Dåligt flyt i Karlskrona

ckverko

Häromdagen skulle jag lämna bilen på verkstad i Karlskrona. Ryggstödet har suttit lite löst sedan jag köpte kärran förra sommaren. Det glider liksom ett par millimeter i sidled när jag svänger. Detta har inte varit något jättestort problem, så jag har tänkt att det kan åtgärdas längre fram. Om en månad går dock nybilsgarantin ut på denna BMW 328, så nu var det hög tid att få sätet reparerat. Det skulle ta minst två timmar, så jag planerade att ta bussen från verkstaden in till centrum. En laddning thaimat är ju aldrig fel. Men så slog det mej att jag och Julius, som jag är mentor för, pratade om att träffas i Karlskrona nästa gång det var dags att ses. Vårt förra möte hade vi i Karlshamn. En gång har Julius varit i Alvesta. Två gånger har jag varit i Kalmar, där min adept är bosatt. Jag ringde Julius och berättade att jag skulle till Karlskrona och frågade om han hade lust att hänga på. Jodå, det hade han. Men tåg vägrar han åka. Förbindelserna från Emmaboda till Karlskrona är alldeles för osäkra. Och buss vill han inte åka. Det fick bli bil. Vilket passade mej alldeles utmärkt. Då slapp även jag ta bussen och kunde få skjuts från verkstaden.

z70ckJulius är väldigt intresserad av tåg och järnvägar. Precis som jag. Så jag föreslog att vi skulle åka ut på Verkö och kolla exakt hur öde den nya påkostade bangården ligger. Spåren såg rostiga ut. Längst ned på ett spår stod två tomma trailervagnar. Jag antar att det är dessa vagnar som använts i utbildningssyfte de senaste månaderna. Verköterminalen har numera två egna växlingskillar som i framtiden ska sköta rangeringen av vagnar. När nu detta blir. Trafiken till och från Verkö har varit helt inställd under hela sommaren. Karlskrona har till och med försvunnit som station i Platå, som är Green Cargos program för att hålla ordning och reda på sina lok. Detta kan naturligtvis vara en tillfällighet. I Trafikverkets tidning Godset läser jag nämligen att det polska företaget Erontrans skrivit avtal med Stena Line att transportera 5000 enheter om året med tåg från Karlskrona. Det låter bra. Men det står också att trafiken skulle starta i juni. Och det har den ju bevisligen inte gjort. Jag har mejlat företrädare för Logent om detta, men inte fått något svar. Tystnaden gör att man blir lite misstänksam. Har även detta avtal spruckit?

x11ckNåväl. Julius och jag satte kurs mot thairestaurangen. I slutet av infartsleden till Karlskrona ligger järnvägsstationen. Två X11 som används i Krösatågstrafiken stod inne. Båda lila. Reservvagnar alltså. På ett annat spår såg vi den svarta Z70 som är tänkt att användas för Verköväxlingen. Enligt Kära hustrun, som pendlar med tåg till Karlskrona, har den stått på samma plats ett halvår. Vi åt oss mätta på diverse läckerheter, flyttade Julius pappas bil några hundra meter och gick och köpte varsin glass i stationskiosken. Lokaltidningen ringde och ville göra en intervju angående tågkaoset. Jag avböjde. Tåget till Emmaboda skulle strax avgå, så jag och Julius satte oss på en bänk på en perrong för att räkna resenärer. Vi behövde inte använda miniräknare. Tre personer klev ombord och satte sej. Personalstyrkan utgjordes av lika många individer. ”Tåg mot Emmaboda, dörrarna stängs”, ropade kollegan på Krösatåget i högtalarna. Dörrarna åkte igen med en duns. Men sedan stod tåget kvar i flera minuter. Det var tydligen fortfarande stopp i signalen. Tåget avgick tre minuter för sent. ”Stackare, där rök den anslutningen i Emmaboda”, suckade Julius. Han vet, allt för väl, hur kort bytestiden till Öresundståget är. Det är fler än han som upptäckt detta. Tidningen Sydöstran rapporterade förra veckan att resenärerna på sträckan mellan Emmaboda och Karlskrona vill ha bussarna tillbaka. De litar inte på tågen längre. Vilken tur att banan bara kostat en miljard att rusta upp.

5 thoughts on “Dåligt flyt i Karlskrona

  1. Bommarna i Bergåsa har strulat i flera dagar. Man har svårt att finna felet. Hybridställverket i Karlskrona är ingen bra lösning! Även Emmaboda och sträckan Em-Ck har haft massor med teknikstrul under veckan. Jag förstår att folk tröttnar…

  2. Undrar hur trafiken mellan Kalmar och Emmaboda kommer fungera. Känns som om det blir nått liknande scenario även där.

  3. Ja, vad var det jag sa…. Det låter ju onekligen lite pessimistiskt men tyvärr styrs satsningarna inom järnvägsinfrastrukturen inte alltid av behov och förnuft. Den saken är ju bevisad många gånger om. Om dessa pengar istället satsats i västra Blekinge så hade vi haft en färdig Sydostlänk med eldrift och kanske Pågatågstrafik till både Karlshamn och Olofström, ja kanske t.o.m. Älmhult och Alvesta. Där hade garanterat funnits både gods och passagerare i riklig mängd. Men västra Blekinge ligger ju ett ljusår bort från beslutsfattarna i Karlskrona…….

Kommentera

