullt stöd (för att inte säja krav) från Almega att attackera det företagslokala avtalet. Jag tror det blir med en beslutsamhet vi inte sett maken till. En konflikt vid Stockholms lokaltrafik 2016-17 ser jag som nästan oundviklig.

  5. Kommer passagerarna, i den utsträckning som behövs för ett ekonomiskt upprätthållande, acceptera att tåg körs med underbemanning?
    Trygghet och säkerhet är också en faktor för resenärer, men som tyvärr alltför få ännu förstått…så, det kanske är en fråga om tid och om medveten media som för ut tanken på mer än bara billiga resor…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s