Jag svarade – och slapp rikslarm

Säkerheten är viktig. Den går före allt annat. Även om den medför försenade eller till och med inställda tåg. Som lokförare får man den saken inbankad i skallen redan från den första utbildningsdagen. Ibland kan folk i allmänhet tycka att vi järnvägare är lite väl petiga. Men det får stå för dem. Säkerheten är en viktig fråga som faktiskt aldrig ifrågasatts av någon av mina chefer. Men denna höga ambitionsnivå kostar. I pengar för företaget, i svett för oss anställda. Det är inte bara solen och värmen som plågar en stackars lokförare i dagar som dessa. Det gör också alla dessa prylar man tvingas kånka omkring på. Som ensamarbetande radioloksoperatör påminner man om rena kommandosoldaten. På magen bär man själva radiolokslådan i ett eget bälte. I en bröstficka brukar jag sätta fast kommunikationsradion, som är kopplad till ett headset på skallen. Dessutom måste en så kallad larmtelefon medföras. Antingen sätter man fast den klumpiga luren i den andra bröstfickan, eller så hänger man den i byxorna. Till detta kommer en massa andra pinaler som är bra att ha. Som penna och papper, skadeanslag och fyrkantsnyckel. Plus några hundra grejer till, som det känns.

Just larmtelefonen är en intressant uppfinning. Förutom att den går att ringa på, så har den även ett inbyggt larm. Om man lägger telefonen ned så börjar den vibrera, efter en stund tjuter den och efter ytterligare några sekunder så skickar den iväg ett larm med exakt position. Så fungerar det så kallade fall-larmet. Tanken är att telefonen ska larma om jag inte själv kan göra det i samband med en olycka. Ibland kan man bli lite smått irriterad på telefonen. Det räcker att man lutar sej lite tillbaka när man pratar i den, för att luren ska börja surra och vibrera.

yc94surpegdxpithbblrwIgår upptäckte jag en helt annan funktion i telefonen. När jag klev upp i loket, så föll den ur benfickan. Den dunsade i gångbordet på Td:n och studsade ned i banvallen. Jag skyndade mej ned för att hämta den. Jag upptäckte att skärmen var helt röd. Jag tänkte att tekniken nog hade fått spelet av den hårda smällen mot marken. Några minuter senare skulle jag åka iväg och lägga mej på hotellet i Olofström. En annan kollega skulle överta telefonen, men han höll på med en vagnupptagning en bit bort. Jag ropade på radion. ”Jag ställer telefonen på stolen vid grinden, så kan du ta den när du kommer dit”. Sagt och gjort. Jag lämnade luren och traskade iväg. Jag hade nästan hunnit utom hörhåll när telefonen ringde. Jag fick gå tillbaka och svara. Det var transportledningen i Hallsberg. De undrade hur jag mådde. Då fattade jag. Telefonen hade larmat. Det var därför skärmen var röd. Vilken tur att jag inte hade hunnit komma längre bort från telefonen när den ringde. Då hade ingen svarat och den stora cirkusen hade dragit igång. Jag ser bilden framför mej. Ambulanser. Oroliga kollegor. Rubriker i tidningen.

Kamraten som ringde från Hallsberg skrattade. ”Nu fick du nåt att skriva om i bloggen, din slarver”. Hur han visste att jag bloggar begriper jag inte. Men han hade rätt. Jag fick ihop några rader idag också.

8 thoughts on “Jag svarade – och slapp rikslarm

  1. Den bilden har jag sett tidigare. Loken är mycket riktigt på väg från Älmhult med ett tåg till Helsingborg. Därifrån går de sedan till Malmö för översyn. Vi byter våra lok på lördagarna, så denna bild är garanterat tagen en lördag. Och bilen går bra, tackar som frågar…

  2. Nästan samma telefon som finns som loktelefon. Den röda knappen är inte on/off. Jag är helt säker.

    • Nej, den röda knappen är larmknappen. Vet inte om det är exakt denna telefon vi har på Green Cargo, men den är snarlik. Hittade ingen bättre bild, tyvärr.

  3. Din blogg är ju rikskänd, nu senast i Kupés Fråga lokföraren spalt i ett svar ang. en kille som vill skugga en lokförare

Kommentera

