Första Rc-loket snart på museum

Världens första Rc-lok, 1007, kommer av allt att döma att hamna hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle framåt hösten. ”1007 är reserverad för oss och vi har en löpande dialog (med Green Cargo) om loket. Hösten 2014 är det sagt att det blir tillgängligt”, skriver Henrik Reuterdahl på Sveriges Järnvägsmuseum i ett meddelande till bloggen. Uppgifterna stämmer med den information som Green Cargo lämnar. ”Vi räknar med att de sista ettorna tas ur trafik före årsskiftet. När det gäller 1007 så har vi erbjudit museet att få köpa detta lok”.

lslrc11014Asea byggde 20 Rc1, 1007-1026. Loken levererades till SJ från januari 1967 till juni 1968. De första 20 Rc-loken skiljer sej kraftigt från de lok som sedan följde. Experter på området menar att ”ettorna” aldrig blev riktigt bra utan var att betrakta som krånglande provlok. Först när Rc2 1027 levererades så fick SJ sitt första någorlunda genomtänkta lok. Trots detta har Rc1 hängt med i 47 år. Det är imponerande. Under senare år har loken mest använts som växelmaskiner på bangårdarna i Göteborg, Malmö, Borlänge, Hallsberg och Ånge. Men även här har de blivit allt mer sällsynta. Ett efter ett har loken ställts av, i väntan på skrotdöden. Så sent som den 18 juni rullade 1016 till Eskilstuna i tåg 5443. Jag vet inte säkert, men jag misstänker starkt att vi inte kommer att få se detta lok i drift flera gånger. Det är just i Eskilstuna som de Rc-lok ställs upp som inte används.

När jag kikar i Platå, som är ett program som Green Cargo använder för att hålla ordning och reda på sina lok, så ser jag att bara nio Rc1 fortfarande är i drift. En del av dem står på verkstad för diverse service- och tillsynsarbeten.

Rc1 1007 Borlänge
Rc1 1008 Hallsberg
Rc1 1009 Malmö
Rc1 1011 Malmö
Rc1 1014 Ånge (på verkstad)
Rc1 1018 Borlänge (på verkstad)
Rc1 1021 Hallsberg (på verkstad)
Rc1 1023 Hallsberg (på verkstad)
Rc1 1026 Borlänge

Som linjelok har Rc1 nästan helt försvunnit. Men ibland händer det fortfarande att ”ettorna” får äran att dra riktiga tåg. I Hallsberg vet jag att Rc1 använts i tåg till Frövi och Degerfors. I Ånge rullade 1014 i några lokalgodståg i början av veckan, om man får tro uppgifterna i Platå. Tidigare i år fotograferade en kollega just detta lok i Långsele, som ni kan se på bilden som illustrerar det här inlägget.

Annonser

16 thoughts on “Första Rc-loket snart på museum

  1. Ja det är tungt med sin dynamiska vikt på 91 ton, och vissa vad jag hört upptrimmade att kunna dra 1800 ton på kroken.. Min favorit under åren var Rm med sina 108 dynamiska ton, och växlade för sth 100..

    • Loken har brist på reservdelar, mycket som inte längre finns som lagervara, och blir ohyggligt dyrt att hålla dom igång.. Strömriktaren t.ex som är helt olik den som fanns i Rc2.

      • Jag ironiserade en smula över den inte helt lyckade försäljningen av 5 Ma-lok till denna ”förening”

      • Aha, ja GC vill nog göra det bästa nu, för att få bort utgifter, och ist. få skrotpengar..

      • Jo, företaget behöver pengar, men det är en svår avvägning att sälja lok som riskerar att hamna i händerna på konkurrenterna.

      • ”Jo, företaget behöver pengar, men det är en svår avvägning att sälja lok som riskerar att hamna i händerna på konkurrenterna”…ja, det har man ju lyckats alldeles utmärkt med hitintills 😉

  2. Sitter på just nu på SJ 3000 och tröskar igenom din blogg. Du skriver väldigt bra, man bara fastnar vid alla historier och anekdoter kring järnvägen.

    Jag blev precis väldigt nostalgisk. När jag var liten och skulle resa till mormor och morfar, så åkte man alltid på Västerdalsbanan som gick mellan Borlänge – Malung. På den tiden så sålde föraren i Y1:an även biljetter framme i förarhytten.

    Man fick ofta stå kvar och kolla när föraren körde om man frågade. Det var så häftigt när man var liten. Jag har starka minnesbilder av hur det såg ut och kommer särskilt tydligt ihåg den ständigt tickande hastighetsmätaren;-)

    Nu när man är över 20 och börjar bli klar med ungdomsprylarna såsom att resa i månadsvis, jobbat till sjöss osv så har jag starkt börjat fundera på att försöka uppfylla barndomsdrömmarna och söka in till lokförarutbildningen. Det känns som ett väldigt bra jobb ifall man klarar av arbetstiderna. Hoppas att isåfall Rc-loken finns kvar ett par år till så att man får en chans att köra dem:-)

    Det blev en väldigt lång kommentar. Jag får tacka för bra läsning och jag hoppas att du tar dig tid att fortsätta med bloggandet.

    MvH Mattias

  3. Verkligen kul om 1007 blir bevarad. År 2017 fyller loket 50 år,vore kul om loket tills dess blivit återställt till leveransutförande och uppvisat på museidagen. En klar kandidat för teman de året vore helt klart ” RC-loket 50 år” !

  4. 1027 samt 1039 gick under några år som radiostyrda växlingslok på cst.
    1027 försvann sen till G och även 1039 försvann från cst.
    1039 används av SJ i Hgl som växlingslok dock används ingen radiostyrning.
    Det stämmer att loken var bra till skillnad på Ue loken som krånglande radiostyrnings utrustning så gick våra Rc lok sällan sönder.
    En gång i F läge gick inte loket framåt i maskinrummet hade en dvärgbrytare löst ut man fick lära sig att se efter det var bara att trycka in den igen.

    Även om vi normalt använde radiostyrning så hände det att man körde manuellt det gick bra man visste hur man skulle klargöra eller avställa i rätt ordning.

    En fd växlare från cst är Per Stridh stationerad i Blg har du träffat honom på GC?
    Per kör b la godståg till Ånge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s