SJ slopar Interrail-service

Från den 1 augusti kommer SJ inte längre att erbjuda försäljning av Interrailkort via telefon eller i resebutikerna. Interrailkortet kommer enbart att säljas via sj.se. Dessutom upphör möjligheten att boka färd- och platsbiljett på utländska tåg. För sådan service hänvisar SJ till auktoriserade försäljningsställen och ombud i Sverige och utomlands, exempelvis resebyråer. På något annat sätt kan jag inte tolka den information som idag gått ut på SJs intranät och som den här bloggen fått ta del av.

SJ menar att försäljningen av färd- och platsbiljetter hos utländska tågoperatörer är komplex och tidskrävande för medarbetarna och därmed svår att få någon lönsamhet i. ”Genom förändringen kan vi nu kraftsamla ytterligare för att öka den digitala försäljningen av Interrail-kort och vår utlandsförsäljning av sådant som driver intäkter till oss. Vi fokuserar med andra ord på SJs kärnaffär och försäljningen av SJs resor i Sverige. Genom att effektivisera försäljningen i våra digitala kanaler hoppas vi samtidigt kunna bidra till ett ökat tågresande i Europa”, säger Malin Boshius, ansvarig för Grupp & Utland.

SJ säljer idag Interrailkort för cirka sex miljoner kronor om året.

Advertisements

7 thoughts on “SJ slopar Interrail-service

  1. Tråkig inställning.
    Kunder blir nöjdare när man enkelt kan ringa till SJ och säga vad man vill göra och så löser det sig.
    ”SJ fixar det åt mig.”
    Kunderna kommer tillbaka då. Resebyråer kan gynna konkurrenter eller andra färdsätt.

  2. Det här är, vad jag tror, bara ett svepskäl för att kunna sparka mer folk framöver pga arbetsbrist. Motiveringen att försäljningen är tidskrävande och komplex är dessutom rent skitsnack, det som tar tid med utrikeskunder är inte själva bokningen utan att svara på alla frågor som dyker upp. Dessa frågor kan man omöjligen samla på ett överskådligt sätt på webben, och majoriteten av de som bokar sina InterRail-kort där kommer sannolikt inte ens läsa informationen. Jag ser framför mig kunder som köpt sina InterRail-kort på sj.se, åker till Köpenhamn i högsäsong för att hoppas på att kunna boka sina platsbiljetter där, men istället möts de av beskedet att det är fullbokat (vilket inte är ovanligt från Köpenhamn i högsäsong). Kunderna kommer naturligtvis klaga hos SJ, eftersom det är där de köpt sina kort och när de sedan inte får någon hjälp sänks SJ’s anseende ytterligare. Vi ”längst ner i kedjan” får ofta höra från ledningen att det är vi som är SJ’s ansikte utåt och att alla, ja alla på SJ måste jobba mot att förbättra företagets anseende. Uppenbarligen gäller det inte dessa beslutsfattare, för jag kan omöjligen se hur detta skulle leda till något positivt alls för SJ. Intäkterna kommer minska, anseendet försämras och nöjda kunder blir färre eftersom vi som möter kunderna inte längre har de verktygen vi behöver för att tillgodose kundernas behov.

    Kan ju tillägga också att försäljningen av InterRail-korten och tillhörande platsbokningar ökat år efter år, och intresset ökar även utanför högsäsong. Det känns helt fel i tiden att dra in detta, speciellt när det genererar en sån stor intäkt.

    • Även om det inte är själva bokningen som tar tid utan alla frågor så är det i alla fall en kostnad för SJ att svara på dom manuellt via sina resesäljare.

      Visserligen kanske försäljningen av interrailbiljetter genererar stora intäkter men för SJ som alla andra kommersiella företag är det inte intäkten man lever på utan marginalen eller egentligen vinsten.

      Om det är vist eller ej att slopa bokningarna och bara sälja korten undandrar mig min bedömning men gissningsvis ser man ingen kommersiell vinst i bokningarna.

      Och just nu vänder man på alla stenar och detta är nog bara en i stenhögen.

  3. ..”kraftsamla ytterligare för att öka den digitala försäljningen av Interrail-kort ..”
    Klart man ökar den digitala försäljningen om man slutar göra det över disk/telefon?

  4. Ping: SJ slopar Interrail-service | I huvudet p&aring...

  5. Det var droppen!!!
    Jag flyger inte och åker varje år på
    en intrrrailresa.
    Hur tänker ni på SJ?
    I midsommar var jag i Norrköping och skulle hämta min mamma. Försöker att ringa till SJ, men det var helg (när alla människor reser) så telefonbeställningen var stängd!!!!!!!!!
    Hade inte tillgång till en dator så jag fick åka buss 2 mil in till NR station, där även butiken numera är stängd. En hel del arga människor på plats, som förmodligen åker Swebus nästa gång. Nåja, jag kunde köpa i apparaten och därefter åka o hämta mamma. Att köpa en biljett tog nästan en hel dag!!’

    Hur ska man nu kunna åka interrail?
    Man måste ju beställa sitt och liggplatser i förväg!!!!
    Nu har ni förlorat en kund,som har åkt tåg i hela sitt liv.
    Det var droppen!

  6. Det är nu mindre än två veckor kvar tills vi ska sluta med utrikesförsäljningen och ännu saknar vi direktiv om hur vi ska tillämpa den så kallade mjuka övergången – vilka ska vi hjälpa och vilka ska vi hänvisa till resebyråer? Och man undrar ju hur pass förberedda resebyråerna är, kommer de kunna sälja ur samma utbud med lokala rabatter eller enbart dyra fullprisbiljetter?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s