Sista uppdraget blev ett fiasko

Ett av mina sista uppdrag innan jag slutade på SJ var att köra ett tjänstetåg från Malmö till Stockholm. Det var en söndag eftermiddag som det ringde på tjänstetelefonen. I andra änden hörde jag en smått desperat personalfördelare från riksledningen. Eller om instansen fortfarande hette trafikkontoret. ”Kan du jobba ikväll?!” Jag skulle spela innebandy och hade 14 mil att åka, så jag kunde inte vara på plats i Malmö förrän vid halv ett på natten. Personalfördelaren lät inte helt nöjd, men är det kris så är det. ”Det får gå. Skynda dej hit så fort du kan”. Ett X2000-tåg hade havererat tidigare under dagen i Stockholm, så SJ hade fått ta ett uppställt loktåg och köra som reserv. Tåget skulle inte användas under söndagen. Däremot skulle det avgå till Uppsala på måndagsmorgonen, vid 7.10. Det var ett SMS-tåg, med nio vagnar (om jag minns rätt) och ett lok i varje ände.

Nu skulle tåget tillbaka till Stockholm. Redan vid 23-tiden ringde telefonen. Jag satt på Öresundståget, på väg till Malmö. Jag hade inte ens hunnit till Hässleholm. ”Var håller du hus?!” Det var från riksledningen i Stockholm. Tidtabellen till mitt tåg var beställd med avgång 22.45 från Malmö. Att jag inte skulle kunna vara på plats förrän vid halv ett hade inte gått fram. Ett smärre missförstånd hade uppstått när personalfördelare i Malmö lämnade över till kollegorna i Stockholm. Jag fick åter veta att det var av yttersta vikt att detta tåg ankom till huvudstaden i rätt tid. I Malmö småsprang jag in i orderrummet, skrev ut tågordern och skyndade mej ut till mina lok och vagnar. Jag ringde tågklareraren och begärde tågväg. Klockan var nästan ett på natten när jag rullade förbi godsbangården i Malmö. Riksledningen ringde åter och var bekymrade. Två timmar sen… ajajaj. Men det skulle nog gå. Jag hade ju 160 på ekipaget.

Tyvärr var det flera tåg ute längs södra stambanan. Jag hann inte ens till Lund innan jag fick slå av pådraget. Grön blink. Vänta stopp. Jag hade kört ikapp nattens första godståg. Som inte höll 160, utan 100. Efter Eslöv fick jag gå över på nedspåret och kunde köra om kollegan i godståget. Efter Hässleholm var det dags igen. Grön blink. Jag tappade allt mer tid. Söder om Norrköping ringde det igen. ”Nej, det här håller inte. Nu har vi pratat med Banverket och bett dem att försöka prioritera ditt tåg”. I Åby vek jag av, ut på Nyköpingsbanan. Och faktiskt. Alla mötande tåg stod redan inne på de olika stationerna när jag kom susande. Det gick som en dans genom Nyköping, Järna och Södertälje. Klockan var prick sju när jag rullade in på Stockholm Central.

Perrongen var smockfull av resenärer. ”Uppsala 07.10” kunde jag läsa på skyltarna. En lokförarkollega löste av mej. Jag promenerade iväg till hotellet och kröp ned mellan lakanen. Vid det här laget var jag lika trött som en tisdagkväll kan vara tråkig i Ronneby. Vid middagstid klev jag upp för att åka pass tillbaka söderut. Jag hämtade en kopp kaffe på kontoret och träffade samme kollega som hade löst av mej några timmar tidigare. ”Vet du vad som hände?” sa han. Nej, jag hade ingen aning. ”Vi fick ställa in tåget. De hade glömt att beordra en tågmästare…”

10 thoughts on “Sista uppdraget blev ett fiasko

  1. Å herre jäklar vad dom fick bita sig i svansen.. Du gjorde verkligen en kopiös uppoffring, och drog sääkert på smilbanden när du fick höra resultatet. Härlig story, med överraskande kul slut ha ha..

  2. Som fordonsledare på SJ känner jag igen mig helt klart. Inte första gången händelser av denna typ inträffar och säkerligen inte den sista heller. Har vid flera tillfällen desperat skrapat ihop något som sånär kan kallas ett tåg efter att ha ringt runt överallt på förfrågan. När man tillslut har ordnat ett tågsätt, beställt tågnummer av trafikverket etc etc så ställer trafikledningen in det iallafall, p.g.a personalbrist. Några timmars jobb åt helvete. Alltid lika kul…

Kommentera

