Servering dras in i september

SJ kommer att upphöra med serveringen på tågen på Kust till Kustbanan mellan Kalmar och Göteborg. Det sker efter sommaren, från den 1 september. SJ har inte kunnat få lönsamhet i serveringsverksamheten. Företaget kommer därmed att dra ned på antalet ombordanställda i Kalmar. Detta gäller för övrigt också i både Östersund och Sundsvall, skriver Seko SJ i sin blogg. Förra året ville SJ ersätta serveringspersonalen på Kust till Kustbanan med resurser från ett bemanningsföretag. Det förslaget drogs dock tillbaka efter protester från facket. ”Det har varit andra bolag tidigare, dotterbolag till SJ, som skött försäljningen i bistro och kiosker. De gick på andra avtal och hade sämre villkor. Så vill vi inte ha det”, sa Erik Johannesson på Seko.

Advertisements

9 thoughts on “Servering dras in i september

  1. Intressant för tidigare var det Öresundstågen som inte hade servering på tågen utan bara SJ.
    Efter som jag uppfattade det protester från resenärerna ”köpte” en del huvudmän till servering bla på sträckan Emmaboda – Älmhult och Göteborg – Ängelholm.
    Nu blir det istället SJ som slutar med servering på sträckan.

  2. Ping: SJ upphör med servering på Kust till Kusttågen | Årskort Guld SJ

  3. Vad trist – nu blir det väl buss för mig för hela slanten när tåget blir av med sitt stora mervärde!

    • Då är du vek! Du åker ju fortfarande tåg som är betydligt bättre och snabbare än vad buss någonsin kommer vara. Om du inte är nöjd med att det inte kommer finnas catering ombord, ta med egen? Är ju oftast dessutom billigare.

      En annan lösning på problemet är att ha några cateringautomater uppsatta i tågen, så man själv får köpa sig en Coca Cola eller smörgås.

      Men riktig service slår ju inget, men tydligen är detta sätt på väg att död ut.

  4. Riktigt dåligt, av SJ, jag hoppas verkligen att de ändrar sitt beslut !
    På en sträcka som ändå är såpass lång som Kalmar-Göteborg borde någon form av enklare servering vara en självklarhet !
    Ombordpersonal som har hand om säkerheten ombord skall självklart vara anställda av SJ, serveringspersonalen kan däremot vara anställda av något annat bolag, funkar ju utmärkt på Öresundstågen där Trafikcaféer har hand om serveringen. ( Trafikcaféer sköter där serveringen med egen personal)

    • Håller helt med.

      Kan tillägga att Trafikcafér gör det på ett alldeles utmärkt sätt och det är alltid lika trevligt att träffa deras serviceminded personal..

      Dessutom har du skött serveringen åt SJ tidigare som tex sträckan Göteborg – Malmö när SJ körde sina då X31-tåg och på vissa tåg mot Falun/Borlänge.

      Svårt att se varför man inte kan ha samma koncept på KtK-tågen Man har ju redan bas i Emmaboda och Göteborg .

  5. Man får väl anta att SJ har legitima skäl för detta men visst känns det riktigt uselt att det inte kommer att erbjudas någon form av servering på en så pass lång sträcka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s