Röken ger perspektiv

srsDet var ungefär i höjd med Buresjön, mellan Arvidsjaur och Sorsele, som jag började ana oråd. Långt borta såg jag en dimma, som inte gärna kunde vara en dimma. Solen sken ju och utetermometern stod på nästan 30 grader. I hytten på Y1 1336 var det ännu varmare. Jag torkade svetten ur pannan för femtielfte gången den här dagen och funderade över den där mystiska dimman. Smogg kunde det ju inte heller vara. Få ställen i landet har så uppfriskande och ren luft som Norrlands inland. Sorsele är inte Peking direkt. Soldis då? Nja. Jag körde några kilometer till. Jag höll 80 i en lång nedförsbacke när det plötsligt stack till i näsan. Brandrök! Vad gör jag? En blixtsnabb bedömning av läget behövdes. Såna brukar lokförare vara bra på. Jag insåg att det var uteslutet att fortsätta rakt in i den förmodade brandhärden. Tänk om motorvagnen blir stående mitt i ett eldhav, med kanske två kilometer till närmaste väg och en brandkår som har fem mil att köra? Nej, det kommer inte på tal. Jag tog några hack på D3an och ringde till tågklareraren i Sorsele och sa att han nog måste slå larm om en skogsbrand. Han hade redan känt brandröken och ringt brandkåren, sa han. Men röken kom inte från Lappland. Utan från ett helt annat ställe. Det var den stora skogsbranden norr om Västerås som sågs och kändes hela vägen till Buresjön. Jag läste att den gick att se från rymden. Det handlar om några mil ovanför jordytan. Det är inte illa. Buresjön ligger nästan 78 mil från Norberg, där branden rasar som värst. Om jag inte hade begripit omfattning av denna brand tidigare, så gör jag det nu. Vilken katatstrof. Stackars satar som bor i detta område. Händelser som denna ger onekligen perspektiv på tillvaron.

8 thoughts on “Röken ger perspektiv

  1. Så du är tillbaka på inlandsbanan, spännande omväxling kan jag tro. Har gått några år sedan jag senast åkte där, känns som det snart är dags att ta en tur igen

  2. (Posted klockan 07.30 – överliggnig i Gällivare? )Dom berättade samma sak på TV igår. Det är tydligen lågt i tak över hela Sverige. Det gläder mig verkligen att Du är tillbaks vid Inlandsbanan. Bifogar en kommentar till ett inlägg föregående år. – http://www.folkbladet.nu/258832/jag-minns-mina-somrar-i-renviken – – Ditt inlägg var det här – Vad finns det då mera att säga om Renviken? – – https://lokforaren.wordpress.com/2013/08/14/ett-vaglost-land/#comments

  3. Tjenare, jasså du har även fått äran att köra på denna bandel också. Kul med omväxling, och att t.o.m. få sniffa på brandröken. Jag kände lukten jag med i lördags, jag har mitt fritidsställe på ca 4 mils avstånd väster om Ramnäs.. Riddarhyttan, närmare bestämt Källfallet..

    • Brukar försöka hinna med en vecka på Inlandsbanan varje sommar. Är verkligen en rofylld tillvaro här uppe. Det blir som kombinerad semester och jobb. Imorgon är jag ledig. Då ska jag få thaimassage, klippa mej och tvätta alla paltorna. Och kanske bada om vädret tillåter.

      • Aha, på så vis.. Trodde det var ont om folk nu när du hålls uppe i norr, och har behörigheten.. Ett bad i en sjö, det är verkligen uppfriskande.. Vid stugan blev det 5 dopp inom 2 veckor, med 25 grader i vattentemp. En annars kall sjö på cykelavstånd, men den värmdes på bra, då tempen i luften höll sig mellan 29-32 grader flera dagar i sträck..

      • Har nästan lite dåligt samvete, med tanke på rådande personalsituation på Green Cargo. Men detta med Inlandsbanan spikades tidigt i våras, och då var vi liksom några hundra lokförare för mycket på företaget…

  4. Det behöver du inte känna med facit i hand nu, när ingen lär bli varslad. Jag tycker det är bra, att du håller dig ajour, så du är uppdaterad, utifall du skulle bli tillfrågad om att kunna hjälpa till i någon situation. Ett stopp på stambanan börjar bli allt vanligare numera..

Kommentera

