Nu kommer min belöning

10350533_10203831388894499_7832543058101874543_nDen här våren har varit tuff. Halva februari, hela mars, april och maj har jag tillbringat i södra Norrland, på Green Cargos åkstationer i Långsele och Ånge. Tjänstgöringen har varit bra. Det har nästan uteslutande handlat om linjekörning till Vännäs, Bollnäs, Storvik och Gävle. Kollegorna har dessutom ställt upp till hundra procent. Det har aldrig varit några problem att få hjälp eller svar på diverse frågor. Men Ånge och Långsele ligger inte i södra Småland precis. Det går inte att smita hem mellan turerna, som jag ibland kan i Helsingborg eller Göteborg. Jag klagar verkligen inte. Det är på det här sättet jag vill arbeta. Men ibland måste man bita ihop. Påskhelgen var till exempel riktigt tuff. Jag satt sysslolös i flera dagar och träffade nästan inte en endaste människa. Hemma firade Kära hustrun påsken tillsammans med Alice i det fina vårvädret. När jag väl kom hem från Ånge, så ringde personalfördelaren i Malmö. Det var kris. Han bönade och bad att jag skulle jobba över. Jag kunde inte tacka nej, eftersom kamraten i Malmö hjälpt mej så många gånger tidigare. Det blev en natt med tågkörning från Alvesta till Olofström och diverse växling på Volvos fabriksområde.

Mycket jobb har det alltså blivit. Men den som sår, han får också skörda, brukar man ju säga. Det är exakt det jag ska göra nu. Eftersom jag jobbade hela påskhelgen och 1 maj och dessutom ska knega under Kristi Himmelfärdsdag, så har det fallit ut en hel del så kallade FV-dagar. Övertidsnatten i Olofström genererar även den en flyttad fridag. Nästa vecka är det också dags för bemanningspoolens andra arbetsplatsträff. Den kommer att hållas i Stockholm. Dit har de flesta kollegorna hyfsat enkelt att ta sej. Jag frågade min arbetsledare i Hallsberg om det fanns någon möjlighet att få ut FV-dagarna i sommar. Jag misstänkte att det nog skulle bli svårt. Men jodå, det gick fint. Detta innebär att jag de närmaste fem veckorna inte behöver jobba mer än fem dagar. Det kostar mej några enstaka semesterdagar, men so what? Det blir som semester, fast det inte är det. Jag återvänder inte till Ånge förrän den 24 juni. Min riktiga semester infaller i slutet av juli och i augusti. Även då blir det fem veckors ledigt. Vilken härlig sommar som ligger framför mej! Och snart börjar fotbolls-VM också. Just nu känns det verkligen som allt slit i Norrland är mödan värd.

21 maj: FP
22 maj: F
23 maj: F
24 maj: FP
25 maj: FP
26 maj: FP
27 maj: F
28 maj: Alvestatur 5301, 12.38-22.41
29 maj: Alvestatur 5305, 12.19-23.12
30 maj: FV
31 maj: Alvestatur 5501, 16.11-21.11
1 juni: Arbetsdag, tur oklar
2 juni: Arbetsdag, tur oklar
3 juni: Arbetsplatsträff, Stockholm
4 juni: FP
5 juni: F
6 juni: F
7 juni: FP
8 juni: FP
9 juni: FP
10 juni: FV
11 juni: FV
12 juni: FV
13 juni: FV
14 juni: Semester
15 juni: Semester
16 juni: Semester
17 juni: Semester
18 juni: FP
19 juni: F
20 juni: F
21 juni: FP
22 juni: FP
23 juni: FP
24 juni: Ångetur 5417, 15.32-

F, FV och FP-dagar är alla olika typer av fridagar. En FV-dag är kompensation för arbete på så kallad lätthelgdag, FP dag är en vanlig fridag och en F-dag är en arbetsdag på noll timmar. Kallas därför också nolldag. Den läggs ut om jag arbetar för mycket. Något förenklat kan man säga så här: Om min veckorarbetstid är 36 timmar och jag får fyra niotimmarsturer så har jag ”gjort min vecka”. Då utfaller en nolldag som kompensation.

6 thoughts on “Nu kommer min belöning

  1. Hej kollegan, det har du verkligen gjort dig förtjänt av, och den bisarra påskhelgen i ensamheten, inte ens kunde få några jobb heller när det blev inställda tåg suck suck suck..
    Det är till att vara eftertraktad på hemområdet, men du är som jag, man får ge och ta, och båda parterna blir nöjda.. Jag får kämpa på än ett tag. Juni bjuder på Lsl och Hallsberg, och jag har fått verkligen fina långa turer..

    Har just kommit från Lsl, med sent tåg utan nattvila, kunde inte sova mellan tågen, hatar dagbädd mitt i natten..

    En fråga, när jag ändå håller på. Tänker på Apt den 3/6, jag ska ju ta mig till Lsl efteråt. Flyg till Åre/Östersund, vid 18.00, men finns det någon bussförbindelse vidare sen till Lsl efter 19?
    Börjar inte jobba förrän dagen efter, så det gör inget om jsg kommer sent upp den 3:e..
    Går bussarna direkt från flygplatsen såfall?

    • Nej, sista förbindelsen från Östersund till Långsele går redan på eftermiddagen. Bussen avgår från busstorget inne i stan, inte från flygplatsen. Det går också att resa vid Sundsvall, det gjorde jag en gång. Tog sista flyget dit och övernattade och åkte sedan buss på morgon till Långsele. Bussen tog en och en halv timme.

      • Jag misstänkte det, och sökte en förbindelse från 19.30.. Blev hänvisad med flyg tillbaks till Arn, och sen nattåget till Kramfors, och vidare med buss på morgon..
        Jag hat bokat nattåget från H 21.00 på kvällen, då är jag framme runt 9 på morgon i Lsl, med bussbyten i Sollefteå..
        Har kunnat tagit samma nattåg från Arlanda C, men jag har ingen större lust att gå där och vanka från 16 till midnatt när tåget anländer.. Jag hinner hem en stund, och får längre nattvila istället.

Kommentera

