Tåget går – men utan vagnar

Ibland måste man bara få skaka på huvudet. I Sundsvall kör kollegorna tre tåg om dagen fram och tillbaka till hamnen i Tunadal. I lågkonjunkturens spår händer det ofta – men långt ifrån alltid – att en av dessa vändor ställs in. Detta har Trafikverket snappat upp och ifrågasatt. För att inte riskera att de båda tåglägena försvinner för gott, så tvingas nu Green Cargo köra fram och tillbaka till Timrå, där banan till Tunadal viker av, med ett ensamt diesellok. Det är en sträcka på fyra mil. Fem dagar i veckan. Det är tydligen det enda sättet att visa Trafikverket att tåglägena behövs. Järnvägen, Sverige, 2014.

Advertisements

8 thoughts on “Tåget går – men utan vagnar

  1. Det är väl så att banan till Tunadal går från Skönvik men man åker till Timrå när man har vagnar.
    Banan är en S-bana

  2. 6950 har gått som ensamt lok 9 ggr under 2014. Samtliga dessa gånger har de haft vagnar tillbaks i 6951. Tåg 6951 har hittils under 2014 inte gått som ensamt lok någon gång.

    • Det är 6950-6947 som berörs, med början från 15/4. Dvs fyra gånger förra veckan kördes ensamt lok Suc-Trå-Suc.

      • Aha, med de tågnumren blir det ju annorlunda. Som gammal GC-medarbetare har jag svårt att se hur GC kan köra ensamma lok fram och tillbaks. Tidigare har man alltid dragit ner på trafiken när fyllnadsgraden är dålig. Tycker denna lösning verkar idiotisk i det läget GC befinner sig i. Vore det inte bättre att reducera trafiken under en lite längre period?

  3. Ping: Trafikverket backar om tåglägen | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s