Inga direkttåg Kalmar-Karlskrona

krosackI augusti invigs Krösatågen mellan Kalmar och Emmaboda. Den ursprungliga tanken var att resenärerna skulle kunna åka direkt Kalmar-Karlskrona och Karlskrona-Kalmar utan byte i Emmaboda. Idag kan den här bloggen avslöja att det inte kommer att bli några direkttåg. Kalmartågen kommer att vända i Emmaboda, precis som Karlskronatågen. Uppgifterna bekräftas av Kalle Åberg på Kalmar Länstrafik. ”Vi hoppas att vi kan införa direkttåg när vi ändrar mötesbilden för Öresundstågen samt när Trekantens station är byggd”, sägen han. När det gäller Trekanten, så beräknas detta mötesspår stå färdigt under 2015. När Krösatågstrafiken till Emmaboda startar i augusti blir det uppehåll i Nybro och Örsjö, i december tillkommer troligtvis även Smedby.

Den enorma satsningen på banan mellan Emmaboda och Karlskrona har inte blivit någon succé. Banan rustades upp för nästan en miljard. Den utlovade godstrafiken har nästan uteblivit och de 16 (!) avgångarna med Krösatåg går ibland med så få resande som fem, sex personer. Stora förhoppningar på en ökning av mängden resande har tidigare, från blekingehåll, ställts till de planerade direkttågen till Kalmar. Nu blir det alltså inga sådana. Åtminstone inte i ett inledningsskede.

Advertisements

8 thoughts on “Inga direkttåg Kalmar-Karlskrona

  1. Tråkigt men knappast förvånande. Finns det någon utredning eller beräkning av antalet förväntade resenärer i relationen Kalmar-Karlskrona? Eller bygger den idén på samma lösa grunder som upprustningen av Em-Ck?

  2. Har du nåt mer att blogga om i ärendet ”SJ sitter i samma arbetsgivarfack som Veolia, men är jäkligt arga på sin konkurrent” ?

  3. Jag är inte ett dugg förvånad faktiskt. Det som är märkligt är att trots en upprustning av Emmabodabanan och kraftigt utökade turer i form av timmestrafik så verkar inte resenärerna ha hittat till tågen i någon större utsträckning. När BKB hade blivit upprustad på 90-talet så ökade antalet resenärer kraftigt när kustpilen kom till BKB, när sedan samma bana elektrifierades så ökade antalet resenärer igen. Men så har inte skett på Emmabodabanan. Kan det bero på att Emmabodabanan i flera år innan upprustningen hade blivit lovad en upprustning men där pengarna gick till något annat i den reviderade framtidsplanen och så och att resenärerna skrämdes bort? Eller beror det helt enkelt på att blekingetrafiken inte satsat på resandeutbyte i varken Rödeby eller Spjutsbygd? Krösatågen är ju lokaltåg och bör därför stanna vid sådana samhällen. Rödeby har ju dessutom väldigt många invånare med kraftigt pendlande in till Karlskrona exempelvis.

    Sedan tycker jag att det är slöseri att satsa på direkttåg Karlskrona-Kalmar. Redan idag går det ju kustbussen linje 500 mellan dessa orter men går via E22 istället för via Emmaboda. Och den bussen är mycket populär vet jag. Bättre hade varit att satsa på direkttåg Karlskrona-Växjö(-Alvesta).

    • Det finns så många konstigheter i den här upprustningen att jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Men låt oss hålla oss till Krösatågen så länge. Resandeunderlaget har alltid varit dåligt och har ju inte ökat bara för att man rustat upp banan. Det känns ju konstigt att köra dubbelt, precis som du säger, Daniel. Både tåg och buss? Varför satsa nästan en miljard när man ändå tänker fortsätta köra buss? Varför denna upphaussade trafik, med 16 tåg om dagen i varje riktning? Direktresenärerna tar bussen, som lokaltåg är det tveksamt om resandeunderlaget finns. Vad skulle vi med tågen till, när de ändå inte går till Växjö? Vi vet ju hur glada folk är för att byta tåg och hur ”bra” detta fungerar i Emmaboda. Känns onekligen som denna upprustningsmiljard hade kunnat användas bättre. Driftkostnaden för Blekinges del är också enorm, 28 miljoner om året.

    • Nu tar det väl lite längre än ett halvår för pendlarna att byta transportmedel. Det behövs stabilitet och uthållighet för att få mer resenärer. Det är klart att man dessutom ska stanna vid alla tätorter som finns längs banan!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s