Flaxälven

10530866_10204328595284348_8990361795979671862_n

Termometern kröp upp över 30 grader. Solen gassade rakt i ansiktet. Luftkonditioneringen kämpade och kämpade men tvingades till slut ge upp. På tio sekunder förvandlades lokhytten från stekhet till totalt outhärdlig. Sidofönsterna åkte ned med en duns. Det blev inte ens tvärdrag, trots 110 på hastighetsmätaren. Jag kände bara en svag bris i ansiktet. Jag drack en halv liter vatten på tio minuter. I Mellansel ville inte loket vara med längre. ”Säkringsfel S7. Fel reglervillkor”. Felen gick inte att kvittera. Tack och lov hade jag två lok, så det vara bara att kavla upp ärmarna och ge sej ut i den allt annat än kalla verkligheten. Jag delade loken och växlade om ordningen på dem. Sedan kunde jag fortsätta färden söderut med tåg 5979. I Långsele blev jag avlöst och stapplade in på kontoret. Jag hade två timmars rast. Överallt var det lika varmt. I orderrummet. I köket. I skuggan utanför stationshuset. Jag behövde svalka och jag behövde den snabbt. Jag kände att jag höll på att koka över. Inte av ilska, bara av värmeslag. Men var finns svalkan en onsdagseftermiddag i Långsele?

10525625_10204328596684383_6250879687528292175_nLyckligtvis fann jag en snabbtänkt Ångekollega i soffan framför TVn. ”Ta cykeln och trampa ned till campingen. Där kan man bada”, sa han. Det lät som en strålande idé. Men vadå för cykel? Det visade sej att Green Cargo håller personalen i Långsele med tjänstecykel. Tyvärr hade jag inga badbyxor nedstoppade i jobbväskan. Men kollegan på soffan hade en lösning även på detta problem. ”Hela omklädningsrummet är ju fullt av växlarkläder. Där kan du säkert hitta ett par shorts att bada i”. Han hade rätt. Jag behövde bara gå innanför dörren så såg jag ett par orangea kortbyxor i någorlunda rätt storlek. Jag läste ett namn på insidan av byxorna och ringde upp ägaren. Han hade visserligen semester, men svarade ändå. Ibland ska man ha tur. Kollegan bara skrattade när jag förklarade mitt ärende. Självklart fick jag låna hans shorts.

Ytterligare en lycklig omständighet var att Den Vimsige i egen låg person råkade befinna sej i Långsele. Med sin bil dessutom. Som den trogne vän och kollega han är, så erbjöd han genast skjuts till badplatsen vid campingen. Jag behövde inte ens cykla. Det blev sommarens mest efterlängtade dopp. Jag trodde att vattnet i Faxälven skulle vara kallt, men icke. Temperaturen måste ha legat på nästan 25 grader i den grunda viken. Hela Långsele verkade ha gått man ur huse. Badplatsen var smockfull av badande norrlänningar. Plus en bleking i orangea byxor. ”Det är ingen risk att du inte syns,” konstaterade Den Vimsige. Själv vägrade han gå nära vattnet. ”Vet du hur mycket bakterier det finns i det vattnet!? Jag tar en dusch istället”. Han körde mej tillbaka till järnvägsstationen, jag fyllde min vattenflaska och klev upp i loket till 4051. Två timmar senare landade jag i Ånge. Trött och fortfarande lite svettig – men ganska nöjd med dagen trots allt.

11 thoughts on “Flaxälven

  1. ”Jag delade loken och växlade om ordningen på dem” Låter snabbt o enkelt men det tog väl ändå lite tid med omlagda växlar och förflyttningar längs spåren. Var det i ett område där du kunde göra det manuellt eller med hjälp av någon framför en dator någonstans?

    Tack för en mycket underhållande läsning, och att du orkar skriva trotts värmeböljan.

    • Frjärrtågklareraren frilade växlarna, sen fick jag sköta mej själv i Mellansel. Det blev en hel del springade upp och ned och omläggande av växlar. Själva växlingen tog nog 15-20 minuter, skulle jag tippa.

      • Å du milde, stackars dig i den jobbiga miljön. Härlig ide’ från kollegan med fina badbrallorna.. Jag har också badat idag, där jag nu är vid stugan i Bergslagen. Har ca 800 m till en liten badsjö.. 32 grader visade väderappen, men jag kan ju vara ute i skuggan.. Kämpa på vännen, hoppas du har flera nattsvängar, än dagturer..

  2. Det börjar ju faktiskt vara riktigt farligt med den här värmen, och en lokförare har ju minsann ett stort ansvar.
    Ditt inlägg är skrivet så att man anar lite humor mellan raderna fastän det nog i högsta grad är frågan om allvarliga saker.
    Hoppas din lördag blir fin!

  3. Ja värmen ställer till det inom det mesta. Inte minst om man ej har tillräckligt med vatten med sig, och ännu värre om AC’n lägger av.. Säkerhetsrisken är uppenbar. Vi är inte riktigt vana vid 30 gr. i vårt land.
    Spåren vi åker på ska klara trycket i spåren, OM alla normer har följts, men vem är det som kontrollerar alla underentrepenörer, är mina funderingar…

Kommentera

