Muskelväxling

T43_Tågvärmevagn_Karlskrona_Harald Nordius

I Karlskrona pågick en annorlunda typ av växling under 1980-talet. Vagnar växlades nämligen för hand. När tågvärmefinkorna knuffades undan var det enda hjälpmedlet SJ-personalens egna muskler. Hur detta gick till i verkligheten syns tydligt på Harald Nordius utmärkta bild från sommaren 1982. Klockan är kvart i tio och T43 239 har just ankommit med tåg från Malmö och Kristianstad. Min gode vän Konduktören tjänstgjorde som tågmästare i Karlskrona vid denna tidpunkt. Jag visade bilden för honom. Han såg direkt att det handlade om tåg 282, som en stund senare skulle vända tillbaka mot Kristianstad som tåg 283. När de lokdragna tågen rullade in på spår 1 på säckbangården i Karlskrona så var det inte bara loket som skulle växlas runt, utan också tågvärmefinkan. Platsen mellan växeln och stoppbocken var dock knapp. T43an kopplades loss och körde fram, växeln lades om och loket rullade in på spåret bredvid. ”Sedan lossade vi bromsen på värmefinkan. Tågmästaren brukade få hjälp av tågklareraren och växlingspersonalen att knuffa ned vagnen mot stoppbocken. Ibland fick vi hjälp av någon från resgodset”, berättar Konduktören.

När vagnen med dieselgeneratorn väl kommit över växeln på spår 1 så kunde loket backa tillbaka och hämta den. Sedan var det bara att gå runt på vagnarna så var tåget färdigväxlat och klart, redo för avgång. Ibland tog tågpersonalen hjälp av Karlskronas egen lokomotor, för att underlätta växlingen. Då drogs vagnarna ut mot Pantarholmen och backades ned på ett annat spår. Därefter kunde tågvärmevagnen och loket växlas över. På så vis slapp man knuffa tågvärmefinkan för hand. ”Men oftast var lokomotorn upptagen med något annat, så då var det bara att kavla upp ärmarna”, säger Konduktören.

De lokdragna persontågen infördes på Blekinge Kustbana 1982, när de så kallade Kamelerna flyttades söderut. Från Malmö drogs tågen av ellok, men i Kristianstad byttes lok. 1988 ersattes de flesta tågen på Blekinge Kustbana av Y1or. Ett tågpar fortsatte dock att gå i ytterligare ett år, till sommaren 1989. Det var sovvagnar till och från Karlskrona. Konduktören berättar stolt att det var han som var tågbefälhavare på detta sista sovvagnståg till Karlskrona. Något han inte är lika stolt över är premiärturen med de ”nya, moderna motorvagnarna” som Y1orna kallades i reklamen inför trafikstarten på BKB. Hur lokföraren än bar sej åt, så fick han inte liv i Y1an. ”Det var en måndagmorgon. Vi fick beställa en buss. Det var ingen bra reklam för SJ”.

10366267_10203764803069895_6768919320908491103_nTågmästarna i Blekinges residensstad fick vara kvar till 1990. Då hade de bara sex fasta turer kvar. ”På vardagarna gick det bara fem tåg om dagen till Kristianstad. 1281, 1283, 1285, 1287 och 1289. Våra jobb skulle tas över av bussförare. Busstrafiken utökades nämligen i den här vevan. Busschaufförerna körde ibland buss i ena riktningen och klippte biljetter i den andra”, säger Konduktören. Själv fick han förflyttning till Malmö och fortsatte att tjäna statsverket i ytterligare några år. Plikttroget, som alltid. I januari 1992 ersattes Y1orna av Kustpilen. Då försvann också busschaufförerna från Blekinge Kustbana. Istället bemannades de nya tågen med tågmästare från Malmö. Konduktören tjänstgjorde ibland på sin gamla hemmabana, men oftast åkte han IC- och nattåg till och från Stockholm.

SJs lokförare fick vara kvar i Karlskrona till sommaren 2005. Jag var själv en av åtta förare som blev övertalig i den vevan. Precis som Konduktören blev jag förflyttad. Han hamnade i Malmö, jag hamnade i Helsingborg. Blekinge Kustbana skulle elektrifieras och stängdes av för persontrafik under två år. Jag körde faktiskt det sista tåget på BKB före avstängningen. Då fanns Konduktören med ombord som hedersgäst. På natten kördes ett tjänstetåg med de två Y2orna. Vagnarna skulle tillbaka till Malmö. Tjänstetåget gjorde ett extra uppehåll i Mörrum, så att jag, Konduktören och en tjejkompis på fjärren kunde kliva av. Det var en ljummen försommarnatt. Dagen hade redan börjat gry. Det glömmer jag aldrig.

Det komiska är att jag även fick köra det första ordinarie resandetåget när Blekinge Kustbana återinvigdes sommaren 2007. Jag var med på en stor bild i SJ Nytt. SJ öppnade aldrig mer Karlskrona som åkstation, varken för lokförare eller för tågvärdar. Det gjorde däremot DSB First, som övertog Öresundstågstrafiken i januari 2009. Anders, Ronny, Staffan och Glenn är några av mina gamla Karlskronakollegor som är tillbaka på sin hemmaplan. Numera står det Veolia på uniformen. De knuffar garanterat inga tågvärmefinkor längre.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s