En ovanlig vagn

10172823_10203701088757077_4491338558260502260_n

För en vecka sedan berättade jag här i bloggen om den nya satsningen på godståg till och från Verköterminalen i Karlskrona. Upplägget har inte blivit någon succé. Åtminstone inte ännu. Tågtrafiken har varit inställd i en månad, på grund av bristande intresse från kundernas sida. Det var då det. I fredags gick faktiskt tåget från Karlskrona. Visserligen bara med en lastad vagn. Men ändå. Som lokförare och blekingebo vill jag ju gärna att den här satsningen ska lyckas. Även om den sker i ”fel” ände av länet. Och det finns hopp. Faktiskt. ”Flertalet förfrågningar bearbetas. Ofta så testar kunder någon enstaka enhet innan man beslutar sig för att förändra sin produktionslösning på mer kontinuerlig basis”, säger Stefan Tillå på Green Cargo.

1508125_10203701110597623_8770389840643382051_nIdag när jag kom ut på bangården i Ånge för att köra tåg 4992 till Långsele, så noterade jag en trevlig sak i vagnslistan. Den vagn som skickades från Karlskrona i fredags fanns med i mitt tåg. Precis bakom loket, till och med. Den är på väg till kombiterminalen i Umeå. Detta är säkert en sådan provenhet som min kollega på Green Cargo talar om. Jag kände genast ett ansvar. Denna vagn måste fram, i rätt tid och till rätt plats. Det gäller naturligtvis alla vagnar, men just den här vagnen kändes genast som en kär gammal vän hemifrån. Jag avgick 39 minuter tidigt från Ånge Godsbangård och ankom till Långsele nästan en timme före tiden. Avlösande förare stod redo på perrongen och tog över tåget. So far, so good.

Godståget till Karlskrona verkar gå även imorgon. Om inget oförutsett inträffar så drar Rd 1119 tåg 16677 söderut i natt. Tåget lämnar Hallsberg vid 01.45 och beräknas ankomma till Karlskrona vid 09.39.

Edit: Något oförutsett hände. Tåget blev inställt i sista stund.

9 thoughts on “En ovanlig vagn

  1. Tack för bild. Jag vet dock inte om du var i tidsnöd eller okunnighet, men du har bara lyckats få med halva vagnen! 🙂
    Hur som helst jag håller tummarna och hoppas på en succesiv ökning på Karlskronatrafiken.

Kommentera

