Beslut: fyra ”fjärrar” stängs

Trafikverket har nu fattat beslut om vilka trafikledningscentraler som ska finnas kvar. Verksamheten koncentreras till Malmö, Göteborg, Stockholm och Gävle. Det innebär att ”fjärrarna” i Ånge, Boden, Hallsberg och Norrköping kommer att läggas ned. Detta framgår av intern information inom Trafikverket. Så här skriver Linus Eriksson, som bland annat är chef för trafikledningsområde syd och ställföreträdande chef för verkets trafikledning: ”Inom Trafikledning utreds organisation i bemärkelsen funktion; om vi är på rätt plats. Man har nu beslutat att det ska bli fyra trafikcentraler, nämligen i Malmö, Gävle, Göteborg och Stockholm.” När detta ska ske står det ingenting om i informationen. Jag antar att frågan blir aktuell när systemet för det nya, nationella tågledningssystemet (NTL) är klart. Innan dess blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att flytta verksamheten från en fjärr till en annan. Tidsplanen för NTL har flyttats fram i flera omgångar. ”Det senaste jag hört om byggstart för NTL är 2019, så innan 2025 tror jag inte att någon central är nedlagd”, säger en källa till bloggen.

Edit, 13.37: Trafikverket har nu ändrat i sin interna skrivelse. ”Beslutat” är ersatt av ”beslutsunderlag”.

Advertisements

8 thoughts on “Beslut: fyra ”fjärrar” stängs

  1. Tyvärr skall de redan långt tidigare än så, lägga ner det mycket väl fungerande systemet med lokaltågklarerare i Karlstad trots att ställverket inte ens omfattar hela driftplatsen.

    Besparingsivern på chefsnivå går ut över den tveksamt fungerande verksamheten utan en endaste tanke på konsekvenserna.

    • Att Karlstad (och Kalmar) blir fjärrstyrt i år har inget med NTL att göra. Det kommer från fjärrstyrningsdirektivet, vilket ligger separat.
      Att både Kalmar och Karlstad kommer för tidigt är uppenbart. Det som är intressant att Karlstad fjärras, men inte Jönköping, som också bara har ”halvt” ställverk. Karlstad, Kalmar och Jönköping riskanalyserades samtidigt tidigare i år.

    • Eftersom Karlstad redan styrs av fjärren nattetid tänker sig Trafikverkets chefer att det kommer att fungera lika bra i rusningstrafik, där det ofta avgår och ankommer fler tåg än vad det egentligen finns plats för. Det fungerar oftast bra, tack vare att lokaltågklarerarna är på hugget. Tveksamt att fjtkl H kan klara av det.

  2. Klart att fjärren kommer klara av köra Karlstad. Sedan om där blir någon samordningsvinst dagtid på vardagar, kan man ju undra….. Stora komplicerade driftplatser har ju lyckats bli fjärrstyrda tidigare ju. Det där fjärrstyrningsdirektivet är ju spännande. Går väl kortfattat ut på att få bort all lokalbevakning på sikt..

    • Klara av är en definitionsfråga. Antalet signalreglerade spår är få i förhållande till trafikmängden under vissa tider. Antalet spår med plattform är ännu färre. Lätt att det kör ihop sig om man inte är på hugget, vilket risken är om en fjtkl (som knappast är eller kommer att bli lika inkörd på Ks som nuvarande ltkl är) ska köra driftplatsen. Dessutom kan inte fjtkl sticka ut huvudet genom dörren och snabbt få en visuell överblick av läget på bangården.

      Fjärrstyrning av Karlstad är förmodligen inte vettigt förrän man byggt om stationsområdet och bytt ställverk.

  3. Tycker synd för de som kommer att bli arbetslösa i Hallsberg men faktum är att ingen kommer att sakna Fjärren i Hallsberg, fjärren där man kommer in tidigt o man kör ut sent…..
    Mer fjärren som i Gävle och mindre som i Hallsberg !!!!

  4. Alla ska ha lokalkännedom utom Fjtkl, som kan köra tåg som verkligheten vore en Märklinanläggning…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s