Hinner jag innan banan stängs?

Kollektivtragik

Efter ett halvårs tjänstgöring i Norrland, Skåne och Göteborg är jag den här veckan tillbaka på min hemmabana. Det vill säga den drygt fyra mil långa sträckan mellan Älmhult och Olofström. Idag bar det iväg från Alvesta med tåg 6755. Tåget bestod av två Td-lok och 26 vagnar lastade med 78 tomcontainers på väg till Volvos två fabriker i Olofström. Strax efter Hökön, på det som förr kallades tam-sträcka, small det till under loken. Det lät mysko. Körde vi på nåt? Var det ett rälsbrott? Eller en skada på lokboggien? Några timmar senare skulle vi köra tillbaka norrut. Jag och kollegan bestämde oss för att vi då skulle stanna till vid kilometer 13.750 för att undersöka saken närmare. Det gjorde vi också. Det visade sej att skarvjärnen var dåliga på flera ställen. I en skarv var de helt av, i en annan hade två bultar lossnat. Vi rapporterade in felet och tågklareraren lovade att skicka ut en patrull för att kontrollera spåret. Tur i oturen var att inga andra tåg skulle ut på banan denna lågtrafikerade helgdag. Lite orolig blir man ju ändå. Vi vet ju hur det kan gå när Trafikverket får bestämma. DVVJ stängdes av i flera månader när spårstandarden blev för dålig. För några dagar sedan gick det sista tåget mellan Forsmo och Hoting. Plötsligt upptäcktes att banan är i så dåligt skick att den inte kan öppnas igen förrän i oktober. Ja, ni läste rätt. Oktober. Det är ju bra att vi inte får åka omkring hursomhelst på livsfarliga järnvägar. Men hur kan förfallet tillåtas gå så långt? Var är tillsynen och det löpande underhållet? I morgon är jag ledig, på lördag åker jag pass till Nässjö för att köra ett tåg till Alvesta. På söndag ska jag åter tillbaka till Olofström. Hoppas jag. Om nu inte banan hunnit stängas alltså.

Annonser

15 thoughts on “Hinner jag innan banan stängs?

      • Kan ju inte underhålla om där inte släpps till pengar till entreprenören?
        Det är säkerligen framlagt och visats på flertalet möten med TRV men utan att de agerar så händer inget….
        Sen spelar det nog mindre roll vilket företag som har hand om underhållet

  1. Ja du, bilden summerar allt.

    Tror inte Olofströmsbanan är i så dåligt skick som Hotingbanan. Inte för att stängas av i alla fall. En tillsyn av banan kan man dock göra, innan man kan konstatera banans skick.

      • Men hade vi behållit pengarna vi pyttsar in i EU och underhållit järnvägarna för dessa så hade vi haft en enastående järnväg i detta land. Nu bidrar vi istället till underhåll av järnväg och mycket annat i andra länder. Känns som vi borde ha ordning och reda i vårat egna land före vi finansierar andra länder.

  2. Seko kom ganska nyligen med en rapport om hur deras banarbetare (55 %) upplever att banornas status försämrats. http://www.seko.se/Aktuellt/Nyheter/2014/Maj/Seko-undersokning-Bristerna-pa-jarnvagen-okar/
    Kommentaren från Trafikverkets byråkrat (namngiven i länken ovan) var att ”Ja – det är ju deras uppfattning”. Hon hade samma åsikt i nyhetsprogrammen på TV. Själv tycker hon att Trafikverket gör sitt jobb genom att att förseningarna minskar. Denna helg kär ju inte förbättra hennes statistik. Om underhållet i en viss framtid bidrar till en tågkatastrof så verkar det inte spela nån större roll eftersom den – med matematiskt/statistisk ”finess” – inte kommer att påverka förseningarna över ett år speciellt mycket. Cyniskt.
    Vilken knäppskalle – inte undra på att dessa kontorsmänniskor utan nån synbar kontakt med verkligheten (min slutsats p.g.a. dessa uttalanden) kan rasera hela anläggningen. Hur kan man ignorera sakkunskapen, som jag de facto tror proffsen har, genom att anse att de bara har en ”åsikt” eller en ”uppfattning”? Människan borde dels skämmas, dels tänka om.

  3. ”Underhåll” finns i princip inte idag. Huvuddelen av tiden bedrivs till att släcka bränder.
    Exempel Lund – Malmö där kontaktledningen revs tre gånger på två veckor. Där gick Skånetrafiken in och KRÄVDE ett byte. Trafikverket ansåg att det fortfarande var lämpligt att avvakta i väntan på utbyggnaden till fyra spår, som åter igen är skjuten på framtiden.

    Rapporten där man ”glömt” hälften av alla spår och kontaktledning, och har en bytestid på växlar på över 200 år (eller var det ännu mer?) säger väl egentligen allt om hur bra avregleringen fungerar.

    • Du jobbar på Trafikledningen och påstår att kontaktledningen rasat 3 ggr på 2 veckor… detta är medias uppgifter till folket som inte arbetar med järnväg

      Flp dp sp. 2
      ett av ”rasen” var ett ko-rep som släppt i nedankant som bedömdes behövdes åtgärdas eftersom där var en oisolerad stållina som löpte relativt nära och då där är stora fält på ömse sidor Flp driftplats så gjordes inga chansningar.

      Åk N – Flp Usp
      det andra ”raset” var en trasig strömavtagare som demolerade en utliggare och slog sönder underröret och tillsatsrör. ( dock utan brusten bärlina eller kontakttråd )

      Flp dp sp1,2
      det tredje raset var ett totalras på växeltråden som löper tvärs genom Flackarp och tåget som dragit ner detta stod sedan i södra änden av Lund med totaldemolerad strömavtagare och vems fel detta var det har inte jag fått uppgifter på.

      och sen kan man diskutera varför passagerarna var tvungna att sitta kvar i tåget inne i Flackarp i över 3 timmar

  4. Hur som helst ,lokföraren har redan svarat :
    Den största inkompetensen finns nog inom detta landets gränser.
    Och jag antar att han menar därmed inte personalen(vad man för i tiden kallade för SJ -anställda ).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s