Hector Rail lämnar Helsingborg

Hector Rail har slutat trafikera Helsingborg med kombitåg från Luxemburg. Tågen har dragits på uppdrag av Captrain tre dagar i veckan sedan 2012. Det är främst frukt och grönsaker som på detta sätt transporterats till Sverige. Kombiterminalen i Bettembourg har haft förbindelse med Perpignan vid den spanska gränsen. Därifrån har godset kunna nå Sverige på drygt 50 timmar. Ett stort problem har enligt uppgift varit att många spanska och franska trailers inte är lyftbara i Sverige. Mellan Luxemburg och Spanien har man löst detta med ett annat vagnssystem, Modalohr. Problemet är att sådana vagnar inte kan tas emot på svenska terminaler. Exakt hur detta gods numera kommer till Sverige vet jag inte. Däremot noterar jag att företaget Scanlog skrivit ett nytt avtal med Volvo och Green Cargo. Tanken är att vissa av de tomvagnar som går i retur från Gent i Belgien ska lastas med dagligvaror från bland annat just Spanien, Frankrike och Tyskland. Terminalen i Älmhult räknar med att ta emot 3-6 sådana vagnar om dagen. De första vagnarna väntas ankomma Älmhult idag, torsdag. Detta innebär att cirka 6000 transporter om året flyttas från väg till järnväg. Ungefär hälften kommer att lastas om till lastbil i Älmhult, enligt Smålandsposten.

Advertisements

One thought on “Hector Rail lämnar Helsingborg

  1. Det är ju lysande att få returlaster i vagnarna från Gent, och ännu bättre att få bort dessa tradare på vägarna..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s