DSB har inte råd med busspendel

Strejken på Öresundstågen fortsätter. Inom kort kan situationen dessutom försvåras ytterligare mellan Malmö och Köpenhamn. Enligt obekräftade uppgifter till bloggen har DSB inte längre råd att upprätthålla den busspendel som företaget kör på Öresundsbron. DSB har vänt sej till det danska transportministeriet och kräver ersättning för bussförbindelsen. Det handlar om 60 bussar som under högtrafik avgår var tredje eller fjärde minut.

Att Almega och Seko inte skulle komma överens idag kom som en överraskning, som jag inte hade räknat med. Jag var ganska säker på att konflikten skulle få en lösning. För första gången sedan jag började skriva den här bloggen är jag glad att jag hade fel. Seko hade tydligen ett ess i rockärmen. Almega säger att man accepterar Sekos krav att timanställda ska erbjudas fast anställning efter ett år, men säger ändå nej. ”Av principiella skäl”, heter det. Jag antar att det beror på att den lokala frågan på Veolia är kopplad till den centrala. Precis som förra året på Götalandståg. Ett villkor för att Seko ska släppa branschkravet på rätt till heltidsanställning är att man får till stånd en bra lösning på Veolia. Då räddar Seko situationen inom Öresundstågen, samtidigt som man behåller möjligheten att säga upp avtalet nästa år om någon annan arbetsgivare försöker trixa med kollektivavtalet.

8 thoughts on “DSB har inte råd med busspendel

    • Jag känner lokföraren vid det här laget, han skulle nog aldrig tveka att gå in och erkänna att hans analys var fel. Som gammal journalist var han säkert tvungen att göra likadant där lite då och då

      • Nyhet för mig att ”Lokföraren” är en fd journalist. Men jag är egentligen inte förvånad för ibland funderade jag på om han verkligen är lokförare och inte bara journalist med riklig fantasi och stilistisk förmåga som ”leker lokförare”.

        Bra jobbat! 🙂

        Men till detta om att ha rätt och fel så gäller det inte att alltid ha rätt – för det har ingen – utan att ha rätt oftare än man har fel.

        Jag är vare sig journalist eller lokförare men min erfarenhet som ledare är att det är är helt OK att ha fel – men dock inte för ofta.

        Sedan skall man lära sig av misstagen för den lärdomen brukar ofta vara till mer nytta än skadan från misstagen.

        Sedan tror jag fortfarande inte strejken blir så långvarig.

        Men jag kan ha fel där också. 🙂

  1. Skulle man inte kunna gå in och begära dispens för att åtminstone köra typ 60- eller 120-minuters trafik med tåg över bron? Eller kan man kalla total nedläggning av ö-tåg samt DSB-bussarna över bron för samhällsfarlig? Tveksamt va?

    • Det är inte inte samhällsfarligt. Man får åka kollektivt med taxi, man kommer undan relativt billigt då (om man är 3 eller fler) och det går snabbare än med buss. Se till att få fast pris först och åk bara med seriösa taxibolag. Till exempel Taxi Kurir och Taxi Skåne.

  2. Jodå, åkgsj! Jag känner lokföraren som en oerhört kompetent kollega. Och nej- jag är inte journalist .

Kommentera

