Gammalt märke på gammalt märke

10527906_10204271936427912_9162890781143946947_nFörsta gången räddades jag av Tradera, andra gången av min gamla personalfördelerska i Eskilstuna och tredje gången av en vänligt sinnad fjärrtågklarerare, som för övrigt håller på att utbilda sej till lokförare just nu. Men för två veckor sedan var krisen ett faktum. En flygvärdinna ville vara snäll och hjälpa till med mitt handbagage. Hon tryckte in ryggsäcken i den trånga hyllan – och mitt fina gamla TGOJ-märke, som jag burit med stolthet, gick hädan. Det fastnade på nåt sätt i kanten på hyllan och slet sönder fästanordningen på baksidan av märket. När jag en timme senare landade på Arlanda och plockade ned min ryggsäck, kunde jag bara konstatera att det inte längre var samma väska. Den kändes grå på nåt sätt, fast den är svart. Den såg ut som alla andra ryggsäckar som jag ser i orderrummen i Alvesta, Ånge och Långsele.

Men friskt mod i gossar blå. Jag påbörjade genast jakten efter ett nytt märke. Just TGOJs gamla plåtbricka visade sej dock vara svår att få tag i. Egentligen var det ett sådant märke jag helst ville ha, eftersom jag gärna vårdar minnet av det gamla malmfraktarbolaget. TGOJs logga har inbjudit till många glada och nostalgiska samtal under årens lopp. Med andra lokförare förstås, men även med tågmästare, reparatörer och helt vanliga Svenssons. Jag hittade som sagt inget TGOJ-märke på Tradera, men jag hittade några andra intressanta prylar. Två SJ-märken i textil. Så jag slog till. Det är ju ändå här som både jag och Green Cargo har våra järnvägsmässiga ursprung, så det kunde ju passa. Jag tänkte att den mjuka kanten på märket gör det möjligt för Kära hustrun att sy fast det ordentligt, istället för att hålla på med säkerhetsnålar och ståltråd.

10408900_10204271768663718_3117123177258581562_nJag bjöd 42 kronor för de båda märkena. Och vann budgivningen. Det var verkligen billigt. Idag damp det ned ett paket i postlådan. Jag häpnade när jag såg frimärket. Det var från 1981. Kanske från samma år som märkena som jag just lagt vantarna på? Frimärkets valör? 1,40… Man kan sannerligen lita på det gamla postverket. Men hur tänkte säljaren, som skickat paketet? Nu slutar den lite märkliga historien inte där. När jag öppnade paketet hittade jag, förutom två fina mössmärken, även ett gäng gamla frimärken från 1986. Detta var absolut ingenting som jag hade beställt, än mindre betalat för. Jag kliade mej i huvudet. Vad ska jag med en massa gamla frimärken till? Har de hamnat i kuvertet av misstag? Eller vad handlar detta om? Jag bestämde mej för att lägga ned grubblerierna. Världen är ändå full av oförklarliga gåtor. Min gode vän Konduktören kan få frimärkena.

Kära hustrun plockade fram lim, nål och tråd och påbörjade arbetet med Operationen Fastsättning. Nu sitter märket som berg. Och bra blev det också. Men nåt TGOJ-emblem är det förstås inte. Stoltheten får jag bära i hjärtat istället.

9 thoughts on “Gammalt märke på gammalt märke

  1. Ja även det minsta, kan vara stort som sagt. Kul historia i vanlig anda, du får alltid till det med det där lilla extra! För övrigt så får jag strax lämna Vns, i väntan på 4003 med över 1000 min sent, pga signalfel i Norge, och deras spårarbeten som gjorde att tåget vackert fick vänta 12 timmar innan arbetet avslutades för dagen..

    • Jädrans (ursäkta språket) men det borde vara snudd på rekord när det gäller försening. Hur sent kan ett tåg vara igentligen? Borde man inte ställa in det första tåget å sen anordna ett nytt?

      Mvh Jörgen (semestrande kollega i Kalmar)

      • Jag håller med dig Jörgen, men dom här tågen är viktiga för Norge, med sina fiskar som ska ner till Oslo från norska fjordarna. Det sitter kylanläggningar på varje trailer..

  2. Hade väl tänkt att göra nått liknande för å få en mera personlig väska, måste dock be om att få en ny väska först för den jag har nu håller på att falla i delar. Vet inte hur väskan har kunnat bli så sliten, det är väl alla svängar till Mönsterås som gjort sitt;-)

    Mvh Jörgen (semestrande kollega i Kalmar)

    • Jag undrar det samma. Fick min väska för ett och ett halvt år sedan, men den börjar redan bli sliten. Å andra sidan åker den ju upp och ned och in och ut och av och på lok och flyg och bussar och pasståg hela tiden…

      • Jag ska inte gnälla, har haft min väska ända sen jag började på GC 2008 så det är väl inte så konstigt om den håller på att ge upp.

  3. Frimärket är ett ”rabattfrimärke” med obegränsad giltighet och för upp till 100 gram.
    Går fortfarande att köpa av div. frimärkshandlare och används ofta av säljare på Tradera.

Kommentera

