426,8 mil får räcka

Årets tjänstgöring på Inlandsbanan är över. Igår klev jag, Kära hustrun och den numera riktigt skötsamma Alice innanför dörren efter en elva dagar lång tripp till Norrland. Jag begav mej iväg förra söndagen och tillbringade först några dagar ensam i Östersund innan resten av familjen mötte upp i onsdags. Då byttes också den spartanska inkvarteringen på vandrarhemmet Rallaren ut mot det betydligt mer ombonade Hotell Emma. Det blev mycket arbete men även lite semester för min del. Kära hustrun och Alice åkte med i rälsbussen till Hoting en dag och från Åsarna en annan. Totalt blev det 92,14 timmar bakom spakarna i Y1an. Jag hann med två vändor till Gällivare och två till Mora. Totalt handlar det om 426,8 mil. Hade jag åkt samma sträcka rakt söderut från Karlshamn så hade jag hamnat långt ned i Afrika. Det är kanske inte så konstigt att jag känner mej lite stel i ryggen…

Nåväl. Trots stundtals tropisk hetta och strejkande vagnar så blev årets utflykt riktigt trevlig. Precis som vanligt. Jag hann knäppa några bilder med mobilkameran. Det är naturligtvis inga mästerverk. Fotografering har aldrig varit min starka sida. Men förhoppningsvis kan bilderna ge en liten inblick i hur tjänstgöringen på Inlandsbanan fungerar.

Ett Krösatåg på Inlandsbanan? Y1 1328 rullade tidigare i Småland och har ännu inte hunnit lackeras i Inlandsbanans färger. Här har jag stannat för ett matstopp i Åsarna. 1328, tillsammans med 1336 och 1348, är den kanske piggaste vagnen på Inlandsbanan. Men knappast den snyggaste…

Ett Krösatåg på Inlandsbanan? Y1 1328 rullade tidigare i Småland och har ännu inte hunnit lackeras i Inlandsbanans färger. Här har jag stannat för ett matstopp i Åsarna. 1328, tillsammans med 1336 och 1348, är den kanske piggaste vagnen på Inlandsbanan. Men knappast den snyggaste…

Matstoppet hos Kent i Vakijaur är dagens höjdpunkt när man kör norrut. Solnedgången, utsikten och den trevliga personalen gör att maten smakar extra bra. Den här restaurangen är lite exklusiv. Den har bara öppet för Inlandsbanans gäster och för bokningar, trots att Europavägen passerar bara en liten bit bort.

Matstoppet hos Kent i Vaikijaur är dagens höjdpunkt när man kör norrut. Solnedgången, utsikten och den trevliga personalen gör att maten smakar extra bra. Den här restaurangen är lite exklusiv. Den har bara öppet för Inlandsbanans gäster och för bokningar, trots att Europavägen passerar bara en liten bit bort.

Den glamourösa vänthallen i Jämtlands Sikås.

Den glamourösa vänthallen i Jämtlands Sikås.

Kraftverksdammen i Porjus har jag fotograferat tidigare. Det brukar bli bra bilder när man närmar sej denna plats. Solen är på väg ned bakom bergen långt bort i fjärran.

Kraftverksdammen i Porjus har jag fotograferat tidigare. Det brukar bli bra bilder när man närmar sej denna plats. Solen är på väg ned bakom bergen långt bort i fjärran.

Bröllopssviten i Jämtlands Sikås.

Bröllopssviten i Jämtlands Sikås.

Renvarning… den ordern får man sällan mellan Alvesta och Olofström.

Renvarning… den ordern får man sällan mellan Alvesta och Olofström.

Tågexpeditionen i Moskosel. Detta är den enda driftplats i landets som fortfarande har semaforer, som är giltiga och faktiskt används då och då.

Tågexpeditionen i Moskosel. Detta är den enda driftplats i landets som fortfarande har semaforer, som är giltiga och faktiskt används då och då.

En kopp kaffe vid Polcirkeln känns rätt. Myggen på utsidan var inte lika lockande.

En kopp kaffe vid Polcirkeln känns rätt. Myggen på utsidan var inte lika lockande.

Renar är en vanlig syn på Inlandsbanan. Framförallt när man kommer norröver. Den här renen klarade livhanken, men tre andra fick sätta livet till under den dryga veckan som jag tjänstgjorde på den drygt 100 mil långa banan mellan Mora och Gällivare.

Renar är en vanlig syn på Inlandsbanan. Framförallt när man kommer norröver. Den här renen klarade livhanken, men tre andra fick sätta livet till under den dryga veckan som jag tjänstgjorde på den över 100 mil långa banan mellan Mora och Gällivare.

En dag fick jag order att stanna minst fem minuter på den gamla stenbron över Pakkojokk. En fotograf skulle ta några reklambilder. Han hoppade omkring på de hala klipporna i forsen på ett sätt som gjorde både mej och tågvärden lite oroliga. Tänk om han halkar, slår sej i huvudet och svimmar? Det gjorde han inte. Det ska bli kul att se hur bilderna blev.

En dag fick jag order att stanna minst fem minuter på den gamla stenbron över Pakkojokk. En fotograf skulle ta några reklambilder. Han hoppade omkring på de hala klipporna i forsen på ett sätt som gjorde både mej och tågvärden lite oroliga. Tänk om han halkar, slår sej i huvudet och svimmar? Det gjorde han inte. Det ska bli kul att se hur bilderna blev.

Inlandsbanan äger elva Y1 och har bestämt att åtta av dem ska vara trafikdugliga. Den här sommaren har det dock varit flera vagnar som krånglat. Varför vet jag inte. Kanske har det med den extrema värmen att göra, kanske är det bara så att Y1ornas ålder börja ta ut sin rätt?

Inlandsbanan äger elva Y1 och har bestämt att åtta av dem ska vara trafikdugliga. Den här sommaren har det dock varit flera vagnar som krånglat. Varför vet jag inte. Kanske har det med den extrema värmen att göra, kanske är det bara så att Y1ornas ålder börja ta ut sin rätt?

Fikastopp i Fågelsjö. I denna lilla by, som ligger mellan Orsa och Sveg, är björnar en vanlig syn. Just nu stryker Nalle omkring och äter ur soptunnorna i byn.

Fikastopp i Fågelsjö. I denna lilla by, som ligger mellan Orsa och Sveg, är björnar en vanlig syn. Just nu stryker Nalle omkring och äter ur soptunnorna i byn.

Annonser

5 thoughts on “426,8 mil får räcka

  1. Tack bäste Jonas för fina bilder, och trevliga reportage. Farsan min har åkt hela Inlandsbanan, tillsammans med sin bror och svåger. Han tyckte det var en fantastisk vecka, och har det inte varit för svågerns skull, att han behövde hem, så hade dom gärna stannat 1 vecka till minst..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s