Hastighet sänks efter spökfel

269703_2197210419131_4794737_nI fyra år har en flera kilometer lång sträcka utanför Malmö spökat i Trafikverkets tågledningssystem. Ställverket startar helt omotiverat om, signaler slår om till stopp och det blir beläggningar. Problemen uppstår framförallt under våren och sommaren. Detta innebär att många tåg nödbromsas, när de passerar signaler som plötsligt står i stopp. Alla lokförare vet hur obehagligt detta är. Kommer jag att krocka med ett mötande tåg? Eller spåra ur? Det är tusen tankar som far genom huvudet. Resenärerna undrar också vad som står på, när tåget stannar med ett ryck. Dessutom riskerar man slag i hjulen, vid så kraftiga inbromsningar. Det uppstår även förseningar och merarbete för tågklarerarna. Av denna anledning har Trafikverket beslutat sänka hastigheten till 70 kilometer i timmen genom Arlöv. När denna förändring kommer att ske är dock oklart. Trafikverket inväntar en tidsplan, skriver man på sitt intranät. ”Rent konkret kommer en hastighetsnedsättning att innebära vissa förseningar men det görs med tanke på säkerheten för våra resenärer, att minska effekten av hastiga inbromsningar när signaler plötsligt går i stopp”, säger Robert Thunell, projektingenjör på Trafikverkets underhållsavdelning.

Trafikverket har arbetat hårt under lång tid för att hitta en lösning på problemen i Arlöv. Den här veckan kommer en specialistgrupp från Borlänge till Skåne för att utvärdera all den information som samlats in. ”Och utifrån det kommer det att mynna ut i en åtgärd. Vi har gjort många åtgärder och ger inte upp. Felet ska hittas”, säger Robert Thunell.

Advertisements

9 thoughts on “Hastighet sänks efter spökfel

  1. Vi har haft detta uppe på säkerhetsmöte flera gånger.

    Man skyller detta och några andra fall där det ”spökar” på värmeuppbyggning som sommartid kan få relän att slå om.

    En fläkt i skåpet borde inte bara så besvärligt att installera?

  2. Är det någon som har gjort någon ”temp.kontoll” om det har med värmen att göra i spåret?
    Det är inte lätt att neutralisera områdena närmast växlarna, och speciellt när det ligger många spår med många växlar i! Det blir jäkligt höga krafter, mätt i Ton som kan få isolskarvar att inte stå emot, och då kan spårströmmen leda över, så det blir beläggning.

    Normalt så får man inte utsätta växelpartierna för dom drag man gör vid neutraliseringen, med att inte vara närmare växeln än max 200 m, och göra själva slutsvetsen.. Det här borde ju en Svetsinstruktör kunna ta tag i, jag har själv jobbat mycket med tempkontroll, och vet vad det handlar om. Jag går inte in på detaljer, men det vore värt att låta någon mäta upp om det är fel rälsmängd mellan växlarna, och enkelt att åtgärda.. Det får inte förbigås, när felet oftast kommer vid tempraturväxlingar..

    • Enligt Trafikverket har man bytt modemkort, skarvar och kablar. Kylanläggningarna har trimmats in. Andra kort har ”harmoniserats” så att de ska prata bättre med varandra i de komplexa anläggningarna. Det sker också dagliga möten mellan driftledning, underhållspersonal och felsökare. Inför varje möte plockar driftledaren ut loggar som visar värmekurvor, vilka larm som löst ut och var, samt vilka tågrelationer som fanns i närheten.

      • Hej på dig, så dom riktar in sig på tekniken i byggnaderna, jag misstäkte värmeskiftningen i spårkrafterna, där det oftar spökar vid stigande soltemp. Det kan vara runt 55 grader sommar, och -45 kanske lägre vintertid..

      • Trafikverket har fått lösningen på problemet, men dom har avböjt pga kostnaden vad jag förstått.
        Samma problem har funnits uppåt landet och är löst där, på det sättet.

    • Det handlar inte om att enstaka ledningar blir belagda likt en dålig isol. Det är ställverksdatorn som spontanspolar sig / startar om sig. Det ger effekten att samtliga signaler går i stopp, samtliga spårledningar beläggs och samtliga växlar går ur kontroll. Samtidigt.

      • Reklamera ställverket i Arlöv, eller? Vem har byggt ställverken som strular?
        Hur är det med de blinkande beläggningarna på spår 61-64?
        Det är väl två olika problem med två olika ställverk?
        Är där någon lösning på bordet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s