Veolia förlorar miljoner på strejken

DSC01590Veolia får ingen ersättning av Öresundståg AB under tiden som strejken pågår. Det handlar om ungefär två miljoner kronor i uteblivna intäkter – varje dag. Åtminstone om man får tro en beräkning som gjorts i en artikel i tidningen Norra Skåne. Artikeln är några dagar gammal och har märkligt nog inte fått någon större uppmärksamhet. Det är väldigt intressanta fakta som presenteras. ”Vi kommer att ansöka om stöd från Svenskt Näringslivs konfliktkassa, men vet inte om vi får det. Blir det här en långvarig konflikt så blir det dyrt för oss”, säger Veolias affärsområdeschef Mikael Danielsson. Hans företag erhåller idag cirka 800 miljoner kronor om året i ersättning från Öresundståg AB, som ägs gemensamt av länstrafikbolagen i södra Sverige. I december påbörjas ett nytt kontrakt, som ger Veolia en betydligt lägre ersättning: 530 miljoner kronor per år. Förutom de uteblivna intäkterna från Öresundståg, så tvingas också Veolia betala löner till de cirka 250 personer som inte tillhör Seko och som inte är uttagna i strejk. Det är en kostnad som företaget har, trots att trafiken är inställd. I en annan artikel intervjuas Öresundstågs VD Gunnar Wulff. Han uppger att den uteblivna ersättningen till Veolia är 500 000 per dag. Detta är dock en uppskattning. Dessutom sparar länstrafikbolagen minst lika mycket till, eftersom man slipper betala för en stor del av exempelvis elen och underhållet när tågen står stilla. Skånetrafiken och de andra länstrafikbolagen sparar alltså cirka en miljon kronor om dagen på strejken. Men notan hamnar hos Veolia. Oavsett beräkning har företaget förlorat flera miljoner bara den här veckan.

Advertisements

10 thoughts on “Veolia förlorar miljoner på strejken

  1. Det kan bli intressant att se vad Öresundståg kommer att göra med överskottet i årets budget efter strejken.

  2. Visserligen behöver Öresundståg inte betala Veolia för trafik som man inte genomför pga av strejk men samtidigt missar man resenärsintäkter och får kostnader för reklamationer.

    Effekten på sikt kanske är värre för tilltron till trafikens tillgänglighet kan få resenärer att välja andra transportmedel eller övergå från olika typer av reseabonnemang till att resa bara när man verkligen behöver.

    Kollektivtrafiken behöver för sin lönsamhet lojala resenärer som köper olika typer av abonnemang – och uteblir dom slår det på intäkterna.

      • Ekonomiskt kommer strejken förmodligen inte betyda några större förluster för länstrafikbolagen.

        Kortsiktigt:

        Missade intäkter: Trafiken kostar väl totalt mer än länstrafikbolagen får in. alltså går de plus på strejken.

        Kostnader för reklamationer: Resegarantin gäller inte vid strejk. Möjligtvis blir det lite ökade administrativa kostnader på att hantera, och svara nej, på reklamationerna. Men det är marginellt.

        Långsiktigt:

        Förtroendet för trafiken: Detta skulle kunna påverkas och dra ner på antalet kunder på sikt. MEN då får vi förutsätta att strejker blir något vanligt som med jämna intervaller återkommer och blir en vardaglig trafikstörning. Det scenariot känns, milt uttryckt osannolikt.

        I förtroendefrågan ska vi nog snarare titta på förseningar till följd av nedrivna kontaktledningar (eller andra förseningar pga dåligt under håll / dåligt material) eller förseningar pga dålig spårkapacitet. Eller för den delen förseningar av vilken orsak som helst under en ”normal” trafikdag. Förseningar, om de sker ofta, riskerar att i mycket högre grad urholka förtroendet för trafiken – och därmed i förlängningen påverka inkomsterna.

        Med andra ord: Strejken slår visserligen mot alla: Länstrafikbolag, passagerare och Veolia. Men de som verkligen tar ordentligt stryk är Veolia. Jag hoppas bara Seko står på sig tills de får Veolia att backa.

      • Det finns inga undantag i EU-reglerna utan dessa gäller fullt ut i alla lägen.
        Skadestånd enligt EU-reglerna har undantag men strejk anses inte vara tillräckligt skäl för undantag och definitivt inte där man är inblandad part.
        För resenärer med periodkort gäller även att man kan få ersättning.

        Men den ersättning som lokaltrafikbolagen inte så sällan ger utöver EU-direktivet kan naturligtvis dras in vid strejk om bolagen så vill.

        Men EU-reglerna gäller fullt ut vilket också trafikbolagen varit tydliga med.

  3. Hur man än försöker borra och räkna så kan jag inte komma ifrån känslan av att styrkeförhållandena på upphandlad järnvägstrafik förändrats till nackdel för arbetstagarna .

    Känner inte att ersättningsfrågan är helt klarlagd och tanken på att en del av förlusterna kanske tas av Trafikhuvudmannen (dvs skattebetalarna) skaver. En Öresundsresenär kanske betalar en del av driftskostnaden för ett tåg som inte går på grund av att tarfikutövaren attackerat personalens villkor?

    Att näringslivet precis som fackföreningarna har strejkkassor är däremot ett självklart inslag i den svenska modellen. För mig står det helt klart att Almega levererat batalj helt medvetet såväl vid Veolia som vid Götalandståg nyligen. De kan inte ens ha drömt om att Seko skulle gå med på så långtgående försämringar men känner tydligen att de står starka. Veolia är ett multinationellt företag med enorma finansiella muskler, så jag förstår att det inte självklart behövs stöd ifrån strejkkassan. När sedan inte bara flera tidningsredaktionerna utan även två av facken köper Almega/Veolias förklaringsmodeller rakt av så ser det tufft ut för de som vill bjuda motstånd. Även i den artikeln ”Lokföraren” refererar till framhåller Veolia att man minsann är överens med alla fack utom ett.

    Almega har inte drömt om att få igenom så mycket varken vid Götalandståg eller Veolia utan de är ett långsiktigt arbete med att demontera villkor och anställningstrygghet. Och lite förövningar inför att (det utmärkta) avtalet på Stockholmståg skall attackeras 2016. Under vägen får man ändå igenom vissa försämringar men framför allt nöter man ner den fackliga konfliktförmågan hos de eller dem som har en sådan.

  4. Kan vara säker på att Skånetrafiken inte sticker till Veolia en slant som tack för besväret? Vore det olagligt?

  5. Jag roas över hur historielösa Almega på sin hemsida använder pendeln i Stockholm för att peka på hur bra löneutvecklingen för lokförare varit (för att vända opinionen mot Seko), utan att se ironin i det hela.

    Avreglering – Citypendeln – Lågt vinnande anbud – Försök till dumpade villkor och färre personal – Missnöjda arbetare – Stillastående trafik – Svans mellan benen – Branschledande villkor för att locka tillbaka personal.

    Det är ju operatörerna själva som tvingat fram dagens villkor genom att skjuta sig i foten.

  6. Du har så rätt Reidar, det är riktigt roligt 🙂 Det kan ju bli likadant i Skåne nu, dom som kan, tar jobb hos andra operatörer och till slut står Violia utan personal. Då finns det precis som på S-tåg, bara ett sätt att få personal dit igen, bättre villkor och lön…

  7. Att tillgång och efterfrågan på personal generellt kan vara till gagn för de anställda tror jag inte ett skvatt på. En brist på svårersättlig personal kan TILLFÄLLIGTVIS ge ett bra förhandlingsläge och då skall facket naturligtvis passa på. Primärt är det dock Lagar & Avtal som i längden tryggar villkoren. Det är den enkla anledningen till att arbetsgivarsidan är ute efter att ha försämra villkoren och inte räds personalavhopp för fem öre utan ser sådant endast som ett övergående problem. Detta har Seko hajat emedan ST tycks ha en strategi av ”låt dem försämra-personalen slutar-Veolia kryper till korset och ger bättre villkor”. Om de nu har en strategi?

    Ser i morgontidningen att Almega bjuder in Seko till diskussioner som syftar till att ”lösa knutarna i konflikten”. De vill ha ST med.
    Men dem är de ju överens med!
    Båda parter har upprepade gånger tillkännagett det!

    Förutom att Almega/Veolia anser det allmänt fördelaktigt att ha ST i rummet vill de ju såklart rädda ansiktet på bundsförvanterna. Så de är med om/när positionerna ändras. De räknar också kallt med att Seko motsätter sig att ha med ett fack som inte har någon konflikt. Därmed hoppas de på Badwill för Seko, som skall utmålas som ovilliga till en lösning.

    Hur detta än slutar ser jag redan en hel del som INTE kommer ur det här med hedern i behåll. Jag håller oroligt tummarna så det vitnar om att det skall stå dem dyrt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s