Terminal får nytt järnvägsliv i Ånge

10559670_10204356315497336_4545959862360085686_nÅnges gamla postterminal håller på att få nytt järnvägsliv. Just nu pågår arbetet med att lägga tillbaka spåren, som revs upp för 20-talet år sedan. Spåren kommer även att elektrifieras. Projektet kostar tio miljoner. Ånge kommun satsar en miljon kronor, EU fem miljoner och länsstyrelsen fyra miljoner. Syftet med satsningen är att skapa omlastningsmöjligheter inomhus och på så sätt bredda utbudet av logistiktjänster i Ånge. Postterminalen invigdes 1967 och stängdes så sent som 2012. Redan 20 år tidigare var terminalen nära att bommas igen, men facket och ortsbefolkningen lyckades då få Postverket att ändra uppfattning, genom att visa hur verksamheten skulle kunna bli lönsam. Ånge kommun, som numera äger postlokalen, har ännu inte gjort klart med några hyresgäster, men spekulanter finns, uppges det. Tidigare har bland annat Norrtåg visat intresse, eftersom man behöver en fastighet för uppställning och avisning. ”På 80-talet stod jag ofta på ett Ub-lok och växlade postvagnar in och ut ur terminalen”, säger Den Vimsige, som redan på den tiden var utlånad till Ånge.

3 thoughts on “Terminal får nytt järnvägsliv i Ånge

  1. Tack för info, jag funderade senast då jag var i Ånge, vad dom höll på med. Ånge verkar ha bra drivkrafter att få igång tidigare nedlagda verksamheter, jag syftar på rangeringen som ännu ett exempel..

  2. Ånge är en plats jag inte sett, vet att jag passerat där sovande vid något tillfälle. Kollade in på lite bilder därifrån idag, finns ett och annat spår. Imponerar iaf på mig. Är det bangården i Hallsberg som är störst i Sverige? Eller är det Hagalund eller Sävenäs

Kommentera

