Tar över trafik – men inte personal

1525587_10202847111128170_1220923144_nDen 1 juni 2015 tar Veolia över pendeltågstrafiken i Småland efter Arriva – men man tar inte över personalen. Det har Veolia, Arriva och Jönköpings Länstrafik kommit överens om. Det avslöjar Arrivas driftchef Ulf Ragnarsson i ett brev till sina anställda. Detta strider mot all tidigare praxis. ”Att Veolia Transport tar över trafiken Jönköping-Nässjö-Tranås är inte en verksamhetsövergång enligt LAS 6b. Detta eftersom det handlar en begränsad del av den totala affären Östgötapendeln samt att trafikupplägget ingår i ett annat trafikupplägg (Krösatågen) som beställs av JLT”, skriver Ragnarsson. Beslutet blir ett hårt slag, framför allt för de anställda på Arrivas åkstation i Nässjö, där knappt 20 lokförare och tågvärdar arbetar. Veolia bedömer att det finns ett ”visst rekryteringsbehov” när man tar över Arrivas trafik nästa år. Den nuvarande personalen är välkommen att söka jobb hos den nya arbetsgivaren, tillsammans med alla andra som är intresserade. Fackförbundet Sekos Rolf Sjöstrand är ännu inte fullt insatt i ärendet, men skriver att ”vår grunduppfattning är att LAS 6b ska användas”.

Vad säger man då om detta? Det är uppenbart att Veolia förklarat krig på alla fronter. Just nu pågår centrala förhandlingar om ett nytt avtal på spårtrafikområdet. Parterna står långt ifrån varandra, och risken är stor att avtalet kommer att sägas upp. Därmed hotar en konflikt från 1 juni. Anledningen till att Seko och Almega inte kan enas är bland annat fackets krav på en reglering av antalet visstids- och deltidsanställda. Veolia varslade för ett par månader sedan drygt 250 anställda om uppsägning. Samtidigt vill man återanställa flertalet – på deltid eller på timme. Sverige fick nyligen skarp kritik av EU-kommissionen eftersom den svenska lagen inte lever upp till EU:s direktiv om visstidsarbete. Svenska politiker verkar dock måttligt roade av att ändra lagstiftningen. Veolia utmanar nu hela det system som tidigare praktiserats på spårtrafikområdet. Jag tror att beslutet i Småland ska ses i skenet av allt detta. Ska det gå att tjäna pengar på tågtrafik så måste löner och andra förmåner ned på ”marknadsmässig nivå”. Det är Veolia som just nu står i skottlinjen, men jag är säker på att landets samtliga arbetsgivare backar upp dem.

Annonser

6 thoughts on “Tar över trafik – men inte personal

  1. De gör ALLT för att få in kapital; för att rädda sig själva och kunna bli sålda, annars så kommer hela företaget att avvecklas och samtliga chefer kommer att stå arbetslösa. Så det enda målet med det som Veolia sysslar med är att få ett positivt resultat, vilket är svårt då de lägger underbud och behöver hundra miljoner extra (eller mer) i vinst varje år för att man ska bli tillräckligt attraktiva för att man inte ska behöva såga sönder Veolia fullständigt.
    Allt som sker är för att cheferna ska rädda sina egna jobb och höga arvoden.
    Vi som är anställda vill bara behålla våra jobb och utföra våra arbetsuppgifter utan att behöva oroa oss över privatekonomin och kanske bli tvungen att flytta från Skåne och Småland till Norrbotten och Västerbotten och dela på sin familj. Att bli intvingad på deltid för att arbetsgivaren inte kan lägga sunda bud ska inte gå ut över arbetstagarna.
    Politikerna ger uppdraget till Veolia, ett företag som uppenbarligen försämrar för hela samhället då deltidsanställningar (och timanställningar) är rena pesten för samhällsekonomin.

    Vad ska min familj göra när jag jobbar över 100 mil längre bort? Kvalitetstiden i min lediga tid kommer att köras i botten om jag behöver veckopendla.

  2. Om dom sänker löner till ”marknadsmässig nivå” skulle knappast det locka nya lokförare att utbildas. Veolia är det svarta fåret av dom alla och borde föreläggas med näringsförbud, pga deras sanslösa röra och diskriminering av anställda.

    Tyvärr kan man väl bara lägga näringsförbud om ekonomin är i botten och missköts grovt. Inte om man missköter kontrakt och avtal. Facket kan inte göra tillräckligt eller gör det inte.

  3. Om företaget vill dumpa lönerna kan dem väl börja i toppen hos cheferna och inte i botten hos dem som faktiskt jobbar på tågen.

  4. Är det någon som har en siffra på vad som är ”marknadsmässig nivå”? Tack och lov kör jag inte upphandlad ”kommunal/regional” järnvägstrafik men det här kommer förmodligen slå mot oss alla i hela branschen. Jag har dock svårt att överblicka det hela men min magkänsla säger att detta är långtifrån bra….

    • Ja, detta är verkligen en viktig fråga för alla lokförare. Finns många här på Green Cargo som inte förstår det. ”Det där som händer i Skåne är ju tråkigt, men det rör ju inte oss”. Men det är precis vad det gör. Får Veolia igenom sina krav så kommer det inte att dröja länge förrän andra arbetsgivare tar efter. Och då är det godnatt. Det gäller att ta kampen nu.

      • Ja, kampen måste tas nu men med en så spretig förarkår (kanske lika spretigt överallt inom järnvägen) så tror jag det kommer bli mycket svårt. Jag tror inte mina kollegor heller förstår riktigt. Jag sa redan för något år sen att ”det luktar lönedumpning” men det kunde ingen förstå varför jag sa så. Allra minst vårt fackliga ombud….

        Korkat nog är vi ju uppdelade i olika fackföreningar också. Ack, ack…..

        Jag trivs bra med lokföraryrket men vi kan ju inte gå med på vad som helst bara för att det är så skoj att köra tåg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s