TX kan få hjälp av Green Cargo

Efter några dagar med nästan tropisk hetta, så kändes det idag skönt att äntligen få bege sej 95,8 mil norrut. Äntligen lite svalka. Äntligen en chans att hämta andan. Äntligen en möjlighet att få sova ordentligt. Trodde jag. Men ack så fel jag hade. När jag klev av tåget i Ånge i eftermiddags, så var det rena väggen som mötte mej. Värmen kom som ett slag i ansiktet. Jag släpade upp mina väskor i orderrummet och loggade in på Green Cargos nätverk. Där kom nästa chock. Från tisdag varnar SMHI för mycket höga temperaturer i Västernorrlands län. Och var befinner jag mej? Jo, i Västernorrlands län. Så gick det med den svalkan och den sömnen. Jag är helt enkelt på fel plats vid fel tillfälle. Nu kanske ni tycker att jag låter gnällig. Det blir lätt så när man har nattjänstgöring och måste försöka sova på dagarna, när det är som varmast, i ett rum utan luftkonditionering. Men nu är läget som det är. Det är bara att bita ihop. Jag träffade nyss en kollega som vänligt förklarade vägen till närmaste badplats. Det får nog bli ett besök där imorgon. Först ska jag köra ett nätt litet tåg på 1535 ton till Storvik. Därmed borde jag bli ett av de första tågen som passerar förbi olycksplatsen söder om Ånge där Kopparpendeln spårade ur häromveckan. När jag kollade igår, så var tåget omlett via Sundsvall och Ostkustbanan. Idag, när jag plockade ut tågordern, såg jag att tåget åter går rätt väg, det vill säga via Ljusdal och Bollnäs. Det var lite synd. Jag hade gärna kört det andra hållet, även om det hade inneburit en kraftig försening. Det är länge sedan jag körde längs kusten ned till Gävle. Apropå urspårningen, så berättade en annan kollega att han nu sitter jour åt bland annat Hector Rail, TX och alla de andra konkurrenterna. Även åt Green Cargo förstås. Det är Trafikverket som, föredömligt nog, köpt in lok och lokförare som ska kunna rycka ut om det blir problem vid det reparerade spåret mellan Ovansjö och Alby. Hastigheten är nedsatt till 40 kilometer i timmen, vilket gör att tunga tåg riskerar att köra fast i backen. Det tycker jag är ett mycket bra initiativ av Trafikverket.

One thought on “TX kan få hjälp av Green Cargo

  1. Välkommen upp kamrat, förstår dig.. Jag hade turen att få köra omledningsvägen från Gävle. Riktigt trevligt att fräscha upp minnet, och upp mot Suc har det hänt en hel del, med nya mötesplatser, eller ombyggda.. Jag träffade både Stefan och Lennart som blev uppkallade tidigare.. Ja värmeböljan är nära nog tropisk..

Kommentera

