Världens kortaste Kopparpendel

svNi minns kanske den gamla chipsreklamen, ”Var är brudarna”? Det kan man ju fundera över. Själv undrar jag en annan sak. Var är vagnarna? Häromdagen körde jag ett ensamt lok hela den 26,7 mil långa sträckan från Ånge till Storvik. Där blev jag avlöst av en kollega, som tog över det minimala tåget med det formella namnet 5971 och fortsatte färden ned till Hallsberg. I allmänhetens öron kanske det låter snurrigt att köra omkring utan vagnar, men sånt händer lite då och då. Orsakerna kan vara många. Spruckna omlopp. Planerade verkstadsbesök. Urspårningar. Lokbrist. You name it. 5971 blev förstås ett lättkört tåg. Jag hade inga problem att hålla tidtabellen, trots diverse stoppassager på grund av blixtnedslag. Luftkonditioneringen funderade alldeles utmärkt i hytten. Radion stod på och jag bryggde kaffe. Det blev en ganska behaglig resa söderut. Vid middagstid rullade jag in i Storvik. Nu återstod dagens besvärligaste uppgift. Hur tillbringar jag elva timmar på bästa sätt i denna metropol? Idéerna var många. Kanske skulle jag ta tåget till Gävle? Eller gå och bada på Storviksbadet? Kanske göra ett besök på järnvägsmuseum? Av alla dessa planer blev det intet. Jag gjorde nämligen det är jag är bäst på. Som vanligt. Nämligen åt, sov och drack kaffe. Framåt tio på kvällen ringde kollegan på tåget som jag skulle köra tillbaka till Ånge. Hon var tidig. Tågnumret 4316 avslöjade att det var den så kallade Kopparpendeln som jag skulle ta över. Trodde jag. Så mycket pendel såg jag dock inte skymten av. In på Storviks driftplats rullade nämligen – två ensamma lok. Jag hade inga vagnar med mej tillbaka norrut heller. Jag fick köra 26,7 mil tillbaka till Ånge med två Rc4or. Jag skrattade för mej själv. Jag funderade en stund och oroade mej kanske lite över tillståndet i företaget. Detta var nog bara en slump. Jag har ju hört att det går bättre för Green Cargo och att volymerna ökar. Mellan Storvik och Ånge mötte jag inte ett enda tåg. Det var också lite märkligt. Hur står det till med den svenska järnvägen egentligen? Jag blev nästan tre timmar tidig, så jag hann sova en stund innan jag skulle åka pass med SJs nattåg. Det blev lite schabbel med biljetten, men som vanligt kan man lita på SJs personal.

11 thoughts on “Världens kortaste Kopparpendel

    • Lägger man på ”full gas” med två ensamma lok, så sticker loken iväg som två raketer. Det är helt riktigt. Nu kör man dock aldrig tåg på det sättet. Behovet finns liksom inte. Dessutom riskerar man att ställa till det för kollegorna, eftersom man gör av med en massa ström, som kan behövas bättre på annat håll.

      • Var just inne på jarnvag.net och läste om strömmens väg – ett kretslopp, när man sätter sig in i allt runtomkring blir det än roligare att åka tåg.

    • Ja det är 10 000 hk på 2 lok med ca 175 ton tillsammans, så det gäller att hålla i sig.. Till Jonas kan jag bara säga, man behöver inte överarbeta i värmen som råder. Önskar dig välbehövlig skuggvila, i en hängmatta!

  1. Hade ensamt lok i kopparpendeln julaftonskvällen 2012 från Eskilstuna till ånge. Inte ett möte så långt ögat såg….:-)

  2. Får ni bara information för resan ni skall köra eller ser man helheten och kan förstå varför man kör överhuvudtaget när man ger sig iväg med bara loket?

  3. Rekommenderar Bosse Bymans prylmuseum på Kvarnbacken som lämpligt tidsfördriv denna tid på året. Sommartid är det relativt ofta auktioner ca 4 minuter från järnvägsstationen, ta bussen till närliggande Kungsgården och fika på Berglunds bageri kan också rekommenderas (året om).

Kommentera

