Frågan blev för stor

Imorgon träffas Almega och Seko för att återuppta förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal. Då kommer konflikten inom spårtrafikområdet att avslutas. På måndag, eller senast på tisdag, kommer Öresundstågen att rulla igen. Något annat har jag svårt att tänka mej. Seko har nämligen lagt sej platt i förhandlingarna. Det är fullständigt obegripligt. Bättre utgångsläge i en förhandling är svårt att tänka sej. Fackförbundet har ett nära på hundraprocentigt stöd från allmänheten och en sprängfylld konfliktkassa. Sympatiyttringar från alla håll har regnat över Seko den senaste veckan. Äntligen någon som tar strid för att bringa lite ordning och reda i tim- och deltidsträsket. Typ. Men vad händer? Seko backar från en dag till en annan på alla punkter, utom två. Det är dessutom två punkter som ter sej synnerligen harmlösa. ”Alla ska ha rätt till en tillsvidareanställning efter ett år som timanställd”. Jaha. Jag vet hur det kommer att sluta. Vi hade samma regler inom Journalistförbundet. Det slutade med att elvamånadersvikariaten staplades på varandra. Elva månader på Expressen följdes av elva månader på Aftonbladet som följdes av elva månader på DN. Sedan var folk tillbaka på Expressen igen och hela cirkusen började om. På samma sätt fungerar det inom flera andra områden. Nu får vi samma utveckling inom spårtrafikområdet.

Det andra kravet som Seko ställer riktar sej direkt till Veolia. Företaget får inte använda timanställda mer än 40000 timmar om året. Observera att detta krav enbart handlar om Veolia. Det gäller alltså inga andra företag i branschen. Där tycks det fortfarande bli fritt fram för landets arbetsgivare. Problematiken kring de planerade deltidsanställningarna på Veolia berörs överhuvudtaget inte i Sekos utspel. Det talas enbart om att en heltidsanställning ska vara ”norm”. Det är en väldigt svag skrivning, som Veolia och alla andra operatörer kan tolka precis som de vill. Faktum är att Sekos agerande på central nivå totalt bakbinder händerna på de tappra kämparna i den lokala förhandlingsdelegationen i Malmö. Jag skulle faktiskt kunna gå så långt att jag kallar det ett svek.

Hur kan detta då hända? Jag ser ingen annan förklaring än den att Seko fått påtryckningar uppifrån, precis som skedde 2003 då kommularbetarstrejken fick ett hastigt och mindre lustigt slut. Jag misstänker att det massiva stödet för Sekos kamp till slut kan ha blivit det som tog knäcken på den här konflikten. Ironiskt nog. För vad hade hänt om Seko hade fått igenom sina krav på rätt till heltidsanställning? Andra, betydligt större, LO-förbund hade naturligtvis följt efter och krävt samma sak. Handels och kommunal, metall och byggnads. Det handlar om miljontals medlemmar. Svallvågorna av den Sekoseger som låg inom räckhåll hade inneburit miljardkostnader för landets kommuner, landsting och andra arbetsgivare. Sånt är inte bra sett ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Jag befarar att frågan om rätten till en heltidsanställning till slut blev för stor och ohanterlig för Seko. Nu hoppas jag naturligtvis att jag är helt fel ute och att Seko har några ess i rockärmen när man imorgon ska träffa Almega. Men jag har svårt att tro det. Jag misstänker nämligen att det inte är Valle Karlsson som skött förhandlingarna åt Seko de senaste dagarna, det är Stefan Löfven och Karl-Petter Torwaldsson.

Annonser

17 thoughts on “Frågan blev för stor

  1. Nästa vecka är sista veckan före midsommar. Ingen vill ha en olöst konflikt till midsommarsillen.

    Folk vill resa på semester – med eller utan tåg.

    Tror det bidrar …

  2. Från styrelsemötet live!

    Vi backar inte! Vi har tydliggjort några av kraven! Heltid är ett naturligt krav!

    Vi vill ha bort fokus från lönefrågan och effektiviteten därför vårt förtydligande av några av kraven!

    P-O Fällman kommer på måndag kl 13,00 till spår 5 på Malmö C ! Det är frivilligt men Alla är välkomna!

    Fortsätt följa ert vaktschema och tjänsteschema! Ni gör stor nytta!!

    Goda hälsningar
    Styrelsen Seko klubb Öresund!

  3. Jeg synes det er kedeligt at se at du ikke kontrolerer dit fakta inden du skriver her. For det er ikke sant at seko bakker. De bakker nemlig ikke og kæmper netop for dine forhold, kære lokofører! Håber du tænker på at bakke op i stedet for at citere medierne. Du ved vel at selv om det står i medierne behøver det ikke at være sandt!

    Hilsen fra en tidligere togførere

    • Jag har backat upp den här strejken från första stund, men just nu ser jag ingenting som tyder på ett lyckat resultat. Jag hoppas innerligt att jag har fel.

      • Medierne magt er stor og desværre ikke altid korrekt. Jeg synes at du som blogger har du et ansvar om at forsøge at finde ud af om det er rigtigt det du formidler videre. Det havde været nemt for dig at finde ud af.
        Flot at du i dag erkender at du tog fejl.

      • Det är inget fel i att spekulera. All debatt innehåller mer eller mindre inslag av spekulation. Gör man det dessutom välformulerat och utifrån goda insikter som denne dyre Lokföraren så är det utmärkt. Många av oss lokförare är kontrollmänniskor och finner tanken på att sticka ut hakan och ha fel som väldigt motbjudande. Det är säkert på många sätt bra i jobbet men det kan bli rätt tråkigt om det tänket omsätts i en blogg. Så fortsätt att köra på pipet.

        Nu har LO-Karl-Petter gått ut och förklarat att de stödjer strejken. Självklart kan tyckas, men nödvändigt för hade de tigit så hade det klart uppfattas som att de inte är med på vagnen. Almegas självförtroende behöver sannerligen inte boostas ytterligare. Hittills har det gått bättre än planerat för dem (konflikt har de sedan lång tid planerat för, och jag blir inte förvånad om de redan börjat planera för den vid Stockholmspendeln)

        Almegas förhandlingschef säjer nu öppet att hen förväntar sig medling. Först har de väntat tills motparten kompromissat, sedan står hoppet till att medlarna destillerar ned det ytterligare.

  4. Den som gapar efter mycket mster oftast hela stycket! Oavsett om detta är sant eller ej så är jag övertygad om att SEKO i slutet kommer att ha strejkat sig till ett sämre avtal.

  5. Om det stämmer är det vidrigt. Jag trodde facken stod bakom arbetarna i Sverige. Tydligen inte. Eller så är de köpta av arbetsgivarna!

  6. Till samtliga medlemmar på Veolia.
    Med anledningen av dagens rapportering i media om SEKO vill jag säga följande.
    SEKO avser imorgon söndag framlägga följande förslag till Almega och Veolia
    En timanställd skall erbjudas tillsvidareanställning efter 1 års anställningstid
    Max 40 000 produktionstimmar med timanställda på Veolia
    Inrättandet av Superskubb, Morgongrupp, Kvällsgrupp, Helggrupp, för att minimera deltidstjänsterna.
    Vi skall imorgon söndag förhandla om vårt förslag och jag kommer personligen ner till Malmö på måndagen
    för att redogöra för resultatet oavsett om vi nått en lösning eller strejken fortsätter. Vi som skall förhandla
    känner ett stark stöd från såväl medlemmar som allmänheten i denna fråga. Vi har satt fokus på de timanställdas situation inte bara på Veolia utan i hela samhället. Tillsammans tar vi nu kampen för att förbättra deras situation.
    Vi skall göra allt för att vinna.
    Vi syns på måndag
    P-O Fällman

    • Jag förstår inte varför man börjar mesigt med en ”liten” strejk och sen utökar.
      Varför inte ta ut flera företag med en gång, så kommer deras företagsstyrelser säkerligen pressa det företaget dom krånglar att se till att omgående gå till förhandlingsbordet och lösa det = problemet löst!

    • Seko om varsel om strejk den 20 maj:
      ‘Seko varslar om strejk eftersom motparten, arbetsgivarorganisationen Almega, kategoriskt tillbakavisat det förslag som Seko har presenterat gällande begränsningar av antalet tim- och deltidsanställningar i det centrala branschavtalet för spårtrafiken.’

      I dag, 8 juni, förhandlar Seko med Veolia om lokala begränsningar av antalet tim- och deltidsanställningar. Seko har av allt att döma släppt kravet på begränsningar av antalet tim- och deltidsanställningar i det centrala avtalet. Eftersom frågan om reglering i det centrala avtalet enligt Seko var grunden för strejken borde tågen rulla nu oavsett hur det går i de lokala förhandlingarna med Veolia.

      Det känns som om Almega och Veolia har kopplat greppet. Vi får se hur matchen slutar.

  7. Riktigt bra att P-O Fällman som en av de förhandlingsansvariga på Seko även går in på en sådan här blogg. Ännu bättre är att han redogör för Seko:s förhandlingsframställan. Många fack fegar med sådant. En del förmår inte ens efteråt redogöra för vad de gjort för en uppgörelse-vi väntar fortfarande på STs besked om vad de kom överens om med Almega/Veolia INNAN konflikten utbröt.

    Jag gillar också beskedet om att Seko skall göra ALLT för att vinna.

  8. Tänk så lätt det svänger, och nu frammålas seko som en nästan värre organisation än veolia.
    Nu kommer nog alla lämna och stå faklösa, för st kan man ju inte gå till.

  9. Jag fattar inte ens hur man kan vika sig överhuvudtaget. Veolia ansvarar för att upphandla trafiken med vettigt pris. Att jobba som timanställd kan man ju glömma, då tar jag ett annat fast jobb eller vidareutbildar mig till något annat. Den här otryggheten är inte alls välkommen. Jag blir förvånad att SEKO viker sig. Det känns som SEKO är politiskt styrt och verkligen inte är för arbetarna, dock verkar ST vara ännu värre. En liten strejk för att låtsas som att man kämpar för arbetarna, men till slut visar sig det bli mycket sämre ändå. Ska åter igen bli medlem med SLFF iallafall är oberoende.

  10. Seko lägger ett lågt bud men Almega säger nej på grund av principiella skäl.
    Strejken fortsätter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s