Oenighet bäddar för snar konflikt

De lokala förhandlingarna på Veolia har idag avslutats i oenighet. Därmed talar allt för att Seko kommer att säga upp det centrala branschavtalet inom spårtrafikområdet. Seko har tidigare uppgett att detta kommer att ske om inte Veolia backar från sina planer på att göra om en stor del av heltidstjänsterna inom Öresundstågstrafiken till visstids- och deltidsanställningar. Sista dag att säga upp spårtrafikavtalet är på torsdag, den 15 maj. Konflikt hotar redan från den 1 juni.

Veolia hävdar att det är omöjligt att göra heltidscheman och har därför varslat 252 personer om uppsägning. Samtidigt vill man återanställa flertalet – på deltid. Seko har visat att det visst går att konstruera scheman med nära på hundraprocentig effektivitet. Ändå vägrar Veolia backa. Det enda parterna är någorlunda överens om är det totala antalet lokförare och tågvärdar som behövs: cirka 150 förare, något fler tågvärdar. Anställningsgraden för dessa och hur mycket extrapersonel som behövs är dock frågor där åsikterna går kraftigt isär. ”Seko tar fajten, med konflikt om nödvändigt. Veolias oansvarliga agerande och syn på medarbetare som en hyllvara har fört oss ett steg närmare en konflikt”, skriver Seko till sina medlemmar inom Öresundstågstrafiken.

På central nivå bedömer Seko att parterna står långt ifrån varandra i fråga om en reglering av deltidsanställningarna. Märkligt nog gör det andra fackförbundet, ST, en helt annan tolkning. För ett par veckor sedan uppgav STs förhandlingsdelegation att man var nära en lösning inte bara inom fjärrtågstrafiken utan ”även inom lokaltrafiksdelen”. ST hävdar dessutom att Seko inte varit samarbetsvilliga i de lokala förhandlingarna med Veolia. En källa som bloggen talat med menar att förhandlingarna i Skåne är en del i ett större spel. ”Personligen tror jag att denna utgång var bestämd på förhand och av andra människor än de som suttit runt bordet och förhandlat”.

Annonser

9 thoughts on “Oenighet bäddar för snar konflikt

  1. Tror du själv det blir en konflikt? Det tror inte jag nämligen. Sist det var tal om strejk så tyckte jag att det var ett dåligt avtal som tecknades. Och ärligt talat tror jag inte Seko vågar ta ut sina medlemmar i strejk därför att trafiken är gigantisk idag. Det var länge sedan det var en riktig strejkvilja i sverige.

    Kommer ihåg någon gång i slutet av 90-talet tror jag det var. SLFF(Svensk lokförarförening) strejkade. Det kan vi snacka om riktig strejk. Nära hälften av kustpilen-trafiken i Blekinge stod stilla, och Skåne drabbades också rätt rejält. Men nu? Nej Seko kommer acceptera Veolias krav, det är jag säker på, tyvärr.

  2. Daniel du har ju rätt i det du säger ang ”sist det var tal om strejk”.
    Läget är dock annorlunda denna gång.
    Mynnar detta varsel från Veolias sida ut en i deltidsorganisaton hos dem, då kan vi vara säkra på att resterande arbetsgivare inom spåravtalet kommer att ”följa John”.

    Om du läser vad Lokförarens källa säger i sista meningen Daniel.

    ” ”Personligen tror jag att denna utgång var bestämd på förhand och av andra människor än de som suttit runt bordet och förhandlat”.”

    Detta tyder på (gissar jag) att fackförbunden centralt ser mycket allvarligt på denna avsiktsförklaring från Veolias sida.

    Jag tror, i motsats till dig Daniel, att SEKO inte kommer vika sig i denna fråga.

  3. – Vad tycker ST om deltidsanställningar?
    – Vad vinner Veolia på att ha massa deltidare? Jag trodde företag ogillade deltid…

  4. ST är ett lustigt fack. Arbetar de verkligen för medlemmarnas bästa?

    Hur som helst, SEKO är det rätta facket för mig (vilket har visat sig ett flertal gånger i ett flertal sammanhang). De tog fajten förra året när vi på Götalandståg hade problem med en massa vansinniga idéer från SJ. Tyvärr tog de inte fajten riktigt fullt ut, vi fick till ett något sämre avtal än det vi hade på DSB. Men dom gjorde i alla fall något.

    Jag anser också att man i första hand ska förhandla och diskutera, men det går inte att hålla på i all evighet med det. Det måste finnas en rimlig gräns när man inser att det inte går längre. Det enda verkningsfulla man då har att sätta emot är strejk. Och är det det som krävs för att stoppa helt vansinniga idéer, så får man ta till det.

    Hade ST fått bestämma förra året hade vi fortfarande ”förhandlat” med SJ (alternativt haft ett riktigt skitavtal vid det här laget, typ SPÅRA).

  5. Jag ser varken poäng med fack eller strejk. Veolia vill varsla alla, låt dom göra det. Gå hem, ta nån veckas semester, ni har ju ett antal semesterdagar som betalas ut om ni nu inte redan gjort av med dom. Sedan har ni ju rätt till ersättning från A-kassa ni som är med. Gör klart för Veolia att deltid inte är ett alternativ och invänta alla inställda tåg och skandalrubriker när Veolia inte har ett enda tåg som rullar.

    Inget bråk!
    Inget tjafs!
    Garanterad vinst!

    (Jag vet att frågan om ekonomi alltid dyker upp, ni som inte har en krona sparad endera i kontanter eller på banken, synd för er, planera bättre.)

    • Bengt, hur kan du inte se någon poäng med facket och samtidigt förespråka en lösning där folk ska leva på a-kassa eller sparpengar vid konflikter? Det förutsätter dessutom att de ej organiserade arbetstagarna agerar på samma sätt. Genom att vara organiserad har du både det fackliga löftet och en strejkkassa att falla tillbaka på vid en eventuell konflikt.

      Jag kan absolut förstå att man är kritisk till hur olika fackförbund agerar i vissa lägen, men att helt förkasta idén med ett fackförbund tycker jag tyder på att man inte alls är insatt i problematiken.

      • Det enda facket lyckas med är att hålla dåliga medarbetare kvar på arbetsplatserna. Vi som kan och vill jobba får inte ett skit extra för det. Det ska vara lika för alla, vilket leder till att alla får det lika dåligt.

        Jag förespråkar den danska modellen, låg anställningstrygghet och hög rörlighet på arbetsmarknaden. Det leder till nöjdare arbetstagare samt arbetsgivare!

      • Tycker att det är rimligt att det finns en viss anställningstrygghet. Det kanske inte har samma betydelse för den som är ung och frisk och kan ställa upp så fort arbetsgivaren ringer, men för den som till exempel är sjuk kan det vara förödande att förlora sin anställning.

        Visst finns det en risk att detta innebär att dåliga eller olämpliga medarbetare skyddas (ett problem som rimligen går att lösa utan att avskaffa facken), men att det endast är dessa personer som har nytta av att vara fackligt organiserade är inget jag kan hålla med om!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s