Ett meningslöst förbud

Arbetsmiljöverket backar i frågan om ensamarbetande lokförare. Efter en lång och noggrann utredning meddelade verket i våras att man hade för avsikt att förbjuda Veolia att framföra Öresundståg om det saknades tågvärd. Idag kan den här bloggen avslöja att Arbetsmiljöverket visserligen beslutar om ett förbud, men att detta förbud egentligen betyder väldigt lite. Allt verket kräver är att Veolia ska bli bättre på internutbildning och att en handlingsplan tas fram för hur föraren från hytten på ett bättre sätt än idag ska kunna kontrollera brandlarmet och göra den så kallade efterkontrollen av dörrarna, sen är det fritt fram att bemanna tågen hur som helst. ”Mot den bakgrunden och beaktat den verksamhet som Veolia bedriver samt Veolias uppgifter om att företaget arbetar aktivt för att minska ensamarbetet, så finner Arbetsmiljöverket i nuläget inte skäl att förbjuda ensamarbete för förare så som skyddsombudet begärt”, skriver Arbetsmiljöverket. Detta är ett beslut som Veolia måste jubla över. Det räckte alltså att lova bot och bättring, trots att skyddsombudet visat på motsatsen. Jag har svårt att förstå hur verket kan svänga så radikalt i denna segdragna process.

Jag har läst Veolias yttrande på Arbetsmiljöverkets förslag på beslut. Veolia har inte tillfört någonting av värde, jämfört med de skrivelser som tidigare lämnats in. Jag misstänker att hela frågan blivit så infekterad att Arbetsmiljöverket helst av allt bara velat slippa agera. Det skulle inte förvåna mej om starka politiska och ekonomiska intresseren blandat sej i och arbetat hårt i det tysta för att förhindra ett förbud mot ensamarbetande lokförare. Så viktig är nämligen den här frågan. Nu fattar verket ett beslut mest för att man måste. Man bollar över en het potatis till någon annan. Jag tror inte att myndigheten vill ha den tillbaka. Veolia kan nog hantera de nya villkoren lite som de själva vill utan att Arbetsmiljöverket ingriper.

Än mer absurd blir situationen när Skånetrafiken idag kallat till krismöte med Veolia, eftersom det franska företaget inte bemannar tågen på det sätt som finns reglerat i Öresundstågsavtalet. ”Vi är kraftigt missnöjda. Det finns omständigheter som gör att vi tycker att detta är ännu allvarligare än vad vi uppfattade från början”, säger Magnus Andersson på Skånetrafiken.

Annonser

6 thoughts on “Ett meningslöst förbud

  1. Fy fan vad synd! 😦

    Jag hade verkligen hoppats på ett sådant förbud. Ett förbud som sedan smittat av sig till alla andra bolag.

    Jag behöver nog inte ta upp alla negativa saker som det innebär att köra tåget utan ombordare, men det är väl som vanligt, det måste ske en ordentlig olycka före vissa vaknar. En ordentlig brand där halva tågets resenärer stryker med för att en ensam lokförare inte under en stressad situation klarade av att ensam evakuera ett fullt tåg på ett bra sätt.

  2. Läser man de tre villkoren som måste uppfyllas så stupar det redan på första meningen.

    Samtliga Förare skall genomföra praktiska övningar i evakuering med tre olika scenarion. Något som aldrig utförts hittills på järnvägen skall skramlas samman och genomföras på några månader samtidigt med rådande personalbrist.

    Punkt 3 kräver ombyggnad av fordonen, pröva dra en sån grej med Danskarna får ni se hur roade de blir 😉

    Man skall aldrig säga aldrig men jag har nog betydligt större chans att bli miljonär på Lotto än att Veolia uppfyller villkoren 😀

    • Eftersom Arbetsmiljöverket inte vågar fatta ett beslut om ett riktigt förbud, utan nöjer sej med Veolias löften om bot och bättring, så tror jag inte att Veolia kommer att ha några större problem att trixa sej förbi även dessa nya krav. Jag tror inte att Arbetsmiljöverket gärna vill få denna heta potatis i sitt knä igen och därför kommer Veolia att kunna glida undan.

  3. Nu låter det genast lite bättre. 🙂

    Men om du får göra en kvalificerad gissning, littera69, tror du att det finns en rimlig chans att förbudet mot ensamarbetande lokförare kan komma att överföras till övriga operatörer? (Eller att våra skyddsombud kan lyckas få till ett eget.) Vi på Götalandståg har ju backspeglar och monitorer på våra tåg till exempel.

  4. Verkligen trist. Och bevis på att återigen arbetsgivarna vinner mot säkerhet och arbetstagarna.

    La sig inte SEKO med i diskussionen?

    Tåg ska ju framföras säkert, då borde väl det ingå att det är säkert ombord också?

  5. Måste kanske till att förarna börjar ställa tåg, eller kan det räknas som arbetsvägran? Det är ju ändå de som ansvarar dör säkerheten, och tycker man inte att man kan framföra fordonet (tex fullsatt mult/trippel) på ett säkert sätt kan man ju ställa tåget. Passagerarna är de som hamnar o kläm. Men hellre det än att det sker en allvarlig olycka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s