Inställt till Verkö i en månad

dsc00829För en månad sedan invigdes den nya Verköterminalen i Karlskrona med pompa och ståt. Uppstarten har dock inte blivit någon succé. Tvärtom faktiskt. Förutom invigningståget har linjen bara trafikerats en enda dag, den 3 april. Alla andra dagar har tåget var inställt. Anledningen är ointresse bland de tänkta kunderna. Christer Kjellberg på Stena Line säger till BLT att det tar tid att starta tågtrafik. Om ett kvartal tror han dock att hela Verkö kommer att vara fullt av gods. ”Framför allt handlar det om att våra kunder måste få tid att ställa om sig. De gör förstås direkt en jämförelse i tid och pengar med den rena lastbilstransporten. Det har heller aldrig funnits tåg mot Polen. Polackerna är lite tagna på sängen”, säger Christer Kjellberg.

Upprustningen av Verköbanan har kostat EU och Karlskrona kommun över 50 miljoner kronor. Den utlovade godstrafiken var också en bidragande orsak till att Trafikverket rustade upp sträckan Karlskrona-Emmaboda för nästan en miljard. Nu satsas ytterligare fem miljoner kronor på säkerhetshöjande åtgärder av Verköspåret. Vid invigningen den 31 mars trodde Logent, som sköter logistiken i hamnen, att det på sikt kunde bli tre-fyra tåg om dagen till och från Karlskrona. ”Vi får vara tålmodiga. Diskussioner med flertalet kunder pågår”, säger företrädare för Green Cargo till bloggen.

7 thoughts on “Inställt till Verkö i en månad

  1. Tåg #2 gick idag.

    3-4 tåg/dag tror jag inte vi kommer se på många år, om alls. Men ett om dagen M-F bör väl kunna åstadkommas till T15.

      • Fullastade tåg är sällsynta idag, även på de högtrafikerade banorna. Mycket av det som rullar är under 600m.

      • Ja, i södra Sverige verkar container- och trailertrafiken vara på väg att försvinna. Jag har ingen statistik, men lite längre norrut ser jag fortfarande fullastade containertåg. I Gävle igår kväll rullade det till exempel förbi ett fullt tåg, på väg norrut. Det måste ha varit maxlängd, jag trodde aldrig tåget skulle ta slut. Vet inte vilken operatör, det var ett blått Traxxlok som det stod ”Wighs” eller nåt sånt på.

  2. Jag besökte Verkö den 16 april och kunde konstatera att banan är mycket gediget byggd. Att både terminalen på Verkö och i Stillerydshamnen i Karlshamn slutar utan rundgångsspår tycker jag är märkligt. Utan diesellok innebär det ju att godstågen måste backas många långa kilometrar, i ur och skur. I fallet Verkö måste det innebära en klar säkerhetsrisk med alla plankorsningar. Det är väl därför man har en Z70 på plats, antar jag. Men vad var då poängen med elektrifieringen? Eller går alla och väntar på att 187- loken från Bombardier ska dyka upp här? I fallet Stilleryd så vet jag inte om det överhuvud taget varit något ellok nere vid den nya terminalen. Där ser man ju bara GC:s Td och Mz från Vida.

    Beträffande godsmängderna på färjan mellan Polen (Gdynia) och Sverige (Verkö) så är väl detta i huvudsak trailers som det handlar om? De skickas förmodligen från många olika platser i Polen och ska säkert till lika många olika destinationer i Sverige. Frågan är väl egentligen om den typen av gods är lämpligt för järnväg? Eller resonerar jag fel?

    Med tanke på de stora belopp som satsats på hamnterminalerna i både Karlskrona och Karlshamn så tycker jag att det är märkligt att det fattades några futtiga miljoner för att dra igång Pågatågen till Karlshamn. Valde man Pågatågen så skulle pengarna inte räcka till en ny busslinje Karlshamn-Växjö. Den fick man inte ändå, utan kommer ev. 2016! Och finns det nu inte gods till de stora hamnsatsningarna så hade det i alla fall funnits gott om resande till Pågatågen som inte blev av. Det tror i alla fall jag.

  3. Behovet av dessa nya terminaler har jag varit kritisk till många gånger i bloggen. Anledningen till det är att den nuvarande transportpolitiken helt enkelt inte gynnar järnvägen. Frågan är om svenska makthavare, innerst inne, verkligen vill ha godset på spåren? Jag vet inte hur många miljoner kronor Karlshamns kommun lagt ned i det nya terminalprojeketet, men helt klart är att de förmodligen hade gjort större nytta någon annanstans. Nu blir det Pågatåg ändå, men ett år senare än planerat. Jag är dock lite tveksam även till behovet av Pågatåg med det tänkta upplägget, men det är en annan fråga. Naturligtvis är den en smärre skandal om man inte bygger hamnanläggningarna ordentligt när man ändå satsar över 100 miljoner tillsammans. Precis som du säger, varför elektrifiera när man ändå måste använda ett diesellok den sista biten?

  4. Beträffande Stillerydsterminalen så har jag hört siffran 200 miljoner. Det låter högt, tycker jag. Å andra sidan låter ju 50 miljoner lågt för Verköspåret. När det gäller Pågatågsstarten till Kh i december, så går tydligen inte förhandlingarna helt smärtfritt har jag erfarit. Hoppas att det bara inte blir platt fall igen.

    När det gäller transportpolitiken i stort så verkar det som om politikerna, oavsett block, hellre satsar på få men stora och glamorösa lösningar än att bygga bort många små flaskhalsar. Men så är ju dessvärre ofta politiken. Det gäller att visa att man gör något oavsett behov eller ej.

Kommentera

