En ovanlig prick

prick2När Green Cargo i början av 2000-talet började lackera sina Rc-lok i grön färg så försågs de med vita prickar. Varför vet jag inte. Det var nog en del i företagets nya designprogram. Det var inte bara på Rc-loken som de vita prickarna dök upp. Man såg dem lite överallt. I reklam och på felsökningsböcker. Det första loket som fick den nya, gröna kulören var Rc2 1082. Loket fick även taket grönlackerat och fick snabbt smeknamnet Kermit. Idag har 1082 byggts om till Rd-lok och fått Green Cargos senaste färgsättning, som är en annan nyans av grönt. Men tillbaka till år 2000. Det var i slutet av det året som jag skrev på mitt anställningskontrakt med SJ. Vid årsskiftet 2000/2001 delades SJ upp i flera bolag. Ett av dem blev Green Cargo, som tog hand om godstrafiken. Exakt när 1082 målades om till grönt har jag inte lyckats luska ut. Vissa påstår att det skedde under 2001. Själv vill jag minnas att jag redan under utbildningstiden i Malmö såg flera gröna lok. Jag kan naturligtvis minnas fel. Eller var det så att SJ Green Cargo, som godstrafikdivisionen kallades redan före uppdelningen, påbörjade det nya designprogrammet redan under 1999 eller 2000?

prickHursomhelst. Nu var det själva prickarna som det här inlägget skulle handla om. Det var en ren slump som gjorde att jag började fundera över den här saken. Jag tittade ut genom fönstret i orderrummet i Ånge. Det stod sju lok parkerade på spår 6. Sex av dem var gröna Rc4or. Samtliga saknade vita prickar. Man såg tydligt att prickarna en gång i tiden hade suttit där. Men nu var de borta. Jag började spana efter vita prickar och förstod plötsligt hur allvarligt skadad jag faktiskt måste vara. Dagen efter stod jag i Bollnäs och väntade på Den Vimsige som skulle ankomma med stålämneståget från Luleå. Han rullade in med tre gröna Rc4. Samtliga lok saknade vita prickar. Sedan ankom mitt eget tåg, som Den Vimsige för övrigt skulle åka pass med till Ånge. Två gröna lok, inga prickar. Jag berättade om mina iakttagelser för min kollega. Han bryggde kaffe på världens mest omständliga sätt och skakade på huvudet. Han tyckte att jag borde söka hjälp. Det har han nog rätt i. Jag fortsatte spaningen. Det dröjde flera dagar innan jag fick syn på ett lok som faktiskt har de vita prickarna kvar. Det var 1198. Samma dag som jag en bild i Facebook, som föreställde ett postlok. Jag tror att det var 1320. Även denna maskin hade prickarna kvar. I övrigt vet jag inte hur många lok som ännu rullar omkring med den ursprungliga Green Cargo-färgsättningen. Många kan det inte vara. Frågan är varför prickarna har försvunnit. Har de tagits bort medvetet eller var de av så dålig kvalitet att de lossnat efter alla besök i tvätten?

8 thoughts on “En ovanlig prick

  1. Prickarna togs medvetet bort vid en renodling av designprogrammet, någon gång kring 2009 tror jag att det var. En ledtråd kan ju vara att gå in i ”Våra dokument” och titta på när den nuvarande målningshandboken är i från -det datumet borde ju kunna ge viss vägledning. Kort efter avlägsnandet av duttarna började man titta på den nya profilen som blev målningen av Rd-loken (och ett par Rc). Dels handlade det om omprofilering, dels lär de där sex duttarna ha varit löjligt dyra att få till på både fordon och trycksaker och det var väl inte helt populärt i det ekonomiska klimatet som rådde 2009. UWe eller en honom närstående PJ vet kanske mer?

    • Tack, det var intressant! Ska kolla med UWe, vet att han brukar läsa här. Framförallt skulle jag vilja veta exakt när det första Rc-loket blev grönt.

    • 2000-2001 är troligen svaret, men lägg ut frågan i PV, alltid finns det någpn som har totalkoll. Jag minns första bilden på loket, i tidningen Tåg, och där går det också att säkert komma åt arkivet för den som vill..

  2. Prickar på lok är en typisk sak att snöa in på och för en tid fokusera fullständigt på. Helt naturligt, helt ofarligt och inte alldeles ovanligt.

    Precis som det kommenteras ovan så är det nog bara en tillfällighet att Rc4P 1320 har prickarna kvar. Jag träffade både 1319 och 1320 nyligen och vid samma tillfälle, där den förstnämnde var ”spotless”, se bilder här http://wp.me/p1MMu5-2Zq

Kommentera

