Lokförare med egen järnväg

FotoUlfBergqvist

Jag har många kollegor, men ingen som Ulf utanför Halmstad. Förutom att han är lokförare på Green Cargo så har han nämligen byggt en egen järnväg hemma i trädgården. Halmstad-Björkets Järnväg kallar han den. Banan har sammanlagt 200 meter spår, flera lok och många person- och godsvagnar. Dessutom finns två vändskivor och två lokstall. Längs banan syns U-tavlor, en perrong och en järnvägsövergång, med kryssmärke som varnar för tåg. Men inte nog med det. Under den gångna vintern har järnvägens ägare slutfört arbetet med ett riktigt säkerhetssystem, med svenska signaler som förebild. Det kom till efter några incidenter förra året när barn lagt om växlarna. Med jämna mellanrum visar Ulf upp banan för den stora allmänheten. Imorgon (söndag) är ett sådant tillfälle. Nu är det inte bara dagisbarn och skolklasser som brukar komma på besök. En gång dök åtta (!) riktiga lokförare upp för att kika på den imponerande anläggningen och åka med i de små lilleputtvagnarna.

En stor del av banan fanns tidigare i Furuviksparken utanför Gävle. En dag upptäckte Ulf och hans fru att minijärnvägen var till salu. De la ett bud, men det nådde inte upp till reservationspris. Sommaren 2009 besökte Ulf parken för att titta närmare på banan, som fortfarande inte hade sålts. ”På våren 2010 var det bara vi som fortfarande var intresserade. Hade inte vi köpt banan så hade den nog blivit skrot. Det hade varit otroligt synd”, säger Ulf.

FotoUlfBergqvist2Banan och loken byggdes ursprungligen av ingenjör Åke Hoffström och hans företag ÅHÅ-produkter. Allt började 1947 när Hoffström konstruerade en bana i skala 1:5 till en utställning i Örebro. Banan blev en succé och flera byggdes, bland annat i Eskilstuna och i Furuviksparken. ÅHÅ-produkter lät också tillverka sex flyttbara banor, som under flera decennier turnerade runt i landet på utställningar och i folkparker. Loken drevs till en början med elmotorer som matades via ackumulatorer. Senare byggdes loken om och fick vanliga förbränningsmotorer. Idag finns ingen av dessa banor kvar – förutom den i Marbäck, elva kilometer utanför Halmstad. Namnet, HBJ, fick järnvägen eftersom den går bara hundra meter från den sedan länge nedlagda Bolmabanan, Halmstad-Bolmens Järnväg. Den förkortades också HBJ.

Bilderna som illustrerar det här inlägget är tagna av Ulf Bergqvist. Vill ni läsa mer om hans bana så går det bra att besöka Halmstad-Björkets Järnvägs egen hemsida. Den finns på den här adressen http://lilleputt-hbj.blogspot.se/

Annonser

5 thoughts on “Lokförare med egen järnväg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s