Kinnekulle är ett undantag

10258610_10203746217565269_8618519555714623290_nMitt yrke har tagit mej runt hela Sverige. Jag har svettats i Trelleborg och jag har frusit i Kiruna. Under mina drygt 13 år som lokförare har jag hunnit skaffa mej linjekännedom längs de flesta järnvägssträckorna i landet. Eftersom jag dessutom är en tågtönt i största allmänhet så har jag hunnit resa längs en del banor dit ingen arbetsgivare i världen hade skickat mej. Museiföreningen i Kristianstad har till exempel sett till att jag fått komma till meteropoler som Traryd, Åhus och Hanaskog. Längs smalspåret har jag rest i sällskap med min gode vän Konduktören, en pensionerad tågmästare. Den gången var det en kompis och kollega som körde rälsbussen. Jag blev genast erbjuden att ta över spakarna i YPn. Det kunde jag förstås inte tacka nej till.

När jag påbörjade min anställning på Green Cargo ville min arbetsledare veta vilka sträckor jag hade linjekännedom på. Han blev så imponerad att han var tvungen att visa kartan med de gröna markeringarna för sin chef. Men ingen är perfekt. Det finns fortfarande kunskapsluckor hos den här bloggaren. Kinnekullebanan är en sådan. Jag har passerat förbi banans båda gränspunkter, i Håkantorp på Älvsborgsbanan och i Gårdsjö på Västra stambanan. Men jag har aldrig varken kört eller åkt de 12,1 milen förbi Lidköping och Mariestad. Idag besökte jag Lidköping för första gången i mitt liv, och då fick jag åtminstone se en liten skymt av Kinnekullebanan. Jag passerade över banan med bil och skymtade den fristående försignalen till Lidköping. Det var för övrigt så idén till det här inlägget föddes.

dvd_leg71@_0Trots allt detta så känns det ändå inte som om Kinnekullebanan är helt obekant för mej. Efter en stunds funderande kom jag på varför. Jag kan tacka den sympatiske filmaren Lars-Erik Gustafsson. Han har gjort en trevlig film om Kinnekullebanan som ligger hemma i byrålådan. Den är säkert 15 år gammal. Jag köpte den på en auktion i samband med ett årsmöte i Kristianstad för en herrans massa år sedan. Filmen beskriver trafiken och linjen på ett utmärkt sätt. Jag har sett videon ett par gånger, senast för två år sedan. Då upptäckte jag plötsligt en god vän, som vi kan kalla Mr BH, längst fram i en Y1a. Det var en överraskning, eftersom jag just då jobbade på samma företag som denne ”småländske” hedersknyffel. Nu är vi inte längre anställda på samma ställe. Men vi håller ändå kontakten och dryftar diverse branschfrågor, precis som lokförare ofta gör, oavsett logotyp på uniformen. För en månad sedan åt vi lunch i Långsele.

Någon gång hoppas jag få åka på Kinnekullebanan. Jag lär inte hinna med detta den här helgen. I morgon är det stor hundutställning. Alice är anmäld, precis som flera av hennes systrar och mamma. Idag har vi tillbringat dagen i skogen utanför Lidköping för diverse övningar, tillsammans med sju andra flattar. Vilka söta små liv det är, Inka, Saga, Totte och alla de andra. Och duktiga. De har nosar som är helt fantastiska.

Vad finns då mer att säga om Kinnekullebanan? Sträckan är en av få med persontrafik som saknar ATC. Det är också den enda platsen i landet, förutom på Inlandsbanan, som man fortfarande kan åka Y1. På Kinnekullebanan sker fortfarande manuell tågklarering, system M. Det är ett säkerhetssystem som bygger på att tågklarerarna utväxlar så kallad tåganmälan med varandra. På just denna typ av sträcka så måste en lokförare i princip alltid ha normal linjekännedom för att få tjänstgöra. I säkerhetsföreskrifterna skiljer man på ”normal” och ”begränsad” linjekännedom. Lokförare får köra med begränsad linjekännedom, men bara under förutsättning att det sker på fjärrblockerade sträckor och under ATC-övervakning. Reglerna för linjekännedom är hårdare i Norge och Danmark.

9 thoughts on “Kinnekulle är ett undantag

    • Det är svårt att rangordna sträckorna, men generellt gillar jag krokiga och backiga enkelspår bättre än de dubbelspåriga stambanbanorna, som oftast påminner om sterila stenöknar.

  1. Tack för det fina omdömet om filmen. Jag kan skicka den på DVD om du bara har den på VHS. Jag kan förresten fixa linjekännedom på ytterligare 15 km järnväg i Småland om du är intresserad. Det är otroligt smalt mellan spåren och skakigt i lokhytten och jag har hört att banan söker flera lokförare….;)

  2. Som Västgöta så åker jag denna linje lite då och då. Mestadels Lidköping-Vara(-Herrljunga). Trevlig bana med tåg som funkar fram med gammalt hederligt ljud.

      • Sant, sant men knuten i ”Klippet” har väl knappast någon motsvarighet i detta land. Eller? Finns det något liknande på fler ställen?
        Då du verkar som en idog förare på inlandsbanan, och jag en entusiast av både banan och av skidskytte, som har en gemensam punkt i Östersund, undrar jag om inte det skulle vara ”lönsamt” att dra ett par tåg till Östersund från ”Kristinehamn” Strax innan och under Världscuptävlingarna i denna sport?

Kommentera

