Veolia kan backa om deltider

Veolia kan vara på väg att tänka om i frågan om deltidsanställningar. Det framgår av en skrivelse som fackförbundet Seko skickat ut till sina medlemmar. Veolia varslade tidigare i år 252 personer om uppsägning, med motiveringen att det var omöjligt att rita effektiva scheman. Istället hade man för avsikt att erbjuda en stor del av den varslade personalen tim- och deltidsanställningar. Nu har Seko tagit fram ett förslag på turlistor som visar att det visst går att få ut nära på hundraprocentig effektivitet i personalens scheman. ”Vi har en känsla av att detta har medfört att diskussionen omkring deltid har blivit nedprioriterat då vi påvisat att det inte är nödvändigt. Fortfarande finns dock risken att arbetsgivaren väljer att i ett senare skede kräva oss på deltid, därför är kampen mot deltid inte slut, tvärtemot, den är viktigare än någonsin. Ingen ska lägga ett anbud inom spår och tro att simpla 1800-tals metoder kan användas inom vårt område”, skriver Seko.

Det är naturligtvis glädjande att Veolia eventuellt kommer att backa i frågan om deltidsanställningarna. Frågan är om det är Sekos uträkning som är orsaken, eller om företaget helt enkelt underskattat kampviljan och motståndskraften som finns hos järnvägsanställda över hela landet. Veolia har sprungit rakt in i en betongvägg. Almega är satt under hård press i de centrala förhandlingarna, med anledning av den akuta situationen på Veolia. Faktum kvarstår dock angående sparkravet. Veolia vann med ett lågt anbud i Öresundstågsupphandlingen och måste skära ned sina omkostnader. Om facken vinner den viktiga principfrågan angående deltidsanställningarna så innebär det att ännu flera kollegor blir helt uppsagda, utan varken tim- eller deltidsmöjlighet. Det är tråkigt, men är ett pris som är värt att betala. Tar vi inte den smällen nu, så finns det snart inte en enda heltidsanställd kvar inom spårtrafikområdet.

Sekos förbundsordförande Janne Rudén kommer senare idag, onsdag, till Skåne för att visa sitt stöd i kampen för heltidstjänster.

Advertisements

3 thoughts on “Veolia kan backa om deltider

  1. Kul att du håller mig uppdaterad om situationen på min arbetsplats, jag borde sända dig min fackliga medlemsavgift istället för lallarna på ST…

    Tack för en bra blogg med trevlig och intressant läsning

  2. Finns det ingen möjlighet till heltid inom järnvägen tror jag knappast YH-utbildningarna blir lönsamma. De kommer förmodligen få så få sökande att det inte är lönt att starta utbildningen. Och det leder ju till tråkigare konsekvenser ute på spåren. Mindre förare = mindre tågavgångar.

    Och vi väljer bilen istället.

    • Jag skulle nog tro att om det blir mindre antal förare så ökar anställningsgraden igen (om nu alla skulle bli sänkta till deltider innan). Tror knappast att företagen vill köra mindre avgångar.

      Dessutom utbildas det på tok för mycket förare just nu. Långt ifrån alla utbildade får jobb. Detta pga den rådande situationen i landet med varsel och sparande. Samt även en hel uppsjö av pensionärer hos i stort sett varje företag som arbetar som ”timmisar” och kör allt de kan. Det är ett problem som branschen borde komma tillrätta med innan de utbildar en hel uppsjö med fler förare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s